ارتفاع پله های آتش نشانی کرمانشاه از آپارتمان های شهر کوتاه تر است

سرویس کرمانشاه _ رییس سازمان آتش نشانی کرمانشاه گفت: طی نه ماه اخیر 1420 آتش سوزی در کرمانشاه رخ داده و در مجموع بیش از 2هزار عملیات امداد نجات و اطفاء حریق توسط سازمان آتش نشانی استان آنجام شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ آتش پاد رضایی رییس سازمان آتش نشانی استان کرمانشاه در نشست خبری صبح دوشنبه 8 دی ماه گفت: طی 9ماه اخیر یک هزار و چهار و بیست مورد آتش سوزی رخ داده و همچنین 731 مورد نیز حوادث دیگر که با حضور آتش نشان ها عملیات امداد انجام شده است و در این عملیات ها 350 نفر نجات یافته، 220نفر مجروع و 12 نفر فوت شده اند.

رضایی با اشاره به این خبر که هم اکنون میانگین سنی نیرو های آتش نشانی است 25تا 30سال است؛ گفت: تا پیش از سال 98 میانگین سنی نیروها سازمان آتش نشانی 45سال بود اما در سال 98 صدنفر نیرو تازه پس انجام آزمون های مختلف جذب سازمان شده اند و حالا نیروهای جوان و تازه نفس در یازده ایستگاه استان مشغول فعالیت هستند و از تجربه نیرو های قدیمی استفاده می کنند.

به یک پله 62 متری احتیاج داریم

وی افزود: طی یک قرارداد در سال های گذشته 14 دستگاه خودرو عملیاتی برای استان خریداری شده؛ و هم اکنون به یک پله 62 متری احتیاج داریم و در کرمانشاه پله های 32 متری داریم که از ارتفاع بلندترین ساختمان های شهر کمتر است. متاسفانه پله 52متری که برای استان خریداری شد در اغتشاشات سال گذشته آسیب دید است.

رییس سازمان آتش نشانی کرمانشاه با اشاره به اینکه تعداد ایستگاه ها با زمان رسیدن آتش نشان ها بر صحنه حوادث رابطه مستیم دارد گفت: در مجموع ما به 20 ایستگاه در کرمانشاه احتیاج داریم اما هم اکنون 11 ایستگاه فعال داریم و در حال انجام مراحل جذب اعتبار برای احداث یک ایستگاه جدید در شهرک جهاد هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر زمان رسیدن به محل مورد نظر بعد از هر حادثه پنچ دقیقه و در شرایطی مثل ترافیک و یا دور بودن صحنه، نهایتا شیش دقیقه است. استاندارد کشوری این زمان پنچ دقیقه است. امیدواریم شهروندان در ترافیک با ماشین های امدادی همکاری داشته باشند.

تشکیل یک تیم ویژه عملیاتی

آتش پاد رضایی از تشکیل گروه ویژه امداد در سازمان آتش نشانی کرمانشاه خبر داد و گفت: در سال گذشته در کرمانشاه برای اولین بار در کشور یک تیم ویژه عملیاتی تشکیل شد. عملیات های بسیار سخت مثل پارکینگ اعتماد شهرک دولت آباد یا آتش سوزی های شهرستان پاوه با تلاش این تیم در زمان کمی عملیات اطفا حریق انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به بارش های اخیر و پیش رو سازمان آتش نشانی آماده خدمت رسانی است. و طی 9 ماه اخیر 326مورد عملیات آبگرفتگی وآب رسانی انجام شده است.

در ادامه جلسه محمد زاده معاونت پیشگری و آموزش سازمان آتش نشانی استان گفت: برای اولین بار در استان آیین نامه ای طراحی شده که همه ساختمان های در حال ساخت ملزم به انجام این امور برای پیشگیری و بالا بردن ایمنی ساختمان هستند و در غیر این صورت به ساختمان ها پایانکار داده نمی شود.
وی افزود: به ساختمان های فرسوده مخصوصا مکان های عمومی مثل پاساژهای فرسوده سطح شهر بارها اخطار داده شده است. اما متاسفانه توجه نمی کنند. به همین دلیل مکاتباتی با دادستانی انجام شده و منتظر پاسخ هستیم تا ازطریق قانون با مالکین برخورد شود.

توان برخورد با مالکین ساختمان های غیرایمن را نداریم


وی ادامه داد: سازمان آتش نشان قادر به برخود با مالکین این ساختمان ها نیست . تنها اجازه هشدار دادن دارد. اما امیدوارم تا ماه آینده برای تامین ایمنی شهروندان مراجع قانونی با سازمان آتش نشانی همراه شود.
محمدزاده افزود: در ساختمان های جدید نسبت به ساختمان های قدیمی ایمنی ساختمان ها از30%به 80% ارتقاع پیدا کرده است. و همچنین به طور منظم برای ارایه آموزش همکاری داریم. و پیش از شیوع ویروس کرونا در مدارس نیز آموزش ها انجام می شد.

وی ادامه داد: پیش از این تنها یک کارشناس ممیزی در سازمان فعالیت می کرد باعث می شد روال کار های کارشناسی طولانی شود اما با اضافه شدن نیرو های جدید سرعت انجام کار ها بیشتر شده وموجب رضایت ارباب رجوع است. ضمن اینکه نقشه های ساختمان پیش از ساخت بازبینی می شوند تا نقص های ایمنی رفع شد . زیرا پس از ساخت امکان رفع بعضی از مشکلات ممکن نیست.

اختراع دو دستگاه توسط نیرو های سازمان آتش نشانی کرمانشاه

معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی استان در پایان به اختراع دو دستگاه توسط نیرو های سازمان آتش نشانی کرمانشاه خبر داد و گفت : دستگاهی که همزمان سه عمل تب سنجی، سنجش میزان اکسیژن خون و ضدعفونی را انجام می دهد توسط مهدس وحید رستمی با سنسور های ایرانی ساخته شده است .
وی ادامه داد: جعبه هوشمند اطفاء حریق توسط محمد زاده معاونت پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی کرمانشاه ثبت اختراع شده است.
محمد زاده توضیح داد: جعبه های اطفاء حریق دارای کلیدهای مخصوصی هستند معمولا در دست متصدی است و در زمان آتش سوزی زمان زیادی طول می کشد تا فرد جعبه باز کند و متاسفانه اگر جعبه همیشه باز باشند ممکن است دیگران به آن آسیب بزنند اما این دستگاه با استفاده از سنسورها هنگام حریق باز خواهد شد و همچنین در این نمونه ها میزان تجهیزات و آب موجود در پمپ را نشان میدهد و باعث میشود استفاده از تجهیزات هنگام آتش و سوزی مدیریت شود.

گزارش: شاه آبادی

کد خبر 2130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha