نام بردن از کردستان جرم نیست

سرویس ترکیه - احزاب و گروه های مختلف حامی حقوق کردها بازداشت فردی را که گفت «اینجا کردستان است» محکوم کردند.

به گزارش کردپرس، دو روز پیش در جریان دیدارهای مردمی مرال آکشنر رئیس حزب خوب ترکیه، با شهروندان اهل سیرت، جمیل تاشکِسِن یک مغازه دار کُرد، در پاسخ به سخن آکشنر که گفت: «شما کردهستید، من ترک هستم و ما با هم برابریم» با اعتراض به انکار زبان و هویت کُردی از سوی حکومت ترکیه، گفت: «زبان ما انکار می شود، هویت ما انکار می شود، کردستان انکار می شود. ما به این موضوع اعتراض داریم. جایی که شما اکنون در آن حضور دارید کردستان است، اما این موضوع انکار می شود.» بلافاصله چند ساعت پس از این ماجرا، این فرد به اتهام تبلیغ برای سازمان تروریستی، از سوی پلیس ضد ترور (TEM) بازداشت و تحقیقات قضائی علیه او آغاز شد.

پس از بازداشت این شهروند کرد اعتراضاتی از سوی افراد و گروه ها شکل گرفت. اعتراضاتی که نقطه مشترک آنها «عدم ممنوعیت واژه کردستان برای نامیدن جغرافیای کردی، همچنین حق آزادی بیان برای شهروندان کرد» بود.

نشست اعتراضی HDP و مرال دانیش بشتاش

پس از بازداشت شهروند کُرد، همان روز نشستی اعتراضی از سوی سازمان استانی HDP شاخه سیرت برگزار شد و نمایندگان این حزب اقدام پلیس ترکیه را محکوم کردند.

مرال دانیش بشتاش، نماینده ارشد HDP با حضور در نشست اعتراضی به بازداشت تاشکسن گفت: «بازداشت جمیل تاشکسن مطلقاً ربطی به قانون ندارد. نود و هشتمین سالگرد تاسیس این جمهوری است، و 98 سال است که انکار کردستان ادامه دارد. ما با انکار رو به رو هستیم. ما با یک حقیقت تاریخی رو به رو هستیم که هیچ حکومتی تا کنون نتوانسته آن را تغییر دهد، حکومت حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) نیز نمی تواند آن را تغییر دهد. در امپراتوری عثمانی ایالت کردستان وجود دارد. در ایران استان کردستان وجود دارد. در حال حاضر ترکیه با اقلیم کردستان عراق روابط دیپلماتیک دارد، قراردادهای تجاری می بندد، مگر در این قراردادها عبارت کردستان نوشته نشده است؟»

صالحه آیدنیز

صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP) در واکنش به بازداشت تاشکسن با بیان این که بازداشت این فرد یک مسئله است، گفت: «بازداشت این فرد به ما نشان داد که سرزمین و جغرافیای مردم کرد، و زبانشان هنوز یک مسئله است. نام کردستان در تاریخ و در اسناد حکومت عثمانی آمده است و اردوغان بارها از این واژه استفاده کرده است. اما چه شده که اردوغان اکنون می گوید مسئله کُرد را حل کرده است.»

آیدنیز همچنین از رویکرد اپوزیسیون ترکیه نسبت به این موضوع انتقاد کرد و گفت: «سکوت احزاب اپوزیسیون در برابر این اتفاقات نشان دهنده نظرات آنها است.»

بیانیه اعتراضی کانون وکلای آمد (دیاربکر)

کانون وکلای آمد با صدور بیانیه کتبی، بازداشت جمیل تاشکسن را محکوم کرد و از سخنان او در راستای آزادی بیان دفاع کرد. در این بیانیه آمده است: «کردستان نامیدن سرزمین کردها از الزامات هویت کردی است و جرم انگاری آن مشروعیت قضائی ندارد. آزادی بحث سیاسی یکی از اصول اساسی نظام های دموکراتیک است.»

کانون وکلای آمد افزود: «در جامعه کثرت گرا باید سیاست های تبعیض آمیز و غیرقانونی در قبال هویت و جغرافیای کردی را کنار گذاشت و به کردستان احترام گذاشت.»

محمت امین آکتار

محمت امین آکتار، وکیل پیشکسوت اهل وان، و رئیس سابق کانون وکلای دیاربکر به جمیل تاشکسن به دلیل جسارتش تبریک گفت و اعلام کرد که گفتمان «اینجا کردستان است» باید آنقدر تکرار شود که عادی شده و تاثیر گفتمان های حکومت را از بین ببرد.»

آکتار با اشاره به اظهارات آکشنر که گفته بود "شما کرد هستید، من ترک هستیم و ما با هم برابریم»، گفت: «مدت کوتاهی پس از این که شهروند کرد گفت نام اینجا کردستان است، معلوم شد چقدر برابری بین کرد و ترک وجود دارد. این نشان می دهد که این برابری ترک و کرد تنها لفاظی بیش نیست.»

کانون وکلای ماردین

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای ماردین، با انتشار بیانیه ای در انتقاد از بازداشت شهروند کرد به دلیل استفاده از واژه کردستان، اعلام کرد: «یک شهروند کرد در چارچوب آزادی بیان حق گفتن این را که "اینجا کردستان است" دارد. تصمیم به بازداشت این شهروند با اصول اساسی قانون دموکراتیک ناسازگار و همچنین مغایر با کنوانسیون‌هایی است که ترکیه آنها را امضا کرده است. این که شهروندان با بیان چیزی که نه جرم است و نه دعوت به خشونت است، از آزادی خود محروم می‌شوند، تهدیدی برای حاکمیت قانون است.»

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای ماردین با بیان این که آنچه رخ داده قابل قبول نیست، خواهان لغو فوری تحقیقات قضائی آغاز شده علیه تاشکسن شده است. همچنین این کمیسیون اعلام کرده است که کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای ماردین تحقیقات آغاز شده علیه شهروند کرد را پیگیری خواهد کرد.

حزب آزادی کردستان

حزب آزادی کردستان (PAK) با صدور بیانیه ای بازداشت شهروند کرد را محکوم کرد و نوشت: «جمیل تاشکسن ابتدایی ترین واقعیت ها مانند هویت کردی، زبان کردی و کردستان را بیان کرد. بیان این کلمات نیز یک حق اساسی مشروع در محدوده آزادی اندیشه است. ما از همه احزاب سیاسی، سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ویژه کانون‌های وکلا، مدافعان آزادی اندیشه، و از مردم خود می‌خواهیم که برای دفاع از جمیل تاشکسن بایستند.»

عمر فاروق گرگرلی اوغلو

عمر فاروق گرگرلی اوغلو نماینده حزب دموکراتیک خلق ها با پرسیدن هفت پرسش از سلمیان سویلو وزیر کشور خواست تا درباره بازداشت این شهروند پاسخ گو باشد. گرگرلی اوغلو از سویلو پرسید «آیا نام بردن از کردستان جرم است؟ اگر جرم است چرا رئیس جمهور از این کلمه استفاده می کند؟ اگر گفتن کردستان به این جغرافیا جرم است پس چرا گفتن تراکیا، آناتولی، و بین النهرین جرم نیست؟»

جای خالی اپوزیسیون

در میان تمام اعتراضات حتی یک بار نامی از احزاب اپوزیسیون ترکیه دیده نشد. تنها سلیم انصاری اوغلو نماینده حزب خوب در واکنش به بازداشت جمیل تاشکسن آن را یک سناریو از سوی حزب حاکم برای تخریب چهره حزبش دانست و گفت که نمی داند آیا نام بردن از کردستان ممنوع است یا نه. نه او و نه حزب متبوعش هیچ کدام در حمایت از شهروند بازداشت شده سخنی به زبان نیاوردند.

کد خبر 20244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha