نگرانی دولت عراق از تصمیم ترکیه برای ساخت یک سد جدید بر روی رودخانه دجله

سرویس عراق و اقلیم کردستان – وزارت منابع آبی عراق درباره تصمیم ترکیه برای ساخت یک سد جدید در مسیر رودخانه دجله که آثار سلبی آن برای این کشور بیش از سد ایلی سو خواهد بود هشدار داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، مدیرکل سازمان سد سازی و آبخیزداری وزارت منابع آبی عراق در این باره اعلام کرد: دولت ترکیه درصدد اجرای سد جزیره بر روی رودخانه دجله است و ما از این پروژه بیش از پروژه احداث سد ایلی سو نگران هستیم. زیرا ایلی سو یک سد نیروگاهی است که آب آن به صورت متناوب رها می شود. اما سد جزیره، برای آبیاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کاظم سهر در این باره گفت: کاربری سد جزیره برای آبیاری خطری برای عراق است. زیرا در صورتی که بدون توافق با بغداد احداث شود باعث کاهش بیشتر سهم اندک ترکیه از آب دجله خواهد شد.

این مقام وزارت منابع آبی عراق افزود: توافقات بین بغداد و آنکارا براساس یادداشت تفاهم دوجانبه همچنان به قوت خود باقی است و اجرا می شود. در ماه ژوئیه گذشته، یک هیأت از وزارت منابع آبی عراق از آنکار دیدار کرد و این سفر نتایج مثبتی داشت که در تابستان گذشته از آن استفاده شد.

کاظم سهر تأکید کرد: ترکیه درصدد جذب سرمایه گذار برای احداث سد جزیره است و به وزارت منابع آبی عراق اعلام کرده است این امر بر سهم عراق از آب تأثیر منفی نخواهد گذاشت. این در حالی است که ما به طور آشکار نگران ساخت این سد هستیم. زیرا وعده ها در سیاست عموما اجرا نخواهند شد.

این مقام عراقی تصریح کرد: راه بسته نیست و گفتگوها و تماس ها بین عراق و ترکیه درباره ضرورت حفظ سهم آبی عراق در جریان است.

کد خبر 20865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha