انکار کردستان هیچ فایده ای برای حکومت ترکیه نخواهد داشت

سرویس ترکیه - نماینده HDP بازداشت شهروند کُردی را که از نام کردستان استفاده کرده بود، محکوم کرد.

به گزارش کردپرس، نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) بازداشت جمیل تاشکِسِن، شهروندی را که گفته بود: «جایی که در آن هستید کردستان است» محکوم کرد و اعلام کرد که انکار کردستان هیچ فایده ای برای حکومت ترکیه نخواهد داشت.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، یک روز پیش از این جمیل تاشکسن یک شهروند مغازه دار اهل سیرت در دیدار مردمی مرال آکشنر رئیس حزب خوب ترکیه به او گفته بود فرهنگ و زبان ما انکار می شود. جایی که در آن هستید نامش کردستان است و این نام انکار می شود. این فرد ساعتی پس از اظهار این سخنان از سوی پلیس ضد ترور ترکیه بازداشت شد. پس از بازداشت این شهروند کُرد، سازمان استانی HDP شاخه سیرت با برگزاری نشستی، با تعدادی از نمایندگان و اعضای این حزب، اقدام پلیس ترکیه را محکوم کرد.

مرال دانیش بشتاش، نماینده ارشد این حزب با حضور در این نشست گفت: «بازداشت جمیل تاشکسن مطلقاً ربطی به قانون ندارد. امروز نود و هشتمین سالگرد تاسیس این جمهوری است، 98 سال است که این انکار ادامه دارد. ما با انکار رو به رو هستیم. ما با یک حقیقت تاریخی رو به رو هستیم که هیچ حکومتی تا کنون نتوانسته آن را تغییر دهد، حکومت حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) نیز نمی تواند آن را تغییر دهد. در امپراتوری عثمانی ایالت کردستان وجود دارد. در ایران استان کردستان وجود دارد. در حال حاضر ترکیه با اقلیم کردستان عراق روابط دیپلماتیک دارد، قراردادهای تجاری می بندد، مگر در این قراردادها عبارت کردستان نوشته نشده است؟»

او ادامه داد: «ما نمی توانیم این را درک کنیم که چرا نامیدن یک کُرد با واژه "کُرد" ممنوع است؛ نام بردن از سرزمینی که دارد در آن زندگی می کند ممنوع است.»

بشتاش با بیان این که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر از کلمه کردستان استفاده می کرد، گفت که او در زمان نخست وزیری اش درباره وجود ایالت کردستان و تمام جزئیات تاریخی این موضوع سخن گفته بود. چگونه است که اکنون این کلمه ممنوع شده است؟

بشتاش در آخر خواستار آزادی فوری جمیل تاشکسن شد و گفت: «انکار کردستان هیچ نتیجه ای برای شما نخواهد داشت.»

گفتنی است، ساعتی پس از این نشست تاشکسن آزاد شد و مورد استقبال نمایندگان و اعضای HDP و مردم قرار گرفت.

کد خبر 20130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha