اردوغان ارزش های ناتو را به سخره می گیرد

سرویس ترکیه - ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در مصاحبه ای اقدامات غیر دموکراتیک ترکیه را به سخره گرفتن ارزش های ناتو از جانب این کشور دانست.

به گزارش کردپرس، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در مصاحبه با آکسیوس، با بیان این که رجب طیب اردوغان که در کار دستگاه قضایی دخالت می‌کند، مخالفان و رقبای سیاسی خود را زندانی می‌کند گفت: اردوغان تعهد ناتو به «ارزش‌های دموکراتیک» را به سخره می‌گیرد.

ینس استولتنبرگ که در سال 2014 به عنوان دبیرکل ناتو انتخاب شد و دوره ریاست او سال آینده به پایان می رسد، در مصاحبه با برنامه اکسیوس شبکه HBO گفت: «برای عضویت در ناتو باید استانداردهای ناتو را رعایت کرد. برخی کشورها اگرچه از اعضای ناتو هستند، اما دولت‌هایشان عمیقاً فاسد و ضد دموکراتیک هستند.»

او در پاسخ به جاناتان سوان، خبرنگار آکسیوس که پرسید: «ناتو دموکراسی را چگونه تعریف می‌کند؟ آیا فکر می کنید یک دولت دموکراتیک در ترکیه وجود دارد؟ و چگونه ترکیه با وجود رعایت نکردن استانداردهای دموکراتیک ناتو همچنان عضو این اتحادیه باقی مانده است؟» گفت: «آنها همچنان دارند انتخابات برگزار می کنند. با این همه همانطور که می دانید متحدان مختلف ما در ناتو نگرانی های خود را در مورد ترکیه ابراز کرده اند.»

در متن خبر منتشر شده از سوی آکسیوس با اشاره به استاندارد دوگانه ناتو درباره ترکیه آمده است که «ناتو از یک سو کشوری را که بیشترین شمار روزنامه نگاران زندانی را در جهان دارا است به عنوان عضو‌ نگاه می دارد و از سوی دیگر شرط عضویت کشورهای دیگر در این اتحادیه را پاکسازی فساد و توسعه دموکراسی می داند.» این رسانه نوشته است «استولتنبرگ نگرانی خود درباره زندانی شدن روزنامه نگاران را ابراز کرد اما به پرسش ها پیرامون استاندارد دوگانه ناتو درباره ترکیه پاسخ نداد.»

آکسیوس همچنین نوشت ترکیه به مشکل‌آفرین‌ترین فرزند ناتو تبدیل شده است. با وجود مخالفت‌های شدید متحدان ناتو، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بر خرید سامانه موشکیS-400 از روس‌ها اصرار دارد. همچنین بر اساس گزارش کمیته محافظت از روزنامه نگاران ترکیه در سال های 2016 و 2017 دارای بیشترین شمار روزنامه نگار زندانی در بین کشورهای جهان بوده است.

کد خبر 21325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha