موضع گیری عضو ارشد جریان صدر درباره پیشنهاد عمار حکیم برای تشکیل دولت

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو ارشد جریان صدر از نیروهای سیاسی عراق خواست پس از صدور حکم دادگاه عالی فدرال این کشور درباره نتایج انتخابات پارلمانی ماه گذشته، براساس چارچوب ها و راه حل های قانونی برای تشکیل دولت جدید عراق اقدام نمایند نه براساس طرح های شخصی که مانع تشکیل دولت می شوند.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، "ریاض المسعودی" در این باره گفت: بهتر است جریانات سیاسی منتظر حکم دادگاه عالی فدرال عراق درباره انتخابات بمانند تا پس از آن، گام های پس از اعلام نتایج انتخابات، از جمله فراخوان برای تشکیل اولین جلسه پارلمان و پس از آن مأمور کردن بزرگترین فراکسیون پارلمان (فراکسیون صدر) برای تشکیل دولت در مدت 30 روز مشخص شود.

المسعودی افزود: بر این باور هستیم که مطرح کردن پیشنهادهای تسویه منجر به تعطیلی روند سیاسی کشور و دشوار شدن تشکیل دولت خواهد شد و ممکن است مطرح شدن پیشنهادهای دیگر باعث دشوار و طولانی شدن روند تشکیل آن شود. زیرا هر بار که پیشنهادی مطرح می شود در مقابل آن پیشنهادها و طرح های دیگری نیز مطرح خواهد شد.

عضو ارشد جریان صدر تأکید کرد: مطرح شدن پیشنهادات به شرطی که در چارچوب سازوکارهای قانونی باشد و به تعطیلی روند سیاسی نینجامد بلااشکال است. همچنین پیشنهادهای مذکور نباید در راستای راضی نگه داشتن یا حذف جریان خاصی باشد. زیرا هر کدام از این امور، منجر به برهم خوردن صحنه سیاسی کشور خواهد شد.

ریاض المسعودی تصریح کرد: هرگونه سازشی به منزله نادیده گرفتن روند انتخابات است و ما با سازوکار سازش و توافق مخالف هستیم. بلکه از جدا کردن حمایت از روند سیاسی و تفاهمات در این باره با موضوع چارچوب های قانونی حمایت می کنیم. زیرا فعالیت سیاسی با فعالیت قانونی، تفاوت دارد.

یادآور می شود عمار حکیم رهبر جریان حکمت وطنی روز سه شنبه با ارائه پیشنهادی به "چارچوب هماهنگی" جریانات شیعه، خواستار حل بحران ناشی از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر و شکست جریانات مشهور شیعه در آن شده بود.

براساس گزارش شفق نیوز، عمار حکیم در این پیشنهاد خواستار لغو قانون انتخابات کنونی، انحلال کمیسیون انتخابات کنونی و انتخابات الکترونیک و استفاده از شمارش دستی، برگزاری مجدد انتخابات در دو سال آینده، انتخاب یک نخست وزیر توافقی، حفظ تشکیلات حشد شعبی و عدم تغییر در تشکیلات و قانون مربوط به آن و تشکیل شورای مشورتی سیاسی برای تعیین تصمیم گیری های سیاسی شده بود.

کد خبر 21576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha