درگذشت مبارز کرد و عضو سابق PKK

سرویس ترکیه - محمت دویماز عضو سابق PKK پس از سال ها مبارزه برای آگاهی رسانی به مردم درباره وضعیت کردها در کوبانی و شنگال درگذشت.

به گزارش کردپرس، فعال کُرد و و از اعضای سابق حزب کارگران کردستان (PKK) و همچنین یکی از مدیران «هیوا سور کردستان» و نماینده این سازمان در سوئیس به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

محمت دویماز که پس از کودتای نظامی 12 سپتامبر 1980 به PKK پیوسته بود 5 سال پس از آن به همراه صبری اوک یکی از اعضای ارشد PKK دستگیر شد. دویماز از سوی در دادگاه امنیت حکومت (DGM) به اعدام محکوم شد. پس از لغو اعدام او بیست سال در زندان های مختلف ماند و در همان زندان به سرطان مبتلا شد. او پس از آزادی در سال 2005 برای درمان به سوئیس رفت و به فعالیت های مبارزاتی خود در سازمان های کردی ادامه داد. دویماز که مدت ها مدیر دفتر نمایندگی هیوا سور کردستان بود، فعالیت های زیادی برای افزایش حساسیت مردم اروپا در برابر حمله های داعش به شنگال و کوبانی انجام داد.

محمت دویماز پس از سال ها مبارزه برای احقاق حقوق کردها و آگاهی رسانی درباره وضعیت آنها در سوریه و عراق، در سوئیس درگذشت. پیکر او عصر روز گذشته با حضور بسیاری از اعضای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و دیگر دوست دارانش در گورستان روستای آکچالی، روستای محل تولدش در آدی یامان به خاک سپرده شد.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، رضا بیلگیچ نماینده HDP در مراسم تشییع جنازه او با گرامی داشت زحمات و مبارزات او گفت: «دویماز زندگی شخصی نداشت و تمام زندگی خود را وقف مردم کرد کرد.»

کد خبر 22496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha