70 درصد تولیدات کشاورزی کردستان در بخش زراعت است

سرویس کردستان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از 70 درصد تولیدات کشاورزی کردستان در بخش زراعت است و به همین جهت باید طرح ها و دستاوردهای علمی بخش زراعت را به خوبی در استان دنبال و اجرا کنیم.

به گزارش کرد پرس, محمدفرید سپری در اولین جلسه استانی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان که با حضور نماینده ستاد اجرایی امام (ره) و نماینده بانک های ملی و کشاورزی برگزار شد با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با کوله باری از تجربیات طرح پروژه امنیت غذایی به مدت 2 سال است در کردستان اجرا می شود و در سال گذشته توفیقات زیادی نصیب زارعان شد, گفت: امسال نیز طرح جهش تولید با تاکید بر اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح 14 هزار و 300 هکتار از اراضی استان کردستان اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه امسال طرح جهش تولید در 15 استان کشور اجرا می شود, افزود: در سال گذشته 27 درصد سطح اجرایی جهش تولید کشور در کردستان بود و امسال 18 درصد از طرح در اراضی کردستان اجرا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اجرای موفق طرح جهش تولید در کردستان, اظهار کرد: در سال گذشته طرح جهش تولید در کردستان یک کار تیمی و هماهنگ با تلاش خوب کارشناسان بخش کشاورزی و همکاری مثال زدنی زارعان اجرا شد.

سپری با بیان اینکه باید اطلاعات سال گذشته طرح جهش تولید در سامانه ثبت شود, افزود: با اولویت کاری هرچه زودتر برنامه سال گذشته تکمیل و بسته شود و برنامه ثبت نام کشاورزان در طرح جهش تولید سال زراعی پیش رو شروع شود.

وی با اشاره به اینکه 88 درصد اراضی استان دیم است, ادامه داد: در سفر قریب الوقوع هیئت دولت به کردستان مطالبه آبی کردن دیمزارهای استان به جد پیگیری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه بیشترین اراضی زراعی استان دیم است، ما باید از برنامه هایی که در راستای افزایش و پایداری تولید در دیم زارها است به شدت حمایت کنیم.

سپری از تمام مدیران و کارشناسان بخش زراعت استان خواست که اولویت کاری خود را اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان قرار دهند و در این راستا به صورت هفتگی جلسات برگزار و گزارشات به استان ارسال شود.

وی در ادامه به اصول کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و بیان کرد: حفظ بقایا در خاک، تناوب در کشت و کم خاک ورزی و بی خاک ورزی از مهمترین اصول کشاورزی حفاظتی است که باید در طرح جهش تولید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تنوع کشت های زراعی استان, گفت: باید سطوح برنامه ابلاغی کشت های پاییزه در استان به خوبی اجرا شود و از جا کاری گندم در اراضی اجتناب شود.

سپری با تاکید بر مصرف بذر های گواهی شده در استان, اظهار کرد: باید اقدام اساسی در جهت توزیع بذرهای گواهی شده شود و کشاورزان به این باور برسند که استفاده از این بذرها تاثیر بسزایی در افزایش تولید خواهد داشت.

وی افزود: بحث تغذیه و استفاده از کودهای مناسب در اجرای طرح جهش تولید باید به خوبی مدنظر قرار بگیرد و زارعان استان در زمان کاشت و نیز داشت محصول با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی از کودهای مناسب استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با مهم خواندن اجرای طرح جهش تولید در استان, ادامه داد: بیش از 70 درصد تولیدات کشاورزی کردستان در بخش زراعت است و به همین جهت باید طرح ها و دستاوردهای علمی بخش زراعت را به خوبی در استان دنبال و اجرا کنیم.

سپری با تاکید بر اینکه بخش دامپروری وابسته به بخش زراعت است, یادآور شد: هدف از اجرای این طرح افزایش و پایداری تولید در محصول استراتژیک گندم است و باید در این راستا به نحو احسن عمل کنیم.

وی بر اشرافیت کامل مدیران و کارشناسان بخش زراعت استان بر اجرای طرح جهش تولید در استان تاکید کرد و خواستار انتقال یافته های علمی و تجربی بخش زراعت به کشاورزان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: باید محققان و کارشناسان ما در کنار کشاورزان و گام به گام در راستای توسعه کشاورزی پایدار گام بردارند و یافته های علمی در عمل در اراضی کشاورزی به فعلیت درآید.

سپری در پایان بر ترویج و اشاعه کشتهای حفاظتی در استان تاکید کرد و گفت: باید تمام مجموعه با اعتقادی راسخ به کشاورزی حفاظتی و ترغیب کشاورزان پیشرو در راستای نهادینه کردن کشاورزی حفاظتی مثمر ثمر است.

کد خبر 18758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha