اردوغان دروغگوست؛ مسئله‌ کُرد در ترکیه جدی است

سرویس ترکیه-دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(PÎK) گفت‌:باید از اردوغان پرسید اگر مسئله‌ای بنام کُرد در ترکیه وجود ندارد پس چرا صد سال است هزاران نفر از مردم کُرد کشته می‌شوند و چهل سال است که جنگ‌ در کُردستان ادامه دارد؟!

حکمت سربلند دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(PÎK) در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره با اظهارات اردوغان که مسئله بنام، مسئله کُرد در ترکیه وجود ندارد، گفت:اردوغان پس از آنکه رییس حزب جمهوری‌خواه خلق در یک مصاحبه گفته بود که مسئله کُرد در ترکیه وجود دارد اعلام کرد که چنین چیزی در ترکیه دیگر نیست.از سویی اردوغان و حزب عدالت و توسعه در بحران شدید مشروعیت سیاسی قرار دارد و از سوی دیگر احزاب مختلف هم‌ برای آن که به قدرت برسند از نام و رای کُردها سواستفاده می‌کنند.

وی ادامه داد:از زمان‌جمهوری ترکیه تا به امروز مسئله کُرد در ترکیه وجود داشته و ترکیه از هر وسیله‌ای برای سرکوب آن استفاده کرده است.کُردها نیز برای حقوق خود جنگیده‌اند و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی داده‌اند.

وی افزود:ترکیه نیز تا به امروز برای حل مسئله کُرد هیچ اقدامی نکرده و حل آن را تهدیدی برای خود فرض می‌کند.اردوغان در سال ۲۰۰۵ وقتی به دیاربکر رفت، گفت، مسئله کُرد مسئله من است و آن را حل می‌کنم.اردوغان سال‌هاست که از این حربه برای فریب رای دهندگان کُرد استفاده می‌کند و هیچ وقت برای حل آن اقدامی نمی‌کند‌.

وی تصریح کرد:از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ اقدامی انجام‌ شد و در سال ۲۰۰۹ در اسلو میان پ.ک.ک و میت مذاکراتی برای پروسه اشتی انجام‌ شد اما در نهایت دیدیم که در سال ۲۰۱۶ مذاکرات شکست خورد و جنگ از سر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد:ائتلاف حزب ملیگرای ترک و عدالت و توسعه رو به نژادپرستی و حذف دیگری روی آورده‌اند و اعلام می‌کنند مسئله‌ای بنام کُرد در ترکیه وجود ندارد و از هر وسیله‌ای برای سرکوب بهره می‌برند.

دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(PÎK) گفت:باید از اردوغان پرسید اگر مسئله‌ای بنام کُرد در ترکیه وجود ندارد پس چرا صد سال است هزاران نفر از مردم کُرد کشته می‌شوند و چهل سال است که جنگ‌ در کُردستان ادامه دارد؟!

حکمت سربلند افزود:صدها روستا و شهر کُرد ویران شده و امروز شهرداری‌هایی که از راه رای‌گیری به نمایندگان حزب اتحاد دموکراتیک خلق رسیده به زور توسط قیم اداره می‌شوند و نمایندگان‌ پارلمان این حزب یا در زندان‌ هستند و یا در دیاسپورا زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد:این‌ها همه نشان می‌دهد که مسئله کُرد وجود دارد و اقدامات ترکیه در سوریه و عراق هم حاکی است که قضیه کُرد جدی است و ترکیه از هر روشی برای نابودی و سرکوب آن استفاده می‌کند.

حکمت سربلند گفت:بیست و پنج تا سی میلیون کُرد در ترکیه زندگی می‌کند و وقتی زبان‌های آن‌ها ممنوع باشد و تدریس نشود، حقوق سیاسی آن‌ها پایمال گردد نمایندگان آن‌ها به زندان‌ بیافتند همگی مشخص می‌کند که قضیه کُردی جدی است و اردوغان‌ دروعگویی بیش نیست.

دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(PÎK) اظهار کرد:از سال ۲۰۱۶ اردوغان و حزب ملیگرا و و جناح ارگنکون متحد شدند و از هر وسیله‌ای برای ضربه به کُردها بهره بردند اما دیگر نمی‌توانند به این سیاست ادامه دهند و کُردها اگر زیرک باشند می‌توانند با توافق استراتژیک اتحاد ملی را در کُردستان ترکیه به راه بیاندازند و در سوی دیگر با جناح‌های اپوزسیون ائتلاف کنند تا عدالت و توسعه از قدرت به زیر افتد.

وی گفت: آرای حزب عدالت و توسعه روز به روز در کُردستان کمتر می‌شود و مشروعیت خود را از دست می‌دهد.کُردها نیز دیگر مانند گذشته نیستند و گول نمی‌خورند.مسئله کُردها تنها موضوع اقتصادی نیست بلکه مسئله وجود و هویت و آزادی است و تا این‌ها حل نشود، چیزی در ترکیه تغییر پیدا نمی‌کند.

کد خبر 18674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha