اپوزسیون سوریه عروسکی در دست ترکیه است

سرویس سوریه-عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُرد در سوریه(P.D.K.S)، گفت‌: اپوزیسیون سوریه قدرتی ندارد و صرفا عروسکی در دست ترکیه است.

عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُرد در سوریه(P.D.K.S) در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به سیاست اداره خودگردان در مذاکره با دمشق، اظهار کرد:امروز برای ضمانت اجرایی مذاکره با دولت مرکزی روسیه می‌تواند نقش ایفا کند اما روسیه تضمین‌کننده قابل اطمینانی نیست چرا که خود را دوست و شریک‌ سیاسی دمشق می‌داند و می‌خواهد بحران سوریه را به نفع دولت مرکزی تمام کند.

وی ادامه داد:امروز براساس قرار ۲۲۵۴ سازمان ملل که برای سوریه تصویب شد، مذاکراتی میان اپوزسیون سوریه و دولت مرکزی بر سر قانون اساسی جدید در حال انجام است، اما این‌ گروه‌های اپوزسیون حاضر در ژنو نه صاحب نقش و نه صاحب قدرتی هستند و تنها عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در دست دولت ترکیه هستند.

وی افزود:امروز بهتر است اپوزسیون سوریه و گروه‌های حامی آن در ژنو، کمی واقعگرایانه‌تر به بحران‌ سوریه نگاه کند و هیاتی را برای مذاکره با دولت مرکزی آماده کنند که صاحب قدرت و نیرو در سوریه باشند و بویژه واجب است نقش مجلس سوریه دموکراتیک و نیروهای سوریه دموکراتیک جدی گرفته شوند و سازمان ملل نیز این قضیه را درک کند.

این‌ عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُرد در سوریه(P.D.K.S) درباره نقش روسیه در مذاکرات، تصریح کرد:امروز مذاکره میان دولت مرکزی و اداره خودگردان‌ نیست، بلکه مذاکره میان اداره خودگردان و روسیه است.روسیه از یک سوی بنام دولت مرکزی مذاکره می‌کند و از سوی دیگر خودش را تضمین کننده مذاکرات می‌داند.

گه‌لو عیسی خاطرنشان کرد:این سیاست روسیه تا آخر موفق نمی‌شود اما شاید بصورت کوتاه مدت بخشی از مشکلات را حل کند.بهترین راه‌حل برای تضمین مذاکرات با دولت مرکزی این است که سازمان ملل و نیروهای بین‌المللی براساس قرار ۲۲۵۴ این سازمان، نیروهای اصیل اپوزسیون‌ سوریه مانند اداره خودگردان و مجلس سوریه دموکراتیک‌ را در مذاکرات ژنو مشارکت دهند تا منافع تمام گروه‌ها در مذاکرات رعایت شود.

کد خبر 21752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha