ورود ١٠ هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب «کانی برازان» مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: همزمان با فصل مهاجرت، آبگیری و احیای تالاب بین المللی کانی برازان، بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر میهمان این تالاب شده اند.

فاروق سخنور در این خصوص به کردپرس اظهار کرد: با تأمین حقابه تالاب بین المللی کانی برازان به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب از مخزن سد مهاباد و آبگیری کامل آن، شرایط پذیرایی از گونه‌های مختلف و ارزشمند جانوری در این تالاب فراهم شده است.

او افزود: این پرندگان مهاجر شامل انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله خوتکا، قو، غاز خاکستری، آنقوت، نوک پهن، چنگر، کشیم، سرحنایی، انواع مرغابی سرسبز و حنایی هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: مدت توقف این پرندگان مهاجر در تالاب کانی برازان متفاوت بوده و بعضی از گونه‌ها تنها چند روز توقف دارند و برخی دیگر مدت بیشتری در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند.

سخنور با نیان اینکه این تالاب به دلیل تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و همه ساله پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است، ادامه داد: در میان آنها پرندگان نادری چون خروس کولی دم سفید، اردک سرسفید و اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، دیده می‌شوند.

گفتنی است؛ بر اساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده، ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی‌شده که در صورت اضافه شدن گونه‌های خشک زی این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش‌ازپیش آشکار می‌سازد.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

کد خبر 22738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha