مرگ ٥٠٠ نفر در جاده های آذربایجان غربی/ رد خون با یادمان قربانیان پاک نمی شود!

سرویس آذربایجان غربی- طی یکسال گذشته، ٥٠٠ نفر در سوانح جاده ایی آذربایجان غربی جان باخته اند، یعنی هر روز یک نفر جانش را در این جاده ها از دست داده است. اما اکنون به جای ارتقای ایمنی راه های مواصلاتی استان، دهه بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح جاده ای برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بنا بر اعلام مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی، «جاده های این استان طی یک سال ٥٠٠ کشته بر جای گذاشته اند»، اما اداره کل راه و شهرسازی دائما از پیشرفت و توسعه خبر می دهد و مجموعه اقدامات خود را کارگاه راهسازی معرفی می کند.

وضعیت اغلب جاده های استان نامساعد است اما دو بزرگراه بوکان به میاندوآب و بزرگراه پیرانشهر به نقده به تنهایی دو شاهد تمام و کمال، کم کاری های در حوزه وزارت راه در آذربایجان غربی هستند.

حدود ١٤ سال پیش، پروژه بزرگراه بوکان به میاندوآب آغاز شد و تا کنون هم این پروژه تکمیل نشده و روزانه با خون مردمانی که از این جاده برای آخرین بار عبور می کنند، سرخ رنگ می شود. محوری که به دلیل ترانزیتی بودن ترافیک سنگینی را تجربه می کند و از سال ها پیش همچنان در دست احداث است و تا کنون آمار تصادفات جاده ایی در این محور بسیار بالا بوده و از آن به عنوان قتلگاه هم نام می برند.

در آخرین وضعیت این محور ٢٠ آبان ماه نماینده بوکان در مجلس با انتقاد از وضعیت نامناسب جاده های بوکان و عدم اتمام پروژه بزرگراه بوکان- میاندوآب، دو هفته به وزارت راه و شهرسازی برای فعال سازی پروژه های راه سازی این شهرستان مهلت داد.

اما این محور بعد از دو دهه، ١٦ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار پروژه دارد و تازه قرار است در کمترین زمان اعتباراتی به این پروژه و کنارگذر بوکان اختصاص پیدا می کند!

دیگر محور پر خطر استان بزرگراه پیرانشهر به نقده است، محوری که علیرغم گذشت 6 سال حتی یک متر هم از آن به بهره برداری نرسیده، درخواست ها و تذکرات مکرر به وزارت راه و شهرسازی هم افاقه نکرده و با اعتبارات قطره‌چکانی بارها شاهد کشته و زخمی شدن مردم در جاده‌های غیراستاندارد بودیم به نحوی که محورهای پیرانشهر به سردشت و نقده، در طول این چند سال خانواده های زیادی را به کام مرگ فرستاده اند.

همان محوری که اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی اعزامی از تهران را هم به کام مرگ فرستاد و جان دو تن از خبرنگاران جوان کشور را گرفت.

پس از این فاجعه بود که امام جمعه مهاباد از نادیده گرفته وضعیت نامناسب راه‌های ارتباطی و جاده ها در حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس خبرنگاران توسط مسئولان انتقاد کرد و گفت: «فوت خبرنگاران در حادثه واژگونی اتوبوس باید پیام روشنی به مسئولان مرتبط باشد که وضعیت راه ها نامناسب استان است».

ماموستا عبدالسلام امامی، با انتقاد از نحوه توزیع منابع مالی و بودجه در کشور افزود: «مسوولان و مقام های استانی به همه عوامل از جمله وضعیت اتوبوس و راننده و عوامل فنی آن اشاره کردند در حالیکه هیچ شخصی از عامل راه، که جز علت های اصلی مرگ و میر جاده ها است، نام نبرد! دولت برای انتقال آب به دریاچه ارومیه و حفر تونل های کیلومتری بودجه در اختیار دارد، اما چرا باید برای اصلاح وضعیت نامناسب راه به عنوان ارکان اصلی توسعه، بودجه کافی در اختیار نداشته باشد».

اکنون که جاده های مرگبار جان ٥٠٠ نفر را طی یک سال در این استان محروم و مرزی کشور گرفته اند، مسئولان به فکر افتادند تا همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی نیز در هفته ایمنی و حمل و نقل برنامه های متعددی برنامه ریزی و اجرا کنند، که یکی از آنها یادمان قربانیان سوانح جاده ای است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در این خصوص می گوید: «در هفته یادمان قربانیان سوانح جاده ای برابر مصوبات کارگروه آموزش و فرهنگسازی کمیسیون ایمنی حمل و نقل کشورمراسمات خاص با حضور مقامات استانی در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی برگزار خواهد شد».

به گفته ارسلان شکری؛ «این برنامه ها شامل برگزاری جلسه کمیسیون ایمنی استان، حضور در منازل بازماندگان حوادث با حضور مسئولین استانی، نصب پوستر و بنر اطلاع رسانی در مجاورت راهدارخانه ها و تابلوهای تبلیغاتی، برگزاری گشت های کنترل و نظارت با هماهنگی پلیس راه، تولید محتواهای آموزشی مناسب برای کودکان و استفاده از فرصت های ایجاد شده برای آموزش به کودکان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی و برنامه های ویژه برای کاربران آسیب پذیر جاده ای خواهد بود».

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی همچنین معتقد است؛ «اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دو هدف عمده و اصلی کمیسیون ایمنی راهها می باشد که امیدواریم بتوانیم افکار عمومی را به سمت افزایش ایمنی تردد و کاهش حوادث رانندگی سوق دهیم و آذربایجان غربی می تواند با انجام اقداماتی مثبت در جهت کاهش تعداد کشته های تلفات جاده‌ای گامی موثر بردارد».

به گزارش کردپرس، جاده های مرگ در آذربایجان غربی همچنان کابوس مردمانی هستند که وعده اصلاح و بهسازی این محوره ها را بارها در میتینگ های انتخاباتی و وعده های وزارتی شنیده اند اما به غیر از سرخی رد خون بر جاده ها چیز دیگری ندیده اند.

مسئولان مربوطه هم که برای بازدید می آیند با بالگرد در این جاده تردد می‌کنند و از وضعیت اسفناک آنها خبری ندارند، پیشنهاد می شود یک بار هم که شده همین مسئولان برای مثال، جاده مهاباد به سردشت را زمینی طی کنند تا شاید زودتر چاره ایی بیاندیشند.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 21856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha