هزار متر از خطوط انتقال آب ارومیه به خارج از پل‌ها منتقل می شود

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: در راستای پیشگیری از بروز اتفاقات در شبکه آبرسانی شهری ارومیه، در مرحله اول یک هزار و 300 متر از خط انتقال آب از نوع آزبست سیمانی به خارج از پل‌ها انتقال می یابد.

به گزارش کردپرس، اواخر مهر ماه امسال خط انتقال آب منطقه مدرس ارومیه دو بار دچار شکستگی شد و مشکلاتی اساسی در تأمین آب شرب مردم منطقه ایجاد کرد به نحوی که بار اول آب شرب ٣ هزار مشترک طی این رخداد قطع شد و چند روز بعد از بهسازی و تعمیرات، این بار در خط انتقال در ابتدای بلوار شهید باهنر دوباره شکستگی لوله های آب رخ داد و آب شرب بیش از 20 هزار مشترک در بلوار شهید باهنر، شهید رجایی، شهید مدرس، عمار، یاسر، ورزش، برق، ارتش، جاده انهر، بیمارستان امام خمینی (ره)، شهید ذاکر، ۸شهریور و کوچه‌های منشعب از آن، قطع و یا با افت فشار مواجه شد.

در فرسودگی و قدمت بالای این تاسیسات، حجم بالایی از آب شرب شهری هدر رفت. البته این اولین بار نیست که ترکیدگی لوله های انتقال آب در ارومیه اتفاق می افتد و در سال های اخیر بارها این مورد سبب قطعی آب مشترکان و مسدود شدن خیابان های شهر شده و تا کنون هم اقدامی جدی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

در حادثه اخیر ترکیدگی لوله ها، پس از انجام تعمیرات آبفای آذربایجان غربی شهرداری را مقصر ترکیدگی های لوله های آب معرفی کرد(لینک فعال). معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با اعلام این مطلب گفت: دفن شدن تاسیسات آبرسانی در زیرپل ها عامل اصلی وقوع شکستگی خطوط انتقال آب است که در زمان احداث این پل ها شهرداری مجوز لازم برای جابجایی این تاسیسات را به شرکت آب و فاضلاب نداد.

مقداد اسکندرپور، افزود: شهرداری به عنوان مجري طرح مي بايست هم هزينه جابجايي تاسيسات و هم فرصت لازم را براي جابجايي و احداث خطوط اصلي آب و فاضلاب را در زمان احداث این پل ها فراهم مي کرد که برای این امر نه تنها تامين مالي انجام نشد، بلكه مجوز های لازم برای جابجایی این تاسیسات به شرکت آب و فاضلاب هم نداده اند.

در بین این کش و قوس های اداری اما بخشی از مردم ارومیه آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای سیار آب دریافت می کردند!

تا اینکه جلسه هماهنگی اصلاح و جابجایی خطوط انتقال و تاسیسات آبرسانی از زیر پل های شهری ارومیه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و مسئولین شهرداری، شرکت گاز، راهنمایی و رانندگی و فرمانداری برگزار و مقرر شد شرکت آب و فاضلاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجموعه اقدامات لازم جهت خروج خط انتقال آب از زیر پل‌ها و رمپ‌های پل شهید مدرس و پل شهید ذاکر را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در این جلسه تصریح کرد: قرارگیری بخشی از خط انتقال آب در زیر تاسیسات شهری شامل پل و رمپ‌های خروجی پل‌ها، فشار بیش از حد به تاسیسات آبرسانی و ترکیدگی مکرر لوله‌های انتقال آب را درپی دارد.

لطیف خوش سیرت افزود: مقرر شده در مرحله اول یک هزار و 300 متر از خط انتقال آب از نوع آزبست سیمانی به خارج از پل‌ها انتقال یابد. همچنین مقرر شد شرکت آب و فاضلاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجموعه اقدامات لازم جهت خروج خط انتقال آب از زیر پل‌ها و رمپ‌های پل شهید مدرس و پل شهید ذاکر را انجام دهد.

خوش‌سیرت با بیان اینکه کل خط انتقال موجود در بلوار شهید باهنر از نوع آزبست سیمانی به طول دوهزار و 50 متر بوده و عملیات اصلاح در دو مرحله انجام خواهد شد، گفت: درجریان جابجایی خطوط انتقال آب از لوله‌های چدنی داکتیل که از عمر بالایی برخوردار هستند، استفاده خواهد شد.

او با بیان اینکه در این راستا از همراهی و همکاری راهنمایی و رانندگی نیز استفاده خواهد شد، تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد شرکت آب و فاضلاب طی هفته آینده نسبت به برآورد اولیه هزینه ها اقدام کند که برای تامین اعتبار انتقال این خطوط لوله نیازمند تخصیص اعتبارات استانی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تاکید کرد: عمر خط انتقال موجود بیش از 40 سال است و ترکیدگی لوله عموما در باندهای تندرو و قسسمت‌هایی از پل‌ها رخ می‌دهد که بار ترافیکی سنگینی روی آنها است و ضرورت دارد نسبت به تغییر مسیر خطوط انتقال از این مسیرها اقدام شود.

او با بیان اینکه شعاع تحت پوشش این خط انتقال زیاد بوده و بیش از 20 هزار مشترک از طریق این خط لوله تغذیه می‌شوند، گفت: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده تلاش می‌شود این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد و با توجه به اینکه در حین عملیات، خط انتقال فعلی وجود خواهد داشت و همزمان خط انتقال جدید را عملیاتی می‌کنیم، شاهد قطع آب مشترکان نخواهیم بود.

خوش سیرت گفت: تنها در انتقال اتصالات به خط انتقال جدید قطعی چند ساعته آب خواهیم داشت که آن هم به ساعات پایانی شب و زمان استراحت مشترکان انجام خواهد شد. این عملیات تغییر خط انتقال در حد فاصل پل شهید ذاکر تا پل شهید مدرس و از پل شهید مدرس تا پل شهید میرزای شیرازی جابجا می‌شود و در اسرع وقت عملیات جابجایی آغاز و تا شروع بارندگی ها به اتمام می رسد.

کد خبر 20142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha