تهدید چاووش اوغلو به استعفا؛ تکذیب نهاد ریاست جمهوری ترکیه

سرویس ترکیه - برخی رسانه ها مدعی شدند چاووش اوغلو در مخالفت با مواضع اردوغان تهدید به استعفا کرده است، اما نهاد ریاست جمهوری این خبر را انکار کرد.

به گزارش کردپرس، در حالی که برخی از رسانه های ترکیه از تهدید به استعفا از سوی مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه خبر داده بودند، نهاد ریاست جمهوری ترکیه با تکذیب این خبر رسانه ها را به سمپاشی سیاسی متهم کرد.

گفته می شود چاوش اوغلو در واکنش به اصرار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای اخراج سفرای 10 کشور غربی از ترکیه تهدید به استعفا کرده است.

ماجرا از اینجا آغاز شد که روز دوشنبه هفته گذشته سفارتخانه های کشورهای آلمان، آمریکا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، نروژ و نیوزیلند خواستار رسیدگی عادلانه و سریع به پرونده عثمان کاوالا در چارچوب تعهدات بین المللی و آزادی فوری او از زندان شدند. پس از آن اردوغان در دو سخنرانی مختلف با اعلام این که این افراد «عنصر نامطلوب» هستند تاکید کرد که به وزیر خارجه (چاووش اوغلو) گفته ام که ما نمی توانیم میزبان این افراد در کشور باشیم. اما در هر دو نوبت نیز هیچ واکنش و اقدامی از سوی چاووش اوغلو برای اخراج سفرا صورت نگرفت. دویچه وله و برخی رسانه های داخلی اپوزیسیون ترکیه با انتشار خبری از «پشت پرده» های سیاسی کاخ اردوغان، مدعی شدند که بر اساس شنیده ها چاووش اوغلو به اردوغان گفته است در صورتی که این سفرا از کشور اخراج شوند من هم باید از کار خود کناره گیری کنم.

پس از این فخر الدین آلتون رئیس دفتر ارتباطات نهاد ریاست جمهوری با نوشتن پستی در صفحه مجازی خود این خبر را تکذیب، و دویچه وله را متهم به سم پاشی کرد. او نوشت: «با این که وزیر خارجه مان شب گذشته این "به اصطلاح خبر" را تکذیب کرده است، باز هم شما بر دروغ خود پافشاری می کنید. اگر هدف شما خبرنگاری بود، این خبر را تکذیب کرده و عذرخواهی می کردید. شما نه تنها "خبر جعلی" می سازید، بلکه روابط بین ترکیه و آلمان را هم مسموم می کنید.»

هنوز مشخص نیست که آیا خبر پشت پرده مربوط به اعلام استعفا از سوی چاووش اوغلو درست است یا نه، قدر مسلم این که چاووش اوغلو پس از گذشت چند روز هیچ واکنشی در برابر درخواست اردوغان برای اخراج این سفرا انجام نداد، خود جای سوال دارد. اردوغان پیش از این هم با ایجاد ماجراهایی از این دست، بار سیاسی حل مسائل سیاسی را بر دوش چاووش اوغلو گذاشته بود.

روز گذشته سفارتخانه های ده کشور با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که به ماده 41 کنوانسیون وین پایبند بوده و در موضوعات داخلی ترکیه دخالت نمی کنند. اگرچه حکومت ترکیه با مانور فراوان بر روی این جمله اعلام کرد که کشورهای مورد نظر از موضع خود عقب نشینی کرده اند و ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم، با این همه برخی کارشناسان سیاسی امروز در تحلیل هایشان گفتند که این بحران تمام نشده و نتایج آن در ماه آینده مشخص خواهد شد.

کد خبر 19902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha