انگلیس به خاطر منافع اقتصادی از جنایت های ترکیه در سوریه و اقلیم کردستان چشم پوشی می کند

سرویس ترکیه - مارگارت اوون فعال بریتانیایی حقوق بشر با انتقاد از سکوت انگلیس در برابر جنایت های جنگی ترکیه در سوریه و اقلیم کردستان از سازمان ملل خواست تا درباره استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی در اقلیم کردستان وسوریه تحقیق کند.

به گزارش کردپرس، مارگارت اوون، فعال بریتانیایی حقوق بشر، از موضع کشورش در مورد استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی علیه اقلیم کردستان انتقاد کرد و گفت که بریتانیا نه تنها سکوت کرده، بلکه به ترکیه نیز سلاح می فروشد. اوون همچنین از سازمان ملل خواست تا در مناطقی که از سوی ترکیه مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند تحقیق کند.

اوون وکیل بین المللی حقوق بشر و عضو کمپین صلح برای کردستان، با شرکت در برنامه تحلیلی کانال مدیا خبر، گفت: «جنایت های حکومت ترکیه و استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی این کشور اکنون برای همه محرز شده است، اما کشورهای اروپایی به دلیل منافع اقتصادی خود ترجیح می دهند در برابر این موضوع سکوت کنند.»

اوون با اشاره به اینکه حکومت ترکیه کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی را در سال 1997 امضا کرده است، گفت: «حکومت ترکیه یکی از 65 کشوری است که این کنوانسیون را امضا کرده است، اما تا به امروز بارها و بارها از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. در نهایت از این سلاح ها در تونل ها و پناهگاه های کردها نیز استفاده می شود. به نظر می رسد که بازماندگان حملات شیمیایی آثار زیادی از سلاح های شیمیایی روی بدن خود دارند.»

او افزود: «بریتانیا سلاح های شیمیایی به ترکیه نفروخته است، اما سلاح ها و مواد مختلفی را در اختیار ترکیه قرار داده است که می تواند در ساخت و به کارگیری سلاح های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. دولت انگلیس تنها در دو سال گذشته تسلیحاتی با قیمت 1 میلیارد و 800 میلیون [پوند] به ترکیه فروخته است. حکومت ترکیه از این سلاح ها علیه غیرنظامیان در شمال و شرق سوریه، شمال عراق و اردوگاه آوارگان مخمور استفاده می کند. همچنین حکومت ترکیه با بستن آب به روی مردم در کردستان سوریه مرتکب جنایت می شود.»

این وکیل بین المللی حقوق بشر در ادامه گفت: «ما در تلاش هستیم تا انگلیس را از این سیاست منصرف کنیم، اما دولت انگلیس به دلیل اینکه پای منافع اقتصادی در میان است، پنهان کاری می کند.»
اوون از سازمان ملل خواست تا در مناطقی که ترکیه در آنها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، تحقیق کند.

کد خبر 21043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha