چرا اقلیم کردستان به هدفی برای حملات داعش تبدیل شده است؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک تحلیلگر سیاسی در اقلیم کردستان بر این باور است که دلیل حملات اخیر داعش به نیروهای پیشمرگ و روستاهای کردنشین، خلأ امنیتی موجود بین این نیروهای ارتش عراق در برخی مناطق و به مساحت های گسترده است که این امر، منجر به سوء استفاده تشکیلات تروریستی داعش از این خلأ با هدف انجام عملیات تروریستی شده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از سپوتنیک، طارق جوهر در این باره گفت: نبود هماهنگی بین اربیل و بغداد در دادن فرصت به تشکیلات تروریستی داعش برای رشد و گسترش دامنه نفوذ تأثیر فراوانی داشته است. این در حالی است که توافقنامه هایی بین طرفین درباره تشکیل اتاق های عملیات مشترک امضا شده است. اما هنوز این توافقنامه ها امضا نشده و اتافق های عملیات مذکور که در دوره جنگ علیه داعش در فاصله سالهای 2014 تا 2017 وجود داشت، هنوز فعال نشده اند.

این کارشناس کرد می افزاید: مناطقی که عناصر داعش از آنها شروع به عملیات می نمایند، مورد مناقشه بین اربیل و بغداد هستند و تشکیلات تروریستی داعش و سایر گروههای مسلح از این خلأ امنیتی در راستای اهداف خاص خودشان بهره می گیرند. به همین دلیل، تردیدی نیست که برخی از جریانات از این وضعیت بهره می برند و عناصر داعش نیز در تلاشند تا از این منطقه برای بازسازی تشکیلاتی و نظامی خودشان استفاده و حملاتی را از این مناطق علیه نیروهای پیشمرگ، ارتش عراق و شهروندان عادی آغاز کنند. علاوه بر این، برخی از گروههای مسلح خارج از حاکمیت نیز وجود دارند که سیاست تعریب و بیرون راندن کردها از مناطق مذکور را در پیش گرفته اند و ممکن است نوعی هماهنگی و همکاری با داعش در این زمینه وجود داشته باشند.

طارق جوهر همچنین گفت: این سیاست از گذشته و از زمان تشکیل کشور عراق وجود داشته است و بسیاری از مناطق مورد مناقشه دچار تغییر دموگرافیک شده اند. اقدامات تشکیلات تروریستی داعش در مرحله کنونی، به منزله حمایت و پشتیبیانی گسترده از عملیات تغییر دموگرافیک در منطقه و بیرون راندن کردها از آن است.

این تحلیلگر کرد تصریح کرد: در دو سال اخیر، برخی از قبایل عرب، خانواده ها و روستائیان کرد را تحت فشار قرار داده اند تا مناطق اصلی شان را ترک کنند و عرب های سایر مناطق عراق را براساس سیاست تعریب جایگزین آنها نمایند. این همان سیاست رژیم سابق عراق برای اشغال این مناطق است و برخی از کشورهای منطقه نیز از این سیاست حمایت می کنند.

طارق جوهر درباره همکاری بین داعش و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) گفت: تصور نمی کنم این اتفاق روی بدهد. زیرا پ.ک.ک در کرکوک و ارتفاعات شنگال علیه داعش جنگید و بسیاری از خانواده های ایزدی و غیر ایزدی را از دست داعش نجات داد. به همین دلیل، تصور نمی کنم با این تشکیلات تروریستی هماهنگی داشته باشد. ادعاهای مطرح شده در این باره اتهاماتی است که از سوی برخی جریانات غیر کرد مطرح می شود. به نظر می رسد عدم همکاری جدی از سوی دولت مرکزی در بغداد باعث شده است این تشکیلات تروریستی اقدام به عملیات تروریستی اخیر نماید.

کد خبر 22810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha