مطالبه وزارتخانه در دولت جدید عراق از سوی سیاستمداران ایزدی

سرویس عراق و اقلیم کردستان – شخصیت های سیاسی ایزدی با تأکید بر ضرورت توجه به شهر شنگال و بازسازی آن و همچنین بازگرداندن آوارگان ایزدی به این شهر، خواستار واگذاری یک وزارتخانه در دولت جدید عراق به آنها شدند.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، "خالده خلیل" نماینده سابق مجلس عراق در این باره گفت: ایزدی ها همواره در مذاکرات تشکیل دولت ها در بغداد نادیده گرفته شده اند و ما در مجلس گذشته خواستار دریافت یک وزارتخانه مانند مسیحیان و ترکمان ها شدیم.

خالده خلیل با اشاره به اینکه در مجلس جدید چهار نماینده ایزدی حضور دارند افزود: جمعیت ایزدی ها به حدود یک میلیون نفر می رسد و ما حق داریم در دولت آتی، یک وزارتخانه داشته باشیم.

این نماینده سابق در مجلس عراق از حزب دمکرات خواست به عنوان بزرگترین و مؤثرترین حزب اقلیم کردستان که 33 کرسی را در مجلس عراق به دست آورده است به ایزدی ها توجه بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر، ماجد شنگالی، نامزد برنده در انتخابات اخیر مجلس عراق گفت: دولت آتی عراق باید وضعیت شهر شنگال و آبادانی آن و همچنین حمایت از ایزدی ها را که توسط داعش مورد ظلم واقع شدند در نظر بگیرد و همچنین برای بازسازی شهر و جبران خسارت های آنها و بازگرداندن آوارگانی که از هفت سال پیش تاکنون در اردوگاهها به سر می برند اقدام کند.

شنگالی توافق بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان با هدف خروج نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از منطقه را برای "برقراری مجدد امنیت و ثبات در این شهر و زمینه سازی برای بازگشت اهالی به این شهر" ضروری دانست.

این شخصیت ایزدی تأکید کرد: باید در همه زمینه ها وضعیت شنگال در نظر گرفته شود. امروزه در استان نینوا، هیچ شخصیتی ایزدی در پست های مدیرکلی به کار گرفته نشده است. این در حالی است که همه باید در مدیریت استان شریک باشیم و در دولت آتی عراق نیز نقش داشته باشیم.

ماجد شنگالی درباره ائتلافات برای تشکیل دولت آتی گفت: تشکیل دولت آتی از طریق تفاهم بین فراکسیون های سیاسی انجام خواهد گرفت و پیش بینی می شود پس از تأیید نتایج نهایی انتخابات، ائتلافی از فراکسیون های شیعه، سنی و کرد با هدف معرفی دولت آتی عراق تشکیل شود.

این عضو مجلس جدید عراق تأکید کرد: ادعا نمی کنم که یک توافق کامل بین فراکسیون ها درباره ترکیب دولت آتی به وجود خواهد آمد. بلکه به نظر می رسد برای اولین بار یک اپوزیسیون واقعی در مجلس وجود خواهد داشت و تعداد نمایندگان اپوزیسیون به 90 نفر خواهد رسید که این امر در مقایسه با سایر دوره ها بی سابقه است.

کد خبر 20536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha