در ترکیه دشمنی علیه کُردها وجود ندارد/کردها از HDP متنفرند

سرویس ترکیه - سلیمان سویلو با طرح اتهاماتی علیه نمایندگان HDP در مجلس ترکیه آنها را اعضای شاخه سیاسی PKK دانست.

به گزارش کردپرس، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه روز گذشته در نشست بررسی بودجه وزارت کشور ادعا کرد که در ترکیه دشمنی علیه کردها وجود ندارد و هر چه هست دشمنی علیه حزب کارگران کردستان (PKK) و نماینده سیاسی آن حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) است. او همچنین خطاب به نمایندگان HDP سه بار فریاد زد که کردها از شما متنفر هستند.

سلیمان سویلو در نطق خود درباره فعالیت های وزارت کشور گفت: «کردها و علوی ها از ارکان اصلی این کشور هستند.»

او خطاب به نمایندگان HDP گفت: «منظور شما از استفاده از «آزادی کردستان» واضح است و معلوم است چه نوع همکاری بین شما و نمایندگان CHP [حزب جمهوری خواه خلق] وجود دارد که آنها نیز به مجازات استفاده از این عبارت رأی ندادند.»

سویلو پس از این خطاب به نمایندگان CHP و HDP که اتهاماتی علیه او مطرح کردند، در حالی که به شدت خشمگین بود فریاد زد: «شما به دولت تهمت زدید. قسم می خورم که اجازه نخواهم داد به دولت تهمت بزنید.»

سویلو با اشاره به ماجرای قتل طاهر گوون برادر جهان گوون رئیس استانی سابق AKP در شرناخ آن را توطئه ای از جانب PKK و HDP دانست و ادعا کرد که فردی را که عامل قتل گوون بوده صبح همین روز از خانه حسین قاچماز نماینده HDP شرناخ دستگیر کرده است.

او همچنین ادعا کرد که محمت معراج دینچ یک تروریست YPS [شاخه شهری PKK] است و از سوی PKK در سوریه دستور کشتن گوون را دریافت کرده است.

او با نشان دادن تصاویر تعدادی از از نمایندگان HDP مانند قاچماز و سزائی تملی گفت شما را به سزای اعمالتان خواهم رسانید. او در حالی که دست هایش را در هوا تکان می داد سه بار فریاد زد کردها از شما متنفر هستند.

وزیر کشور همچنین ادعا کرد که PKK و YPG عملیات نامتقارنی را علیه مرزهای جنوبی ترکیه انجام داده اند و ترکیه با عملیات شاحه زیتون، سپر فرات، و پنجه ببر به مقابله با PKK پرداخته است.

او ادعا کرد که تعداد تروریست های داخل خاک ترکیه به 160 تن کاهش یافته است و بسیاری از اعضای PKK نیز خودشان تسلیم شده اند.

او همچنین اعلام کرد که اوزگور اوزل نماینده CHP را به دادگاه خواهد کشانید.

نشست بررسی لایحه وزارت کشور در صحن علنی مجلس ترکیه، روز پنجشنبه نیز برای بار دوم به صحنه زد و خورد بین نمایندگان تبدیل شد. نمایندگان AKP و نمایندگان CHP بر سر ادعاهای سویلو یا یکدیگر گلاویز شدند. در این درگیری ها سلیمان سویلو که بسیار خشمگین بود شخصا برای حمله به اوزگور اوزل نماینده CHP اقدام کرد که نمایندگان دیگر او را گرفتند. همچنین اوزگور اوزل که روز گذشته نیز هدف مشت های نمایندگان AKP قرار گرفته بود با بینی پانسمان شده در مجلس حضور یافت.

احمد شیک نماینده سابق HDP و نماینده فعلی حزب کارگر، اوزگور اوزل نماینده CHP، حسین قاچماز، مرال دانیش بشتاش، ساروخان اولوچ نمایندگان HDP در نطق های دیگر به اتهامات سویلو پاسخ دادند.

کد خبر 23032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha