مرکز فرهنگی آتاترک در جریان اعتراضات پارک گزی عرصه ای برای نمایش قدرت تروریست ها بود

سرویس ترکیه - اردوغان در بازگشایی مرکز فرهنگی آتاترک بار دیگر با هدف قرار دادن اعتراضات پارک گزی به عنوان نمایش تروریسم، بر ساختن «آرمان ترکیه بزرگ» تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئيس‌جمهور ترکیه، با شرکت در بازگشایی ساختمان مرکز فرهنگی آتاترک، بار دیگر با هدف قرار دادن اعتراضات پارک گزی، اعلام کرد که این ساختمان که پیشتر برای اهداف "تروریستی" مورد استفاده قرار گرفته است، از این پس برای ساختن "آرمان ترکیه بزرگ" مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بنا بر گزارش جمهوریت، اردوغان که به مناسبت نود و هشتمین سالروز تاسیس جمهوری ترکیه در مراسم افتتاحیه مرکز فرهنگی آتاترک در میدان تقسیم استانبول شرکت می کرد، بار دیگر با هدف قرار دادن اعتراضات پارک گزی - که موجب بازداشت بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی مانند عثمان کاوالا بازرگان و فعال حقوق بشر شد- گفت: «فراموش نکردیم که در جریان حوادث پارک گزی، چگونه این ساختمان به صحنه ای برای نمایش قدرت از سوی گروه‌های تروریستی تبدیل شد.»

او افزود: «اما از این پس، هر فعالیت فرهنگی و هنری که در اینجا انجام شود، گامی در راستای ساختن آرمان ترکیه بزرگ و قدرتمند خواهد بود.»

اردوغان که اخیرا در بیشتر سخنرانی های خود از مقایسه دو مفهوم "ترکیه قدیم" و "ترکیه جدید" برای جا انداختن ایده های نوعثمانی خود سود می برد گفت: «این اثر مکانی است که فرق میان ترکیه قدیم و ترکیه جدید را می‌توان در آن به واضح‌ترین شکل ممکن دید. مرکز فرهنگی آتاترک، به عنوان آخرین حلقه از آثاری که از زمان فتح استانبول تاکنون در این شهر بنا کرده‌ایم، تا قرن‌ها به‌عنوان مرکز فرهنگ و هنر در این کشور پابرجا خواهد ماند.»

مرکز فرهنگی استانبول به عنوان یکی از مهم ترین بناهای تاریخی و هنری آغاز مدرنیته در ترکیه در پارک گزی در میدان تقسیم استانبول قرار دارد. ساخت این بنای تاریخی از 1946 آغاز شد و با یک بار وقفه در طول ساخت، در سال 1969 به پایان رسید. این ساختمان تاریخی دارای سالن های متعددی برای اپرا، کنسرت، نمایش و ... است و گروه های هنری بسیاری از آغاز تا کنون در آن شکل گرفته و فعالیت کرده اند. در وقایع پارک گزی در می 2013، گروه های هنری فعال در این ساختمان در اعتراض به قطع درختان پارک گزی، و ساخت مرکز تجاری در این پارک، در مقابل ساختمان مرکز فرهنگی تجمع و اعتراض کردند. در جریان این اعتراضات درگیری هایی بین پلیس ترکیه و معترضان صورت گرفت که منجر به بازداشت تعداد زیادی از افراد، تشکیل پرونده و زندانی شدن برخی از افراد سرشناس مانند عثمان کاوالا بازرگان و فعال حقوق بشر، همچنین کشته شدن برخی از شهروندان شد. اعتراضاتی که از مقابل ساختمان مرکز فرهنگی آتاترک آغاز شده بود به سرعت به همه کشور تسری پیدا کرد. پس از این ساختمان مرکز فرهنگی تعطیل شد و روز گذشته پس از گذشت 7 سال و نیم این ساختمان با حضور اردوغان بازگشایی شد.

کد خبر 20139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha