آذربايجان غربی همچنان ركوردار توليد عسل در ایران

سرویس آذربایجان غربی- بر اساس پیش بینی های انجام شده آذربايجان غربي امسال نیز با توليد بيش از 20 هزار تن عسل ركوردار توليد در ایران خواهد بود. هر چند کاهش نزولات جوی امسال منجر به کاهش تولید عسل در سطح استان شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با اشاره به براوردهای انجام شده کارشناسان گفت: پیش بینی می شود اين استان با توليد 20 هزار و 500 تن عسل و داشتن بيش از يك ميليون و 499 هزاركندوي مدرن و بومي، امسال نيز مقام اول كشوري را از لحاظ تعداد كندو و توليد عسل به خود اختصاص دهد.

اکبر کرامتی افزود: آذربايجان غربي به لحاظ داشتن منابع لايزال الهي و شرايط آب و هوايي مناسب، وجود مراتع و منابع غني سرشار از شهد و گرده يكي از قطب هاي مهم براي پرورش زنبورعسل در سطح كشور به شمار مي آيد.

او ادامه داد: متاسفانه با وجود افزایش تعداد بهره بردار و تعداد کندوی پرورش زنبور عسل، به علت افت شدید نزولات آسمانی ، ما امسال با کاهش تولید عسل در سطح استان مواجه بوده و پیش بینی می شود ميانگين توليد از هركندوي مدرن به 14 كيلو گرم و از كندو هاي بومي به 4 كيلوگرم برسد.

کرامتی بیان کرد: در مجموع در سطح استان تعداد بیش از يك ميليون و 380هزار كندوي مدرن وبیش از 119 هزار كندوي بومي وجود دارد.

او افزود: پیش بینی می شود شهرستان خوي با داشتن بيش از 400 هزار كندو و توليد بيش از 8 هزار تن عسل، مقام اول استان را با توليد بيش از 50 درصد عسل توليدي به خود اختصاص دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : بر اساس آخرين آمار سرشماري زنبورستان هاي آذربايجان غربي، 6 هزار و 290 نفر بهره بردار به صورت مستقيم و پنج هزار و 370 نفر بهره بردار به صورت فصلي در اين صنعت مشغول به كار هستند و چرخ اين صنعت صادرات محور را در اين استان به حركت در مي آورند.

کرامتی تصریح کرد: پیش بینی می شود با فرهنگ سازي وآموزش هاي تخصصي لازم در خصوص توليد ساير فرآورده هاي زنبورعسل براساس آمارگيري هاي انجام شده، مقدار بیش از 400كيلوگرم ژله رويال و بیش از30هزاركيلوگرم گرده گل، بیش از 20هزارکیلوگرم بره موم و 400 هزار كيلو گرم موم از زنبورستان هاي استان توليد شود، كه به نوبه خود يكي از راه هاي پر درآمد براي زنبورداران محسوب شده ودر اشتغال زايي سهم بسزايي را دارد.

او تاکید کرد: آذربايجان غربي با دارا بودن 16 تعاوني زنبور داري تحت پوشش در تهيه و توزيع نهاده هاي زنبورداري فعاليت چشم گيري را دارد و با وجود 4 كارخانه بسته بندي عسل به صورت مدرن و اتوماتيك در شهرستان هاي اروميه، خوي و مهاباد و نيز با داشتن 6 كارگاه بسته بندي عسل در شهرستان هاي مختلف در فراوري و صنايع تبديلي اين محصول نيز فعاليت دارد.

رییس جهاد کشاورزی گفت: از پتانسيل ها و توانمندي هاي اين استان در بخش زنبورداري مي توان به توليد ساير فرآورده هاي زنبور عسل از جمله ژل رويال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره كرد.

کد خبر 18446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha