اردوغان قصد دارد با اسکان دادن 4 میلیون سوری در کردستان سوریه محبوبیت خود را بازگرداند

سرویس ترکیه - استاد روسی مدعی شد که اردوغان با راه انداختن جنگ می خواهد 4 میلیون آواره را در کردستان سوریه اسکان دهد و محبوبیت از دست رفته اش را بازگرداند.

به گزارش کردپرس، استانیسلاو ایوانوف، اندیشمند، مورخ و استاد دانشگاه اهل روسیه، در مقاله ای مدعی شد که توافقی بین مقامات روسیه و ترکیه در سوچی حاصل شده است که بر اساس آن آنکارا قرار است 4 میلیون سوری را در کردستان سوریه اسکان دهد.

ایوانوف در مقاله‌ای با عنوان «اردوغان دوباره بلوف می زند و کردهای سوریه را تهدید می‌کند» که در سایت argumenti.ru منتشر شده است، تحلیل قابل‌توجهی از سیاست آنکارا در سوریه ارائه کرد. ایوانوف در این مقاله استدلال کرد که «رژیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه از زبان جنگ به عنوان ابزاری برای نامرئی کردن بحران اقتصادی و تنش اجتماعی در داخل کشورش استفاده کرده است. به همین دلیل او گفتمان حمله و اشغالگری را در راس برنامه های سیاست خارجی خود قرار داده است.» به گفته ایوانف، چون اردوغان از از دست دادن قدرت می ترسد به این ترتیب می خواهد محبوبیت از دست رفته اش را در ترکیه جبران کرده و پس از آن در سال 2022 انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

این استاد دانشگاه با ارزیابی اظهارات و رفتار اردوغان در هفته ای که گذشت، سخنان او درباره کریمه و سفرای ده کشور اروپایی و آمریکایی را بلوف پوشالی دانسته و نوشت: ««همانطور که انتظار می رفت، پس از بلوف های این "پوکرباز" هیچ اقدام دیگری انجام نشد. سخنان اردوغان تنها در محافل ملی گرا و اسلام گرای افراطی مورد استقبال قرار گرفت.»

ایوانوف در ادامه با بیان این که اردوغان ادلب را تحت کنترل خود نگه داشته و اکنون نیز حمله به مناطق کردنشین را در راس برنامه های خود گذاشته است نوشت: «اردوغان کردها را در انظار عمومی به عنوان مهاجم معرفی می کند. انگار کردهای سوریه با ساختاری به نام مدیریت خودگردان، تهدیدی علیه آنکارا هستند. ظاهرا روژاوا می تواند پایگاهی برای جنبش آزادی خواهی کردها در سوریه و ترکیه باشد. این ادعاهای اغراق آمیز و فریبنده اردوغان، سلطان نوپای ترکیه درباره مسئله کُردها در سوریه و ترکیه، برای بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان پشیزی ارزش ندارد. حزب کارگردان کردستان (PKK) چند سالی است که هیج تهدیدی علیه ترکیه نداشته است. از سوی دیگر عبدالله اوجالان در حبس ابد به سر می برد... از زمان تشکیل مدیریت خودگران، حتی یک بار هم کردها توافقات بر سر مرز سوریه و ترکیه را نقض نکرده اند و حتی یک بار هم به سربازان ترکیه شلیک نکرده اند.»

این مورخ روسی، با بیان اینکه کردها در برابر داعش مقاومت جانانه ای نشان دادند، اما بر خلاف آن مقامات ترکیه و نزدیکانشان، در این مدت رابطه نزدیکی با داعشی ها بر قرار کردند، گفت: «آنها با داعشی ها تجارت می کنند، به آنها سلاح و مهمات می فروشند، مجروحانشان را در بیمارستان های ترکیه مداوا می کنند. تازه ترکیه به مسیری تبدیل شده که ده ها هزار داوطلب از طریق آن به داعش پیوسته اند.»

ایوانوف در ادامه نوشت: «در روزهای اخیر فعالیت نظامی شدیدی در شمال سوریه صورت گرفته است. پهپادهای بمب افکن ترکیه مدام در حال پرواز در آسمان منطقه هستند. به احتمال زیاد ترکیه قرار است به مناطق منبج، گری خرما (تل تمیر)، گری سپی (تل ابیض)، بوزانه (عین عیسی)، و تل رفعت حمله کند. مخالفان سوری به احتمال زیاد با سربازان زیاد به این جنگ آمده و متحمل خسارات فراوان خواهند شد. ارتش ترکیه نیز مثل همیشه با تانک، توپ و حملات هوایی از آنها حمایت خواهد کرد. تنها هدف اردوغان ایجاد منطقه "امن" در مرز سوریه و ترکیه نیست، بلکه او قصد دارد 4 میلیون آواره سوری را که در ترکیه اقامت دارند، در کردستان سوریه اسکان دهد. به این ترتیب از پس شرایط سخت تنش های درونی بر آمده و برای خود و حزبش نیز اعتبار و محبوبیتی کسب خواهد کرد.»

کد خبر 20252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha