افزایش تعداد مخالفان فروش جنگنده اف 16 به ترکیه در کنگره آمریکا

سرویس جهان- 41 نماینده کنگره آمریکا در نامه ای به وزیر خارجه این کشور مخالفت خود را با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه اعلام کرده اند.

به گزارش کردپرس، کریس پاپاس، نماینده کنگره آمریکا با انتشار اطلاعیه ای در وبسایت خود، از تحویل نامه اعتراضی 41 نماینده کنگره آمریکا به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در مخالفت با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه خبر داد.

قبلا هم 18 نماینده کنگره چنین نامه ای در اعتراض به احتمال موافقت آمریکا با فروش این نوع جنگنده به ترکیه برای وزیر خارجه ارسال کرده بودند. اکنون تعداد مخالفان درخواست ترکیه برای خرید 40 فروند جنگنده اف 16 و کیت ارتقا جنگنده های فعلی در اختیار ترکیه، در کنگره آمریکا به 41 نماینده افزایش یافته است.

نمایندگان کنگره در بیان علت مخالفت خود با فروش جنگنده به ترکیه گفته اند حکومت تحت رهبری رجب طیب اردوغان در ترکیه مسئولیت پذیر نسیت، قوانین آمریکا را نقض کرده و به موازین همپیمانی در ناتو پایبند نیست.

بیلیراکیس، نماینده کنگره و از تهیه کنندگان متن نامه اعتراضی به وزیر خارجه آمریکا گفته است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دنبال تحقق امیال جاه طلبانه خود بوده، رویای احیای امپراتوری عثمانی را در سر می پروراند و منطقه را ناامن کرده است.

برخی از نمایندگان کنگره، ترکیه تحت رهبری اردوغان را متحدی غیرقابل اعتماد دانسته اند و اقدامات او در سوریه، بویژه علیه کردها را ناقض موازین حقوق بشری دانسته اند.

جامعه دوستان آمریکایی کردها نیز در بیانه ای ضمن اعلام حمایت از اقدام 41 نماینده کنگره در مخالفت با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه، تاکید کرده اند که ترکیه از این جنگنده ها برای هدف قرار دادن کردها در منطقه استفاده خواهد کرد.

کد خبر 20361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha