پیرانشهر در تسخیر سگ های بلاصاحب/شهرداری برنامه ایی برای بعد از زنده گیری ندارد!

سرویس آذربایجان غربی- خیابان های پیرانشهر در تسخیر سگ های بلا صاحب است اما مجموعه شورا و شهرداری در مقابل این پرسش که سرنوشت سگ های جمع آوری شده پس از زنده گیری توسط پیمانکار چه خواهد شد؟ اظهار بی اطلاعی کرده و گفته اند: «قرارداد فقط مربوط به زنده گیری است و مجموعه شورا و شهرداری در ادامه کار هیچ گونه نظارتی بر این امر نخواهد داشت».

به گزارش خبرنگار کردپرس، روزهای سرد پائیزی اگر چه حکایتگر نقاشی هزار رنگ خدا را در دفتر زمین مجسم می کند و هر رنگش خاطره ای را برای عاشقان این فصل استثنایی بهمراه دارد اما پائیز هزار رنگ این روزهای پیرانشهر به واسطه جولان سگ های بی سرپرست که آمارشان در روزهای اخیر هر لحظه رو به افزایش است، عرصه را بر مردمان این شهر تنگ کرده است.

در روزهای اخیر موضوع حضور سگ های بی سرپرست در خیابان های پیرانشهر آنچنان موجب نگرانی و نارضایتی شهروندان شده است که هر روز شاهد اعتراض مردم به خاطر جولان آنها در سطح معابر و کوچه پس کوچه های پیرانشهر هستیم این موضوع اگر چه تازگی ندارد اما شاید به خاطر اینکه به یک سوژه تکراری رسانه ها و افکار عمومی تبدیل شده است احساس می شود که رفع این مشکل دیگر برای متولیان امر و مسئولان مربوطه در اولویت کاری نبوده و در حقیقت رفع مشکل برای آنها چندان مهم به نظر نرسد.

تکرار این معضل اجتماعی در روزها، ماه ها و حتی سالهای اخیر و خطاب به مسئولان مربوطه آنچنان از سوی شهروندان پیرانشهری در فضای رسانه ای شهرستان بازتاب داده شده است که خود یادآور این بیت شعر زیبای "مولانا" است که می فرماید:

صد نامه فرستادیم صد راه نشان دادیم/ یا راه نمی‌دانید یا نامه نمی‌خوانید

صفر تفاخر، رئیس شورای اسلامی شهر پیرانشهر روز پنجشنبه ( یکم مهرماه) در نشست خبری خود که با حضور سایر اعضای شورای شهر و اصحاب رسانه های پیرانشهر در محل دفتر شورا برگزار شد، ضمن اشاره به موضوع جولان سگ های بی سرپرست در سطح شهر گفت: یکی از مطالبات عمومی شهروندان در سالهای اخیر ساماندهی و یا جمع آوری سگ های بی سرپرست در سطح شهر بوده و هست که مجموعه شورای شهر با جدیت پیگیر این مشکل بوده و هم اکنون با عقد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی نسبت به جمع آوری روزانه 30 قلاده سگ از سطح خیابان های شهر تا اتمام کامل آنها اقدام خواهد شد.

مصوبه ایی که توسط شورا و شهرداری پیرانشهر اجرا نشد..

اما با وجود گذشت حدود یک و ماه و نیم از این جلسه نه تنها این وعده در عمل محقق نشد و حضور سگ ها در سطح خیابان های سطح شهر پیرانشهر روند کاهشی به خود ندید بلکه آمار افزایشی آن کاملاً واضح است و در روزهای اخیر گاهاً شاهد حضور گله ای سگ های ولگرد در سطح خیابان های سطح شهر و حتی کوچه ها و جلوی درب منازل مسکونی هستیم.

حضور گله ای سگ ها بطور شبانه روزی در خیابان های پیرانشهر حاکی از آنست که احتمال دارد پیمانکاری که با مجموعه شورا و شهرداری پیرانشهر عقد قرار داد کرده است، یا در انجام وعده خود کوتاهی کرده است یا اینکه سگ ها را از یک طرف و محله شهر زنده گیری می کند و در منطقه و محله دیگری از سطح شهر رها می کند و در مقابل این کار، علاوه بر اینکه هیچ دردی از مشکلات و معضلات شهر را حل نمی کند برای خود درآمدی هم کسب می کند.

شهرداری برنامه ایی برای ساماندهی سگ های بلاصاحب ندارد

جالبتر اینکه مجموعه شورا و سرپرست وقت شهرداری پیرانشهر در همان نشست خبری خود که اول مهرماه انجام شد در مقابل پرسش خبرنگاران حاضر مبنی بر اینکه سرنوشت سگ های جمع آوری شده پس از زنده گیری توسط پیمانکار چه خواهد شد؟ در پاسخ اظهار بی اطلاعی کردند و اشاره داشتند که قرارداد فقط مربوط به زنده گیری روزانه 30 قلاده سگ از سطح شهر است و مجموعه شورا و شهرداری پیرانشهر در ادامه کار هیچ گونه نظارتی بر این امر نخواهد داشت لذا همین موضوع این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد می کند که پیمانکار مربوطه از این خلاء مدیریتی مجموعه شورا و شهرداری سوء استفاده کند که نتیجه همانی خواهد شد که امروز شهروندان پیرانشهری با آن دست به گریبانند.

همچنین اوایل سال جاری برگزاری جلسات متعددی که در محل فرمانداری و با حضور مسئولان مربوطه در راستای رفع مشکل سگ های بی سرپرست ترتیب یافت، نوعی امید را در دل شهروندان پیرانشهری زنده کرد اما متأسفانه گذشت زمان از بی نتیجه بودن این نشست ها حکایت داشت. هر چند فرماندار پیرانشهر به همراه شهردار وقت این شهر در جریان بازدید از محل احداث نگهداری سگهای ولگرد در شهرستان پیرانشهر که مورخه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، با اشاره به خطرات جانی و انتقال بیماری به انسان و همچنین ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در بین مردم از جانب سگ های بی سرپرست بر تسریع در اتمام این مکان بدون وقفه زمانی تاکید کرده بودند اما شواهد امر نشان از عدم تحقق این موضوع دارد.

احداث کمپ نگهداری سگ های بلاصاحب متوقف شد

گفتنی است؛ عملیات اجرایی و فنس کشی محل احداث نگهداری سگ های بی سرپرست در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع، زیر نظر شهرداری پیرانشهر در مناطق اطراف شهر انجام شد اما بنا به دلایل نامعلومی روند احداث این محل هم اکنون متوقف شده است.

اهمیت موضوع جولان بی رویه سگ های بی سرپرست در خیابان ها و کوچه های پیرانشهر باعث شد تا فرماندار شهرستان یک بار دیگر در ۲۸ تیرماه سال جاری با برگزاری جلسه ای با حضور سایر مسئولان متولی امر در راستای ارتقاء سطح بهداشت عمومی، امنیت و آسایش شهروندان، کاهش مخاطرات بهداشتی و رشد فزاینده این حیوانات، نسبت به عقیم سازی آنها در شهرستان تصمیماتی اتخاذ کنند.

عقیم سازی قلاده سگ ها چه شد؟

در این جلسه مقرر شد که در مرحله اول سگ های بی صاحب توسط اکیپ های مخصوص با وسایل بهداشتی و با مواد بیهوشی زنده گیری شده و به داخل قفس انتقال داده شوند و پس از انتقال این حیوانات به مراکز مشخص شده عملیات عقیم سازی زیر نظر دامپزشکان انجام شده و علامت گذاری روی آنها صورت گیرد و قرار شد که در این راستا در فاز اول تعداد ۴۰۰ قلاده به روش جراحی در دو جنس نر و ماده در بازه زمانی ۲ماهه عقیم سازی شوند.

آنچه از خروجی این جلسات می توان برداشت کرد این است که یا مصوبات آنها مانند بسیاری از جلسات بی نتیجه بوده است و در همان اتاق جلسات خاک می خورد و یا اینکه تولید نسل سگ ها در سطح شهرستان پیرانشهر در این مدت آنقدر رو به افزایش است که با هیچ برنامه ای قادر به حذف کامل یا حداقلی آنها از سیستم شهری پیرانشهر نیستند چرا که وضعیت عینی و موجود خیابان ها و کوچه های پیرانشهر در روزهای اخیر، خود تأئید کننده این ادعاست.

مسئولان در حل این معضل اجتماعی ناتوانند

این موضوعات در حالی مطرح می شوند که متأسفانه هر چند روز یکبار شاهد ارسال پیام هایی از سوی شهروندان پیرانشهر با موضوع حمله سگ های ولگرد به فرزندانشان هستیم که گاهاً زخم های سطحی و عمقی بر روی اعضای مختلف بدن آنها را به همراه دارد که شاید این زخم ها در مدت زمان کوتاهی قابل درمان باشد اما با اطمینان می توان ادعا کرد که آثار روحی و روانی ناشی از حمله حیوان درنده ای از جمله سگ تا مدت ها و شاید سالیان متمادی ماندگار باشد و این جاست که احساس می شود که مسئولان مربوطه از جمله عوامل شهرداری و دامپزشکی در زمینه جمع آوری و یا حذف سگ های بی سرپرست از سطح معابر و خیابان های شهر پیرانشهر کم کاری کرده اند چرا که اگر از ابتدا به این موضوع بعنوان یک معضل اجتماعی نگاه می کردند شاید امروز شاهد این موج عظیم نارضایتی مردمی نسبت به حضور سگ های بی سرپرست در سطح خیابان ها و کوچه های پیرانشهر نبودیم.

همه ما می‌دانیم که سگها هم مخلوقات خدا و جزو وفادارترین موجودات زمین اند اما اینکه چرا وضع به این روز درآمده و چرا کسی در عمل به فکر چاره کار نیست نیاز به آسیب شناسی جدی دارد که در یک طرف آن مسئولان و در طرف دیگر آن افرادی قرار دارند که آنها هم در بروز این معضل اجتماعی بی تقصیر نیستند.

روستاییان و دامداران سگ های گله را در شهرها رها نکنند

کسانی که به هر بهانه ای اقدام به نگهداری سگ می کنند از جمله دامداران، باغداران، کارخانه داران و ... شاید هرگز فکر فردای کار خود را نکرده اند و وقتی سگها زاد و ولد می کنند، نتایج آنها را نمی خواهند و در محیط های بیرون آنها را رها می کنند چون برایشان هزینه دارد و اینگونه سگهای رانده شده بیشتر و بیشتر می شوند و ناچار به خیابان ها و کوچه های شهر پناه می آورند و موجب آزار و اذیت مردم و ناامن شدن جامعه می شوند.

در نهایت هر چند که بر اساس تقسیم وظایف، شهرداری متولی اصلی ساماندهی و جمع آوری سگ های بی سرپرست از سطح شهر به حساب می آید اما گروهی از مردم‌ که بر اساس نیازهای فصلی خود به وجود این حیوانات نیاز دارند باید نسبت به عاقبت رهاسازی این حیوانات در جامعه حساس باشند چرا که بی توجهی به این امر می تواند مشکلات جدی و آسیب های جسمی، روحی و روانی جبران ناپذیری را در جامعه بهمراه داشته باشد که شاید با هیچ هزینه ای قابل جبران نباشد.

گزارش: عثمان حسن زاده

کد خبر 20326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha