تبدیل عفرین کردنشین به جهنمی برای کردها

سرویس جهان- فعالان حقوق بشری و کارشناسان مسائل کردها هشدار داده اند وضعیت کردها در شهر کردنشین عفرین سوریه که از سال 2018 تحت کنترل ترکیه و شورشیان درآمده، به صورت روز افزونی روبه وخامت گذاشته و قتل،غارت و ناپدید شدن از جمله اتفاقاتی است که کردهای ساکن این شهر شاهد آن هستند.

به گزارش کردپرس، شهر کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه در سال 2018 تحت کنترل ترکیه و شورشیان تحت حمایت این کشور در سوریه در آمد. این حمله باعث آواره شدن دهها هزار تن از شهروندان عمدتا کرد این شهر شد.
تاکنون سازمان های زیادی از جمله کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و فعالان حقوق بشری نسبت به وخامت اوضاع کردها پس از تسلط ترکیه و شورشیان بر این شهر هشدار داده اند.
نشریه اوپن دموکراسی در گززارشی که به وضعیت کردها در شهر عفرین اختصاص داده هشدار داده است کردها به صورتی روزافزون شاهد قتل،غارت اموال و ناپدید شدن افراد بویژه زنان در این شهر از سوی گروه های شورشی تحت حمایت ترکیه هستند.
این نشریه عنوان گزارش خود را «چگونه عفرین به جهنمی برای کردها تبدیل شد» انتخاب کرده است تا نشان دهد که چه قدر وضعیت کردهایی که هنوز در این شهر زندگی می کنند وخیم است.
مگان بودت، سرپرست پروژه زنان گم شده درباره وضعیت نابسامان عفرین گفته است زنان از ترس ربوده شدن جرئت خارج شدن از خانه را ندارند زیرا از سال 2018 که عفرین به تصرف ترکیه و شورشیان درآمد 173 زن و دختر در این شهر ربوده شده اند که تنها حدود 70 تن از آنها ازاد شده اند.
بودت انگلیس و آمریکا را به سبب فروش سلاح به ترکیه در جنایات علیه کردهای سوریه در عفرین شریک می داند.
وی تاکید کرده است که ترکیه نه تنها مانع اقدامات خشونت آمیز شبه نظامیان علیه کردهای عفرین نمی شود بلکه از سخت گیری بر کردها خرسند است.
وی بر این باور است که کمپینی علیه کردهای ساکن شهر عفرین از سوی شورشیان به راه افتاده که زندگی را بر آنها سخت کرده است.
نشریه اوپن دموکراسی به نقل از برخی دیگر از سازمان های حقوق بشری، تعداد افراد ربوده شده را در شهر عفرین 1500 تن عنوان کرده است.
اخراج از عفرین از جمله اقداماتی است که ساکنان اصلی این شهر با آن روبه رو شده اند. آمی آستین از دانشگاه هاروارد که بخشی از تحقیقات خود را به وضعیت آوارگان در شمال سوریه اختصاص داده، هشدار داده است که نزدیک به 90 درصد ایزدیها که عفرین محل سکونت آنها بوده مجبور به ترک این شهر شده اند.
سارا لی واتسن،مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر نیز می گوید اتفاقتی از جمله قتل، غارت و اخراج اجباری که در این منطقه اتفاق می افتد نشان می دهد که «منطقه امن» مورد نظر ترکیه اکنون به یک منطقه ناامن تبدیل شده است.
دکتر جان ایلخان کیزیلخان، روانپزشک برجسته آلمانی نیز به اوپن دموکراسی گفته است شبه نظامیان مسقر در عفرین معتقد است اقدامات شبه نظامیان از جمله تجاوز، قتل و ربودن افراد کرامت انسان ها را در این منطقه لکه دار کرده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha