ساختار سیاسی اقلیم کردستان با شکست اقتصاد مستقل و فروش نفت تضعیف شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سیاستمدار برجسته کرد عراقی اعلام کرد که شکست سیاست اقتصاد مستقل و فروش مستقیم نفت و همچنین برگزاری رفراندوم استقلال، موجب تضعیت و افت جایگاه و ساختار سیاسی اقلیم کردستان شده است.

به گزارش کردپرس، محمود عثمان طی گفتگو با سایت خبری اعلام کرد که دولت مرکزی عراق از اساس اعتقادی به نظام فدرالی در این کشور ندارد و با وجود اینکه فدرالی در قانون اساسی کشور گنجانده شده، اما بغداد برای کاستن از اختیارات اقلیم کردستان تلاش کرده و حاضر به اجرای حقوق تعیین شده اقلیم در قانون اساسی نیست و سطح مطالبات اقلیم را به جای حل معضل مناطق مورد م،ناقشه و نیروهای پیشمرگ به دریافت حقوق ماهیانه کارمندان تنزل داده است.

سیاستمدار برجسته کرد عراقی افزود که اقلیم کردستان اکنون به بودجه نیاز دارد و حاضر به هرگونه سازشی با عراق است و دولت مرکزی نیز از این فرصت برای اعمال سلطه بر اقلیم استفاده می کند و هر بار با بهانه جدیدی اقلیم را با همکاری برخی کشورهای همسایه تحت فشار قرار می دهد.

وی تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان در اجرای سیاست فروش مستقیم نفت و اقتصاد مستقل شکست خورده و بدون دریافت بودجه از بغداد، قادر به پرداخت حقوق ماهیانه به حقوق بگیران خود نیست و جایگاه و ساختار سیاسی اقلیم به همین دلیل تضعیف شده و با برگزاری رفراندوم استقلال و ورود نیروهای عراقی به مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد و خارج شدن کامل این مناطق از کنترل کردها، ساختار اقلیم بیش از بیش کوچک و ضعیف شده است.

محمود عثمان تاکید کرد که در حال حاضر دولت مرکزی عراق برای پرداخت بودجه به اقلیم خواستار در اختیار گرفتن کامل پرونده نفت اقلیم است و با اجرای این خواسته ساختار سیاسی، جغرافی و حقوقی اقلیم بیش از پیش تضعیف می شود و همه این مشکلات را معلول اختلافات و چند صدایی میان احزاب سیاسی اقلیم دانست.

کد خبر 1832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha