۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
خرس‌ها، باغبانان واقعی طبيعت

سرویس ایلام - چند روز پیش در ایوان خرسی کشته شد که انگار بر اثر تشنگی به محدوده یک دامداری نزدیک شده بود. به همین بهانه با یکی از فعالان زیست محیطی ایلام گفتگوی کوتاهی کردیم.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دبير شورای شبكه سازمانهای مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعی استان ايلام عنوان کرد: خرس‌ها حیواناتی مفید برای طبیعت هستند و از آنجا که همه چیز خوارند، گونه چتر محسوب می‌شوند به این معنا که حفاظت از آنها موجب حفاظت از علف‌ها، حشرات و میوه‌ها می‌شود.

علی اکبر محبی افزود: در واقع گونه‌های دیگر در سایه خرس حفاظت می‌شوند پس آنها را دریابیم. تخریب زیستگاه، کاهش غذا، اشغال زيستگاهها و تقابل با انسان از جمله دلایل اصلی خطر حیات این گونه های ارزشمند است.

او گفت: به اعتقاد کارشناسان امر، خرس یک‌گونه چتر است از این رو حفاظت از آن در دنیا بسیار حائز اهمیت است، در تعریف آن می‌توان گفت که خرس در بهار بیشتر از علف‌های تازه تغذیه می‌کند، آخر بهار و اول تابستان حشرات زیاد می‌شوند و بیشتر از آن‌ها می‌خورد، در اواخر تابستان میوه‌ها فراوان است و خرس شروع به خوردن میوه‌ها می‌کند، آخر تابستان و اول پاییز بلوط زیاد می‌شود بنابراین به خوردن بلوط بسیار وابسته می‌شوند، در پاییز و زمستان که هوا سرد می‌شود و دیگر چیزی برای خوردن ندارند تا این جثه بزرگ را سیر کنند می‌خوابند و البته اگر در طول سال هر وقت که بتوانند شکار کنند گوشت نیز می‌خورند.

این فعال زیست محیطی ایلامی خاطرنشان کرد: با وجود نقش های زياد و بسيار مفيد اين پستاندار ارزشمند در طبيعت، اخیرا شاهد كشته شدن تعمدی يك قلاده خرس قهوه ای در شهرستان ايوان بوديم كه موجب تأسف و نگرانی همه طبيعت دوستان و حافظان زيبايی‌های خدادادی استان شد.

محبی تصریح کرد: شورای شبكه سازمانهای مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعی استان ايلام، ضمن محكوم کردن اين اعمال شنيع، زشت و نابخردانه از متوليان امر خواهان اشد مجازات فرد يا افراد خاطی و معرفی به مردم در شبكه های اجتماعی برای جلوگيری از تكرار موارد مشابه هستيم.

کد خبر 20424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha