احتمال اخراج ترکیه از شورای اروپا

سرویس ترکیه - تخلف ترکیه از دستورات دادگاه حقوق بشر اروپا ممکن است باعث اخراج این کشور از شورای اروپا شود.

به گزارش کردپرس، رضا تورمن قاضی سابق دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) و همچنین نماینده پیشین حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در مورد عدم اجرای احکام ECHR درباره صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و عثمان کاوالا بازرگان و فعال زندانی حقوق بشر، و اصرار بر عدم آزادی آنها از سوی حکومت ترکیه، هشدار داد که ممکن است این موضوع تا اخراج ترکیه از شورای اروپا پیش برود.

به نوشته جمهوریت این قاضی سابق ECHR گفت: «مسئله حاکمیت قانون است. یعنی در این کشور باید تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا اجرا شود. این کار دخالت در امور داخلی ترکیه نیست زیرا ترکیه با امضای توافق نامه هایی تعهد داده است که احکام ECHR را اجرا کند.»

تورمن با اشاره به اصرار ترکیه برای زندانی نگه داشتن دمیرتاش و کاوالا بر خلاف احکام ECHR گفت: «در اینجا دو موضوع مهم وجود دارد. اول این که ECHR اعلام کرده است که این بازداشت مشروعیت ندارد. بنابراین بازداشت این افراد نقض حقوق است. دوم این که بر اساس حکم ECHR بازداشت این افراد به دلایل سیاسی صورت گرفته است. یعنی قوه قضائیه ترکیه مستقل نیست و با اوامر سیاسی از سوی حکومت عمل می کند. این نقض آشکار ماده های موجود در توافق نامه های شورای اروپا است.»

او افزود: «اگر بپرسید که پس از این چه خواهد شد، باید بگویم پس از این که ترکیه بر خلاف دستور ECHR کاوالا و دمیرتاش را آزاد نکرد، شورای وزیران احتمالاََ در نشست بعدی خود در 30 نوامبر روند موسوم به "روند تخلف" را آغاز می کند. عدم اجرای تصمیم ECHR از سوی ترکیه یک تخلف محسوب می شود. پس از این در صورتی که این موضوع در شورای وزرا رأی بیاورد تحریم ها علیه ترکیه آغاز خواهند شد. این موضوع نیز می تواند تا اخراج ترکیه از شورای اروپا پیش برود.»

کد خبر 21704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha