یک چهارم جمعیت بزرگسال آذربایجان غربی به فشارخون بالا مبتلا هستند

سرویس آذربایجان غربی- کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می گوید: بر اساس پیمایش ملی در سال ٢٠١٦، حدود یک چهارم جمعیت بزرگسال استان آذربایجان غربی از فشارخون بالا رنج می برند و حداقل 10 درصد جمعیت بالای ٢٥ سال استان به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش کردپرس، به نقل از وب دا؛ مریم گل میرزایی، با اشاره به اینکه بیماری فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری­های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان است افزود: حدود یک چهارم جمعیت بزرگسال استان آذربایجان غربی از فشارخون بالا رنج می برند این در حالیست که فقط۶۰ درصد آنان از بیماری خود اطلاع دارند

او با بیان اینکه افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، ادامه داد: بیش از ٤٢٥ میلیون نفر از مردم ٢٠ تا ٧٩ سال جهان مبتلا به دیابت هستند. پیش بینی می شود تا سال ٢٠٥٠ تعداد بیماران بالغ بر ٥٢٢ میلیون نفر برسد.

گل میرزایی گفت: بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و سالانه ٤ میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می ­دهند. از طرف دیگر ٣٩٢ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر اغلب آن­ها به دیابت مبتلا خواهند شد.

او بیان کرد: در حال حاضر حداقل ١٠ درصد جمعیت بالای ٢٥ سال استان به دیابت مبتلا هستند و حداقل ٢٥ درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: طی سالیان اخیر با اجرای برنامه های متعدد غربالگری و خطرسنجی گروه هدف و همچنین شیوع بیماری کرونا ویروس (covid-19)، با تلاش نیروهای خدوم بخش بهداشت دانشگاه ( پزشکان، بهورزان و مراقبین سلامت ) تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به فشارخون بالا و دیابت در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی دانشگاه استان افزایش یافته است.

گل میرزایی گفت: لذا جهت افزایش آگاهی آموزش گیرندگان در رابطه با برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری دیابت و فشارخون و بهبود نظام مراقبت، حوزه معاونت بهداشت دانشگاه، اقدام به برگزاری دوره آموزشی با عنوان"نظام شناسایی و مراقبت بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا" به صورت مجازی برای کلیه پرسنل دخیل در اجرای برنامه از جمله ( بهورزان / مراقبین سلامت/ کارشناسان ستادی/ ماماها/ کارشناسان مراکز آموزش بهورزی/ پرستاران و ...) کرده است.

او بیان کرد: این آزمون به صورت پره تست و پست تست ، طی دو روز در تاریخ های ٢٤ و ٢٦ مهر ماه به صورت همزمان از طریق سایت آموزش دانشگاه برگزار و تعداد ٢٢٠٠ موفق به شرکت در آزمون فوق الذکر، شدند.

کد خبر 19602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha