غلام ملاحی، سرداری که پیکرش تشییع نشد

سرویس ایلام - این روزها و شبهایی که در استان ایلام کنگره بزرگ سه هزار شهید دوران دفاع مقدسش برگزار می شود، فرصتی مناسب برای مرور یاد و نام و مظلومیت شهدای ایلام مانند سردار شهید غلام ملاحی است؛ کسی که پیکرش تشییع نشد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، با پذیرش قطعنامه 598 نه تنها جنگ تحمیلی علیه ملت ایران قطع نشد، بلکه منافقین و ارتش بعث به صورتی بسیار گسترده به ایران حمله کردند و در استان ایلام نیز این حمله گستردگی زیادی داشت و از سه محور دهلران، مهران و ایوان حمله گسترده ای صورت داده شد که به تک ارتش عراق و منافقین شهرت یافت. در این عملیات 59 شهید، 59 جانباز و 113 نفر اسیر دادیم ولی اوج مظلومیت شهدای ایلام، ماجرای شهادت و دفن شبانه و بی تشییع سردار غلام ملاحی، فرمانده عملیات لشگر11 امیرالمؤمنین(ع) بود.
محمدتقی قاسمی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این خصوص روایت می کند که غلام ملاحی فرمانده عمليات لشكر و خسرو پاينده جانشين ستاد لشكر پس از جلسه شورای لشكر به محض شنيدن خبر عبور ستون‌های زرهی دشمن از روی پل گدارخوش در ساعت 2 بعدازظهر مورخه 1/5/1367 به سمت خط مقدم نبرد با يك دستگاه تويوتا حركت كردند و در ميدان نبرد در ارتفاعات گلم‌زرد به شهادت رسيدند.

قاسمی ادامه داد: خبر شهادت غلام ملاحی و خسرو پاينده ضايعه بزرگی برای فرماندهان، مسئولان و رزمندگان لشكر 11 اميرالمؤمنين(ع) در آن شرايط سخت و دشوار بود. روز يكم مرداد سال 1367 برای لشكر 11 روزی سخت و ماتم‌زا بود. زيرا دشمن از چند محور به استان ايلام هجوم آورده بود. غلام ملاحی فرمانده عمليات لشكر 11 اميرالمؤمنين(ع) تنها فرمانده‌ای بود كه بر روی دست‌هاي مردم تشييع جنازه نشد. او در اوج مظلوميت و در دل شب به خاك سپرده شد.

نویسنده کتاب اطلس نبردهای ایلام افزود: غلام ملاحی ساعت چهار بعدازظهر روز يكم مردادماه 1367 در ميدان نبرد به شهادت رسيد. پيكر اين سردار دلاور به شهر ايلام انتقال يافت تا آن را تشييع كنند، اما خبر تصرف شهر اسلام‌آباد غرب و حضور دشمن در نزديكی شهر ايوان‌غرب واقع در 20 كيلومتری ايلام، موجب اضطراب و ناراحتی مردم شد. علاوه بر اين، بمباران شهر ايلام توسط هواپيماهاي دشمن باعث شد تا پيكر اين سردار نام آشنای جنگ تشييع نشود.

قاسمی ادامه داد: ساعت 9 شب پيكر مطهر اين فرمانده دلاور با مظلوميت خاصی برای خاك‌‌سپاری به مزار شهدای همرزمش در صالح‌آباد منتقل شد. دشمن از محور مهران با تانك‌هايش به روستای گلان رسيد. محمد فداكار و علی ارغوانی در نزديك مزار شهدای صالح‌آباد و امامزاده علي‌صالح با دشمن درگير شدند و از طرف محور ميمك- سرنی عراقی ها در حال پيشروی بودند. روزگار غريب و دردناكي بود. آن شب، مظلوميت، تنهايی و غربت موج می زد.

او گفت: هنوز قبر غلام ملاحی آماده نشده بود كه نيروهای دشمن از دو جهت در حال نزديك شدن بودند. درگيری به مزار شهدای صالح‌آباد رسيد. از ترس اينكه مبادا موفق به دفن پيكر مطهر غلام نشويم، بی آن‌كه لحد وی آماده شود، پيكر مطهر سردار مظلوم لشكر 11 اميرالمؤمنين(ع) در قبر گذاشته شد. سنگ لحد را روی بازوان قدرتمند غلام گذاشتند و خاك را بر روی پيكرش ريختند. غلام در تاريكی شب و در ميان محاصره دشمنان خدا، خاكسپاری شد.

کد خبر 21992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha