فقدان عدالت شهری در ملغمه ایی از تخلفات محله «پتو بافی» مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- محله «پتو بافی»، مهاباد ملغمه ایی از تخلفات عجیب و غریب در ساخت و سازها است که در کوتاهی شهرداری و نهاد ناظر، بدون رعایت قوانین و خارج از ضوابط طرح تفصیلی شکل گرفته و حتی در کمیسیون ماده 100 هم تایید شده اند. ضوابط طرح تفصیلی در این محله پر رنگ تر از سایرمحلات شهر تنها یک شوخی است و خبری از اجرای ضابطه های شهرسازی نیست.

به گزارش خبرنگار کردپرس، «پتو بافی»، محله ایی که تا چشم کار می کند در اضلاع مختلف آن تخلفات ساختمانی به چشم می خورد و آب هم از آب تکان نخورده است.

از ساخت بنای 9 طبقه در شیب 70 درصد تا بلند مرتبه سازی ها در خاک سست و رانشی که همه اینها با مجوز شهرداران وقت و جلو چشم نهاد ناظر یعنی راه و شهرسازی این شهر انجام گرفته است.

تخلفات تایید شده ایی که از مجرای رانت و سوء مدیریت جهت کسب درآمد بیشتر با عوارضی های سنگین ساخت و ساز ممکن شده اند.

به قول «کامران علیزاده آذر»، شهردار مستعفی این شهر، «جلوگیری از ساخت و ساز در آن قسمت از شهر دشوار است چون در طرح تفصیلی کاربری این اراضی مسکونی است». اما کسی نپرسید چرا در همان محله با کاربری مسکونی است چرا قوانین ساخت وساز معکوس است؟

طرح تفصیلی شهر مهاباد با 13 ایراد جدی تایید شده است

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص ساخت و ساز های محله پتوبافی به خبرنگار کردپرس می گوید: «در اواخر مجلس هشتم، ۱۳ ایراد از طرح تفصیلی شهر مهاباد را مطرح کردم که مربوط به تغییر کاربری فضای سبز و خدماتی به مسکونی، قبرستان مهاباد و چند مورد دیگر بود که تغییر کابری منطقه پتوبافی مهاباد و اراضی گمرک را هم شامل می شد».

او ادامه می دهد: «از این رو در مکاتبه رسمی با شورای عالی معماری و شهرسازی ایرادات طرح تفصیلی مهاباد مطرح شد پس از آن وزیر راه و شهرسازی در شورای عالی معماری، دستور توقف طرح تفصیلی شهر برای مدتی صادر کرد تا اصلاحات لازم در آن انجام شود. در نهایت در مجلس نهم که بنده در آن حضور نداشتم، طرح تفصیلی شهر ابلاغ و شورای شهر و شهردار وقت به همراه مشاور طرح تفصیلی را تایید کرده بودند و متاسفانه این ایرادها همچنان در طرح باقی بود».

به گفته محمود زاده؛ «در طرح تفصیلی جدید اراضی پتوبافی مشرف به پارک ملت مهاباد از کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی تغییر پیدا کرده بود، در این سال هم برخی از فضاهایی سبز عمومی توسط شهرداری اغلب به پیمانکاران واگذار شده و فضاهای سبز خصوصی نیز توسط مالک آن در حال تغییر کاربری هستند».

کارشناسان استانداری رعایت قوانین ساخت و ساز در پتوبافی را هشدار دادند

او با اشاره به شیب ضلع جنوبی محله پتوبافی هم می گوید: «ساخت و سازهای که در شیب مشرف به پارک ملت انجام شده است را به دو دلیل پیگیری کردیم که یکی بافت خاک در این منطقه بسیار سست است و ساخت و ساز در این منطقه را با خطراتی جدی روبه‌رو کرده و احتمال رانش وجود دارد و می تواند به واحدهای مسکونی در قسمت های بالاتر این منطقه آسیب جدی وارد کند و این که این منطقه در گذشته فضای سبز شهری بود و باید این فضای سبز شهری حفظ می شد از این رو در نامه‌ای به وزارت کشور و راه و شهرسازی خواستار پیگیری این موضوع شدیم که هنوز جواب کتبی از سوی این دو نهاد را دریافت نکردیم».

قرار بود افزایش طبقات در کمیسیون ماده ۱۰۰ تایید نشود اما...

نماینده مهاباد ادامه می دهد: «با پیگیری‌هایی که از طریق استانداری انجام داده‌ایم کارشناسانی از این محل بازدید و عنوان کردند که این بخش در طرح تفصیلی جدید به مسکونی تغییر کاربری یافته، اما باید قوانین ساخت و ساز در این منطقه رعایت شود که متاسفانه با وجود بلند مرتبه سازی ها در این منطقه این موضوع نادیده گرفته شده است. حتی کارشناسانی که برای بازدید از این منطقه از استانداری مراجعه کرده بودند مالکان را به رعایت قوانین ساخت و ساز و استحکام سازی به دلیل سست بودن خاک ملزم کرده اند اما با این وجود اقدامات اصولی چندانی در محل انجام نگرفته است».

او اضافه می کند: «موضوع عدم افزایش تراکم در طبقات از سوی بازرسان استانداری هم مطرح ومقرر شده بود که در کمیسیون ماده ۱۰۰ افزایش طبقات تایید نشود ولی متاسفانه در حال حاضر ماده ۱۰۰ به محلی برای تایید تخلفات ساختمانی تبدیل شده است».

محمودزاده تاکید کرد: «این محل برای ساخت و ساز محل مناسبی نیست و تغییر کاربری آن هم منطقی نبوده است از این رو به وزارت راه و شهرسازی نامه نوشته شده تا سریعا نسبت به این وضعیت رسیدگی کند».

پیلوت و چهار طبقه با سطح اشغال ۶۰ درصد، ضابطه آن بخش شهر است، اما بلند مرتبه سازی ها مشرف به بزرگترین پارک گردشگری مهاباد در جاده منتهی به سد در این شهر با کدام یک از قوانین منطبق شده است، مشخص نیست؟!

محله پتوبافی از دو طرف آماج تخلفات ساختمانی شده است و به رغم رانش های خطرناک ساخت و سازها در این منطقه همچنان ادامه دارد و کسی نسبت به تخلفات انجام گرفته در ساخت و سازهای این قسمت از شهر مسئول نیست. عجیب تر آنکه محل در ضلع جنوبی دارای شیب بالای ۷۰ درصد و دارای کاربری مسکونی است!

ضلع جنوبی؛ شیب 70 درصد با انبوه سازی های غیر قانونی و رانش های خطرناک

پاییز سال ۹۱ جمعی از اهالی پتو بافی مهاباد در نامه ای به فرماندار وقت از خاکبرداری بی رویه زمین های شیب دار روبروی پارک ملت که باعث ریزش خیابان ۱۲ متری بالا و ترک خوردن ساختمان های بالاتر شده بود خبر دادند و فرماندار موقتا جلوی ساخت و ساز را گرفت.

اما مالکین زمینهای واقع در شیب جنوبی در همان سال با عقد قراردادی با یک شرکت تهرانی و با مجوز شهرداری مهاباد، مجددا اقدام به تخریب حجم عظیمی خاک و سنگ برداری کردند. که این مسئله بلافاصله باعث رانش در شیب و ایجاد ترک هایی در ساختمان های بالایی شد.

دوباره اهالی این محله خواستار پیگیری این موضوع از طریق فرمانداری شدند و اعلام کردند؛ با توجه به نشریه مقررات ملی ساختمان و نظریه کارشناسان و مهندسین نظام مهندسی با توجه به عدم اجرای ساختمان در شیب بالای ۷۰ درصد، مانع اجرای عملیات ساختمانی و خاکبرداری در محل شده و صاحبان زمینهای مسکونی مذکور را به تعویض و تفاهم با شهرداری راضی کنند.

چند روز پس از این نامه، ابراهیم کریمی، شهردار وقت مهاباد در نامه ای به مالکان قطعات تفکیکی شماره ۱۰۰ تا ۱۲۷ محله پتوبافی اعلام کرد؛ «با توجه به جنس خاک و شرایط توپوگرافی محل و اختلاف ارتفاع زیاد گذر ۱۲ متری ضلع شمالی قطعات مذکور با خیابان پارک ملت، هرگونه خاکبرداری دیوارکشی و احداث در مسیر فوق بدون اخذ مجوزهای لازم ممنوع بوده و وقوع حوادث پیش بینی نشده مالی و جانی به عهده شخص مالک قطعه خواهد بود».

نامه نگاری های بی جواب و خطرات موجود!

ساخت و سازها پس از آن متوقف شدند تا اینکه در پاییز سال ۹۶ مجددا جمعی از اهالی پتوبافی مهاباد، در نامه ایی به فرماندار ویژه شهرستان مهاباد بیان کردند: «در حاشیه جاده جانبی غرب مهاباد مشرف بر پارک ملت ، عملیات ساختمان سازی در شیب حدود ۷۰ درصد، شروع شده و غیر قابل قبول است. زیرا این منطقه از سوی شهرداری های وقت برای ایجاد سایت گردشگری و فضاهای چشم نواز منظور شده بود و در این رابطه طرح هایی نیز تهیه شده اما به دلایلی تاکنون به نتیجه نرسیده است».

اهالی این منطقه در ادامه نوشتند؛ «در صورتی که اجرای طرح ضمن طراوت بخشیدن به حاشیه شهر می تواند پتانسیل قابل توجهی در جذب گردشگر به منطقه ایجاد کند اما با تاسف بسیار از مدتی بیش قطعاتی از آن مکان غیرقابل احداث به اشخاص خصوصی فروخته شده که این اقدام مغایر منطق مهندسی و خلاف رعایت حقوق شهروندی است. ایجاد خانه های مسکونی در محل مذکور نه تنها خطرات تهدید کننده ای برای ساکنان بالادستی سایت ایجاد می کنند بلکه موجب بروز ترافیک اصولی در منطقه، حذف مناظر و چشم اندازهای زیبا و خطرات پیش بینی نشده دیگر می شود».

در ادامه نامه به فرماندار مهاباد آمده است؛ «همانطور که سال ۸۸ فرماندار مهاباد به شهردار دستور توقف عملیات را صادر کرده بود، تقاضا داریم از احداث هر گونه ساخت و ساز خصوصی در مکان مذکور جلوگیری به عمل آید و در زودترین زمان ممکن نسبت به تهیه و اجرای طرح گردشگری در سایت مزبور اقدامات لازم صورت بگیرد. ضمن آنکه برابر اطلاع واصله مالکان قطعات مذکور نسبت به فروش زمین مورد تملک خویش بی میل نیستند».

در یکی دیگر از این نامه ها؛ اهالی پتوبافی به ایرج شجاعی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد نوشتند؛ «وضعیت خاص توپوگرافی و شیب بالای ۷۰ درصد در کاربری مسکونی منطقه و نیز سست بودن لایه های خاک باعث رانش زمین و ترک خوردگی قسمتی از آسفالت معبر در واقع در خیابان ۱۲ متری پارک ملت شده است، از این رو احتمال تخریب زیرساختها از جمله لوله کشی های فاضلاب دور از ذهن نیست. لذا شورا و شهرداری باید ضمن بررسی مجدد در خصوص صدور پروانه های ساختمانی در تعدادی از قطعات شیب دار بالای ۷۰ درصد در راستای حل مشکل اقدام کنند در غیر این صورت هرگونه تبعات بعدی متوجه مالکان خواهد بود، ضروری است تا نسبت به بازنگری طرح تفصیلی در کوی تارا (پتو بافی) مراحل لازم و قانونی به عمل آید ».

تخلف آشکار و تایید دوباره در کمیسیون ماده 100/ وقتی نهاد ناظر خواب است!

بعد از نامه نگاری های بی جواب اهالی محله مذکور، اینبار ساخت و ساز دو آپارتمان مسکونی در این محله، به دلیل خارج بودن از ضوابط طرح تفصیلی جنجال برانگیز شد و به دستور راه و شهرسازی مهاباد در چهارم آذر ماه سال 97 عملیات ساخت متوقف شد.

ماجرا مربوط به ساخت و ساز دو آپارتمان 7 و 8 طبقه در این محله خارج از ضوابط طرح تفصیلی بود که زیر نظر اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰، خصوصا نمایندگان دادگستری قد می کشیدند و ارتفاع می گرفتند!

در آن زمان رییس راه و شهر سازی مهاباد در این خصوص به خبرنگار کردپرس گفت: «در نامه ایی به شهرداری مهاباد در خصوص دو آپارتمان محله پتوبافی این شهر درخواست گزارش کرده ایم تا نسبت به چگونگی اخذ پروانه ساخت و کمیسیون ماده 100 این دو ساختمان اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند. زیرا ساخت و ساز این دو ساختمان خارج از ضوابط طرح تفصیلی است و در آن محل ساخت و ساز در این سطح اشغال و تراکم تعریف نشده است».

به گفته سوران کریمی؛ «در این محل احتمال رانش وجود دارد و ساخت و سازهای مانند اینها، خارج از ضوابط طرح تفصیلی شهری باید متوقف شوند تا رای نهایی توسط کمیسیون ماده 100 ابلاغ شود».

رییس راه و شهر سازی حتی تصریح کرد: «اگر تخلفی در ساخت و ساز صورت بگیرد شهرداری باید قبل از این که موضوع به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شود اقدامات لازم را برای متوقف سازی انجام بدهد و نباید اجازه داد که متخلفان ساخت و ساز خود را به پایان برسانند و سپس به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهند، زیرا در صورت حکم به تخریب، تبعات اجتماعی و خسارات مالی برای مالک را در بر خواهد داشت اما اگر ماده 100 نظر به ابقا بدهد به دلیل وجود این حکم قضایی ساخت و ساز ادامه می یابد».

پس از چندی ساختمان های 7 و 8 طبقه نه تنها تغییری پیدا نکردند بلکه بر طبقات آنها افزوده شد و به دلیل کوتاهی پلیس ساختمان، کمیسیون ماده 100 هم که احتمالا اهرمی برای پیشگیری از خلاف است نه روان سازی برای امر غیر قانونی، رای به ابقا داد و اکنون دو غول بلند مرتبه در این منطقه از شهر که قرار بود منظر گردشگردی شهر باشد قد علم کرده و رانش های گاه و بی گاه هم ادامه دارد.

در حالی که نباید هر نوع خلافی ساختمان سازی به راحتی به کمیسیون ماده 100 کشیده شود و در این میان مشخص نیست وظیفه شهرداری و پلیس ساختمان در این موارد چه بوده است؟!

دو سال بعد و در بهار 99 نیز عملیات ساخت و ساز در بخش دیگری از این محله شروع شده است و شواهد موجود از عدم رعایت قوانین ساخت و ساز و خارج از طرح تفصیلی شهری در این مورد هم خبر می دهد و اما ... .

تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی و سکوت مسئولان!

در ۸ آذر سال ۹۶ اهالی محله پتوبافی مهاباد در نامه ای به فرماندار ویژه شهرستان مهاباد از تغییر کاربری فضای سبز به قطعه مسکونی در پلاک ۶۲۷۶ که از طریق مزایده توسط شهرداری مهاباد انجام شده بود خبر دادند و اعلام کردند؛ «شهرداری با تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی قصد فروش این بخش از اموال عمومی شهر را دارد در حالی که شرعاً و قانوناً تبدیل امکانات رفاهی عمومی قابل خرید و فروش نیست. لذا تبدیل فضای سبز به قطعات مسکونی فاقد وجاهت قانونی و شرعی بوده است از سوی دیگر قطعه ایجاد شده در پرتگاه قرار گرفته و خاک تشکیل دهنده آن سست و در حال ریزش است».

اما علیرغم بارها نامه نگاری اهالی محله پتوبافی در خصوص وضعیت این منطقه به مسئولین رده بالای شهرستان، مالکان قطعات مذکور باز هم بر ساخت و ساز اصرار داشتند.

در اردیبهشت سال ۹۸ جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس، در نامه ایی به قائم مقام امور مجلس وزیر کشور درخواست و مستندات مربوط به ساکنان محله مسکونی پتو بافی مهاباد را در خصوص اعتراض به تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی را در آن محله ارائه کرد و خواستار حل این موضوع و پیگیری درخواست ساکنان این محله شد.

در همان سال، قادر احمدی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان در نامه ای به شهرداری مهاباد اعلام کرده؛ «پیرو نامه ۶۹۴۹ مورخ ۲۷ اسفند سال97 اداره راه و شهرسازی شهرستان مهاباد در ارتباط با شکایت اهالی منطقه پتوبافی مهاباد مبنی بر ایجاد مستحدثات در منتها الیه دامنه جنوبی محل مزبور اعلام می شود که؛ رعایت ضوابط و مقررات کاربریهای طرح تفصیلی مصوب شهر مهاباد لازم الاجراست. لذا دستور فرمایید در این خصوص موضوع بررسی انجام شود و ضمن رعایت ضوابط مزبور در صورت وجود هر گونه اقدام غیرقانونی و ساخت و ساز غیرمجاز نسبت به توقف عملیات ساختمانی اقدام و بر رفع آثار تخلف نیز دستور فرمایید و در اقدامات انجام گرفته این اداره کل را مطلع کنید».

در سندی دیگر و در پاییز سال ۹۸ شجاعی فرماندار مهاباد در نامه ای به شهردار مهاباد اعلام کرد؛ «با عنایت به بازدید اعضای کارگروه مدیریت بحران استان از ساخت و سازهای شهرک پتوبافی شایسته است با عنایت به اهمیت امنیت جانی شهروندان ضمن نظارت کامل بر ساخت و سازها برابر مقررات و در چارچوب طرح تفصیلی و جامع اقدام شود و در صورت لزوم تشخیص قانونی شهرداری حتی برای مجوزهایی که قبلا هم صادر شده و حتی در صورت ساخت و ساز آنها احتمال خطرات فراوانی در پی خواهد داشت نسبت به طرح موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ جهت تصمیم گیری نهایی اقدام شود».

فرماندار در همین نامه معاونت شهری و امور ماده ۱۰۰ را سریعاً نسبت به مطرح کردن دو پروانه صادر شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ ملزم دانسته بود.

دو ماه بعد رئیس اداره راه و شهرسازی مهاباد در نامه ای جدید به شهرداری مهاباد با استناد به نامه ۲ ماه قبل در خصوص ساخت و ساز در پهنه متصل به خیابان شهرک پتوبافی به شهرداری مهاباد نوشت؛ «محدوده مذکور در شیب تند واقع شده و احتمال خطر ریزش و رانش و به تبع آن فرو نشست و مخاطراتی برای ساختمانهای بالادست آن متصور است. لذا به منظور جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیر از ضوابط طرح تفصیلی در محدوده شهرک مسکونی خودداری کنید در غیر اینصورت کلیه عواقب و مسئولیت های آن ناشی از آن متوجه شهرداری مهاباد است».

موضوع ساخت و ساز در 2 قطعه زمین در محله پتوبافی مهاباد چه بود؟

موضوع ساخت و ساز در 2 قطعه زمین در محله پتوبافی مهاباد که نوع کاربری آن، مورد مناقشه اهالی این محله و شهرداری مهاباد بود، از این قرار بود که اعضای هیات امنای محله پتوبافی یا همان کوی تارا در مهاباد معتقدند بودند که این دو قطعه زمین دارای کاربری فضای سبز است و شهرداری بر خلاف قوانین این دو زمین را به پیمانکاران جهت ساخت و ساز واگذار کرده است.

اما کامران فاتح، شهردار مستعفی مهاباد در این مورد با اطمینان کامل به خبرنگار کردپرس گفته بود؛ «کاربری این اراضی مسکونی است و اعتراض در خصوص ساخت و ساز در این دو قطعه زمین هم قابل قبول نیست. در سال ۹۶ شهردار وقت مهاباد این دو قطعه زمین را از طریق مزایده به پیمانکار واگذار کرده است و کاربری آنها در طرح تفصیلی مسکونی است ».

پس از اعتراضات مردمی در کوی تارا، در اول تیر ماه سال 99 ، رییس راه و شهرسازی مهاباد در نامه‌ای به شهرداری مهاباد در خصوص واگذاری و صدور پروانه ساخت برای دو قطعه زمین تحت پلاک های مشخص در این محله نوشت؛ «این دو قطعه زمین در طرح تفکیکی اولیه به عنوان فضای سبز سهم شهرداری بوده است. بنابراین از شهرداری مهاباد درخواست می شود مدارک و مستندات به همراه گزارش جامع از نحوه اقدام شهرداری را جهت بررسی در خصوص این دو پلاک زمین به اداره راه و شهرسازی ارسال کنند».

همزمان با مناقشات کاربری این اراضی، مصطفی احمدزاده عضو اسبق شورای دور پنجم شهر اعلام کرد: «دو قطعه زمین منطقه پتوبافی مهاباد، طی صورتجلسه ای به سال ۹۲ جهت ایجاد فضای سبز به شهرداری تحویل داده شده است و شهرداری با توسل به تغییر کاربری آنها از فضای سبز به مسکونی در طرح تفصیلی سال ۹۳، به جای درخواست اعاده کاربری سابق، زمین را در مقابل کارکرد پیمانکاران واگذار کرده است اما واگذاری قطعات از نظر بنده نادرست بوده و می بایست کاربری سابق این دو قطعه اعاده و تبدیل به فضای سبز می شد».

ادامه عملیات ساخت و سازها در پتوبافی و سکوت دوباره

اما در 21 تیر ماه سال جاری این توقف عملیات چندی نپاید و دوباره ساخت و سازها آشکارا آغاز شد و پلیس ساختمان هم در این بین به دستور نهاد ناظر عالیه اهمیتی نداده و حتی در برابر تخلف و عملیات ساخت غیر مجاز با سطح اشغال صد در صد عرصه چشم پوشی کرده است.

و بعد از آن مسئولان مربوطه از پاسخگویی در این خصوص به خبرنگار کردپرس، امتناع کردند.

محله پتوبافی مهاباد ملغمه ایی از تخلفات!

به رغم انبوه اعتراضات نامه نگاری های بی جواب، ساکنین پتوبافی همچنان بر این موضوع تاکید دارند که احداث ساخت و ساز در مکان با شیب ۷۰ درصد مغایر با اصول و آیین نامه نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی است و از نظر نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی مردود است.

همچنین دیگر ساخت و سازها به گمان اهالی این محله و کارشناسان مربوطه تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی و غیر قانونی است. اما در هر دو مورد ساخت و سازها بدون رعایت قوانین و خارج از ضوابط طرح تفصیلی و بدون رعایت سطح اشغال و تراکم ساخته شدند و حتی مازاد طبقات آنها نیز در کمیسیون ماده 100 ابقا شده است.

در حالیکه ضابطه شهرسازی در آن بخش شهر با توجه به طرح تفصیلی موجود باید تابع پهنه با تراکم کم باشد که در این حالت مالک نمی تواند بیش از چهار طبقه روی پیلوت ساخت ‌‌و ساز کند. مازاد بر آن تخلف از مفاد پروانه و طرح تفصیلی شهر است.

پیلوت و چهار طبقه با سطح اشغال ۶۰ درصد ضابطه آن بخش است که اصلا رعایت نشده اند!

ضوابط طرح تفصیلی در مهاباد، شوخی ای بیش نیست!

این موارد گفته های مصطفی احمدزاده، عضو پیشین شورای شهر مهاباد را تایید می کند، زمانی که در یادداشت خود در مخالفت با ایجاد ساخت و ساز غیر استاندارد و تراکم فروشی در شهر نوشته بود؛ «ضوابط طرح تفصیلی در مهاباد، شوخی ای بیش نیست و تعرض سنگین به زمین و آسمان شهر کماکان رویه غالب است و آنچه در این میان محلی از اعراب ندارد ضرورت مراعات حقوق عامه و حتی شکایات همسایگان ذینفعی است که حق و حقوقشان متاثر از ساخت و سازهای خلاف ضوابط به طور مستقیم پایمال می شود».

«چراغ سبز شهردار به همراه عملکرد ضعیف پلیس ساختمان در خصوص جلوگیری از ایجاد ساخت و ساز در سیمای شهری میتواند آثار نامطلوبی داشته باشد. بهنحوی که اگر این روند ادامه داشته باشد به نقاط حساس شهر آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد می شود. ارجاع به کمیسیون ماده 100 و پرداخت جریمه هم به دستاویزی برای ساخت و سازهای بدون برنامه تبدیل شده است»./

گزارش /تانیا شعفی

کد خبر 2127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha