جرایم آب در قروه و پاسکاری مدیران/صمت مقصر شد و محیط زیست پشیمان!

سرویس کردستان- نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان قروه در حالی برگزار شد که با طرح سؤال از طرف رئیس دادگستری شروع و در نهایت به مقصر شناخته شدن صمت و پشیمانی محیط زیست رسید.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روز دوشنه نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان قروه با محوریت پیشگیری از وقوع جرم در حوزه آب به صورت ویژه و با حضور اعضای شورای تأمین در حالی برگزار شد که در این نشست رئیس دادگستری قروه صراحتاً با انتقاد از ضعف نظارتی در حوزه آب از مسئولان مرتبط در این زمینه پاسخ یکسری از سؤالات را خواستار شد.

سؤالاتی که به گفته «سید جلال حاجی نصیری» برای پاسخ آن ها از مدیران استان دعوت شده و در همین راستا معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان در این نشست حضور یافته بود.

نکته جالب در این نشست این بود که بیشتر مدیران ادارات وقتی موضوع به صدور مجوز برای برداشت از بستر رودخانه ها به ویژه برای رودخانه ظله جوب رسید هرکدام توپ را به میدان دیگر ادارات می انداخت و در نهایت هم مقصر اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان و شهرداری ها به دلیل فدا کردن محیط زیست برای رونق تولید مقصر شناخته شدند.

رئیس صمت قروه: استان مسئول اصلی است

در این نشست بیشتر انتقادات به سمت صنعت، معدن و تجارت کشیده شد. سازمانی که در قروه هرگز مسئول پاسخ گویی نداشته و همیشه گزینه اینکه باید از مسئولان استان پیگیری شود را روی میز خود دارد.

«علی منتشلو» در پاسخ به سؤال رئیس دادگستری قروه تنها به این جمله بسنده کرد که «تمامی مجوزها از طرف اداره کل در استان صادر می شود و ما در شهرستان دخالتی نداریم!»

او گرچه مدعی شد که در حوزه صدور مجوز اختیاری به شهرستان داده نشده اما از اینکه استعلامی از منابع طبیعی برای برداشت از بستر رودخانه ها گرفته نمی شود گفت! استعلامی که خود رئیس منابع طبیعی قروه معتقد است از اداره کل در استان استعلام گرفته شده و مخالفت با صدور مجوز هم بیان شده است.

با این وجود رئیس صمت قروه در حالی پاسخ گویی به رئیس دادگستری را به استان حواله می دهد که به نظر می رسد مدیرکل صمت استان «محمد دره وزمی» اختیارات لازم را به نماینده خود در شهرستان نداده است و این مسئله در نوع خود سؤال برانگیز بوده که علت این کار و این سلب اختیارات چیست؟! اگر قرار است برای هر موردی از استان پیگیری شود پس دایر کردن اداره صمت در شهرستان به چه معناست؟!

اعلام پشیمانی محیط زیست

در ادامه هر اداره ای در برابر سؤالات رئیس دادگستری قروه با هراسی آشکار مشخص بود که تنها به دنبال توجیه اشتباهی که مرتکب شده اند هستند. اشتباهی به نام اجازه صدور مجوز برای برداشت از بستر رودخانه.

در همین زمینه رئیس محیط زیست شهرستان قروه که به دنبال این بود در لفافه سخنان خود را بگوید در نهایت با سؤال صریح «سید جلال حاجی نصیری» مواجه شد که «آیا پیشمان هستید از اینکه اجازده دادید مجوز صادر شود یا نه؟!» سؤالی که هرچند باز هم «توفیق زارعی» به نوعی می خواست طفره رود از پاسخ دادن اما بالأخره هر طور که بود پیشمانی خود را نسبت به اینکه در صدور مجوز غیرقانونی برای برداشت از بستر رودخانه ظله جوب دست داشته، ابراز کرد.

همه چیز فدای تولید!

همین طور رئیس جهاد کشاورزی هم در پاسخ به این سؤال که «آیا الگوی کشت برای کشاورز الزامی است یا نه و چرا در قروه اجرا نمی شود؟» گفت که «ظاهراً الگوی کشت قانون است و الزامی اما عملاً اجرا نمی شود و اینکه ضعف وجود دارد را قبول می کنیم.»

«خسرو کریم پناه» با بیان اینکه کشاورز مکلف به رعایت قانون الگوی کشت براساس پروانه ای که دریافت می کند، است به نداشتن جایگاهی برای برخورد با متخلفان اشاره کرد. «در اجرا اگر کشاورزی قوانین مندرج در پروانه را رعایت نکند جهاد کشاورزی جایگاهی برای برخورد ندارد و اینجا وظیفه امور آب است که برخورد کند.»

همین جا بود که معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان به میان سخنان «کریم پناه» آمد و خطاب به رئیس دادگستری قروه گفت که «ما قانونی به نام الگوی کشت نداریم بلکه قانون جامع آب داریم که در آن به الگوی کشت هم اشاره شده است.»

که در واکنش به این گفته «عرفان مؤمن پور» هم «سید جلال حاجی نصیری» و هم «خسرو کریم پناه» صراحتاً اعلام داشتند «اما چنین قانونی وجود دارد و عملیاتی شدن آن هم لازم است».

با این وصف جالب است که یک مسئول استانی در امور آب هنوز نمی داند «قانون الگوی کشت» وجود دارد! آن وقت چگونه می شود با این بی اطلاعی به دنبال حفاظت از منابع آب باشند؟!

رئیس جهادکشاورزی سپس در ادامه سخنان خود به نکته تأمل برانگیز دیگری اشاره کرد که نشان می دهد در استان کردستان به ویژه در شهرستان قروه مسئولان حاضرند برای تولید، همه چیز را فدا کنند. «از یک طرف به ما می گویند با تخلف برخورد شود و از طرف دیگر تأکید می شود به مواردی که به تولید می رسند کاری نداشته باشیم!»

اینجا باید پرسید اگر محیط زیست نابود شود، آب نباشد و در کل طبیعت زنده از بین رود آیا تولید معنا دارد که حاضرند هرچه که هست را فدا کنند تا تولید شکل گیرد و رونق یابد؟!

سخنان «کریم پناه» که به اینجا رسید «حاجی نصیری» از او پرسید که در حال حاضر چند درصد از کشاورزان قانون الگوی کشت را رعایت می کنند؟ که «کریم پناه» پاسخ داد «در حال حاضر بیس از 80 درصد رعایت می کنند و 20 درصد دیگر کسانی هستند که برداشت بی رویه دارند.»

سپس رئیس دادگستری تأکید کرد که باید تمامی مستندات ارائه شود تا معلوم گردد آیا واقعاً این 80 درصد رعایت می شود یا نه؟!

«کریم پناه» سپس در ادامه به نوعی امور آب را در خصوص مشکلات متولی دانست. «هر ایرادی که در برنامه باد باز می گردد به مندرجات در پروانه که از سمت امور آب بوده و باید پاسخ دهند.»

او همچنین وجود نیروهای غیرمتخصص و ضعف در آموزش های پیش از خدمت را معضلی در ادارات عنوان کرد.

منابع طبیعی: مخالف برداشت از بستر رودخانه بودیم

ادامه این نشست چالش برانگیز در قالب پاسخ گویی با سخنان رئیس منابع طبیعی قروه پیش رفت. «بهزاد شریفی پور» با بیان اینکه در خصوص ماسه شویی روستای ظله جوب منابع طبیعی مخالفت خود را اعلام کرده است، از استعلام در این زمینه توسط استان گفت. سخنی که هم توسط محیط زیست و هم صمت مورد انکار قرار گرفت!

این در حالی است که در بازدیدهای صورت گرفته از رودخانه ظله جوب نام منابع طبیعی برده شده است و حال چگونه می شود استعلام از این اداره صورت نگیرد اما برای بازدید حضور داشته باشد؟!

با «آب» بازی نکنید!

به نظر می رسد در شهرستان قروه همچنان باور به بحران آب میان مسئولان امر شکل نگرفته است و در این میان متولیان حوزه صنعت که مثل همیشه تنها به دنبال منفعت خویش هستند نیاز به یک تلنگر دارند تا به این باور برسند که قروه در خشکسالی دست و پا می زند و قرار نیست برای پابرجایی صنعت و تولید، زندگی طبیعت و زمین را نابود کنند!

آنچه در نشست شورای حفاظت از منابع آب قروه گذشت نشان می دهد که برای بیشتر مدیران قروه «آب» یک نوع سرگرمی به حساب می آید تا یک مایه حیاتی که نیاز به حفاظت داشته باشد... حفاظتی که باید دید آیا متولیان دستگاه قضا در شهرستان قروه می توانند دست اندازی منفعت طلبان به هر آنچه این مایه حیات را در معرض خطر قرار می دهد، کوتا کنند یا نه؟!

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 2207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha