تلاش حکومت برای انکار مسئله کرد، اعتراف به وجود مسئله است

سرویس ترکیه - مرال دانیش بشتاش نماینده HDP گفت که تلاش حکومت برای انکار مسئله کرد خود نشانه وجود چنین مسئله ای است.

به گزارش کردپرس، مرال دانیش بشتاش نماینده ارشد فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در مجلس، در واکنش به انکار مسئله کرد از سوی سران ائتلاف حاکم ضمن درخواست برای برخورد منطقی با این مسئله گفت که تلاش حکومت برای انکار مسئله کرد خود اعتراف به وجود چنین مسئله ای است.

مرال دانیش بشتاش در یک کنفرانس خبری در مجلس با اشاره به انکار مسئله کرد از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) و دیگر اعضای ارشد ائتلاف حاکم، گفت: «در حالی که همه اعتقاد دارند راه حل مسئله کرد را باید در مجلس جست، اعضای حکومت یکی پس از دیگری وجود مسئله کرد را انکار می کنند. آنها درباره مسئله ای که وجود خارجی ندارد بحث می کنند. اگر می گویید "مسئله کردی وجود ندارد" پس دارید درباره چه چیزی سخن می گویید؟ تلاش شما برای اثبات وجود نداشتن مسئله کرد، خود اعتراف به وجود مسئله است.»

بشتاش در ادامه با اشاره به داستانی با این مضمون گفت: «یک روز هیاتی از کُردها به دیدار یک مقام دولتی در مصر رفتند. سفیر ترکیه در مصر با عصبانیت به دفتر مدیر این مقام رفته و به او گفت: "شما حق ندارید با کردها دیدار کنید." آن مقام در کمال آرامش از سفیر پرسید که "مگر در کشور شما کُرد وجود دارد؟" سفیر گفت: "البته که وجود ندارد"؛ مقام دولتی پرسید: "آیا کسی در کشور شما به زبان کردی سخن می گوید؟ آیا کردها در تلویزیون دیده می شوند؟" سفیر گفت: "نه، البته که نه..."؛ مقام دولتی مصری گفت: "اگر کردی وجود ندارد و زبان کردی در کار نیست، پس شما به چه چیزی اعتراض دارید؟"» بشتاش ادامه داد: «اکنون ما هم در ترکیه با همین وضعیت مواجهیم. گروهی دارند خودشان را هلاک می کنند که اثبات کنند مسئله کُرد وجود ندارد.»

این نماینده کُرد HDP با مخاطب قرار دادن حکومت گفت: «ما از کسانی که کم مانده چراغ راهنمایی را به دلیل رنگ های زرد و قرمز و سبزش [رنگ های سمبلیک پرچم های کردی ترکیه] ممنوع اعلام کنند، می خواهیم که در ابتدا منطقی رفتار کنند. مسئله کرد یک مسئله تاریخی است که باید حل شود. کسانی که سیاست انکار را در پیش گرفته اند رفتنی هستند و به زباله دان تاریخ انداخته خواهند شد؛ اما مسئله کرد یک روز حل شده و ترکیه دموکراتیک خواهد شد. کسانی که مسئله کرد را جدی گرفته اند حکومت را در دست خواهند گرفت.»

کد خبر 18616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha