آغاز عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری در دو حوضه قروه

سرویس کردستان- عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری و کنترل سیلاب با هدف تغذیه مصنوعی و کنترل آبخوان در دو حوضه شیخ جعفر و آجی چای شهرستان قروه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، ظهر امروز جمعه عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری و کنترل سیلاب حوضه های شیخ جعفر و آجی چای در شهرستان قروه آغاز و کلنگ زنی شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قروه در جریان این مراسم گفت که بعد از یک و نیم سال مطالعات جامع توسط این دو حوضه در سطحی بالغ بر ۳۱ هزار هکتار انجام شد.

به گفته بهزاد شریفی پور مدیریت ریسک سیلاب و کاهش هدر رفت جریان های سطحی، کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین دست، افزایش زمان تمرکز حوضه و تخلیه تدریجی هرزآب به منظور کنترل سیلاب از اهداف این پروژه است.

همچنین او تغذیه بزرگ ترین آبخوان استان به میزان چهار میلیون مترمکعب در سال، توسعه ظرفیت کشاورزی و دامداری در منطقه، ایجاد فرصت به منظور استقرار پوشش گیاهی و تغذیه مصنوعی برای دشت های شرقی استان را از دیگر اهداف پروژه دانست.

شریفی پور با بیان اینکه مساحت حوضه آبخیز شیخ جعفر 10 هزار هکتار و حوضه آبخیز قروه 21 هزار هکتار است، افزود: طول آبراهه اصلی 33 کیلومتر بوده و حجم نزولات جوی در حوضه شیخ جعفر 31 میلیون مترمکعب و حوضه آجی چای 72 میلیون مترمکعب است.

مطابق اظهارات او از این میزان حجم براساس برآوردی که کارشناسان داشته اند 6 و نیم میلیون مترمکعب فقط رواناب سطحی از حوضه شیخ جعفر و بالغ بر 12 میلیون مترمکعب هم از حوضه آجی چای و رودخانه جنیان جاری می شود.

شریفی پور با اشاره به فرسایش 7 تنی خاک در این دو حوضه با حجمی بالغ بر 211 هزار مترمکعب، عنوان کرد: تعداد 171 حلقه چاه در اطراف دو حوضه با میانگین 48 مترمکعب با 11 لیتر بر ثانیه دبی وجود دارند که با این تعداد جلقه چاه بالغ بر 15 میلیون مترمکعب از آبخوان برداشت می شود که 16 حلقه چاه از این تعداد برای تأمین آب شرب قروه است.

او از وجود 6 حلقه قنات و 14 دهنه چشمه در این دو حوضه آبخیز خبر داد و گفت: اولین هدف تثبیت پوشش گیاهی است که با اخذ اعتبارات بتوان انجام داد و در این زمینه در فاز نخست 13 میلیارد تومان اعتبار اخذ و پیمانکار هم مشخص شده است.

براساس سخنان شریفی پور این طرح 10 سازه دارد که 6 سازه در بالاست و 4 سازه هم در پایین دست بوده و می توان در عرض 3 سال تعداد 19 سازه را در هر دو حوضه اجرایی کرد.

او گفت که اگر این 10 سازه اجرایی شود می توان حجمی بالغ بر 4 میلیون مترمکعب آب در حوضه شیخ جعفر و 5 میلیون مترمکعب در حوضه آجی چای به آبخوان تعذیه کرد.

آن طور که رئیس منابع طبیعی قروه می گوید اجرای طرح های آبخیزداری تا 80 درصد می تواند در کنرتل سیلاب ها وفرسایش خاک و جلوگیری از مرگ طبیعت اثربخش باشد.

بهزاد شریفی پور همچنین یکی از اثرات اجرای طرح های آبخیزداری را در جلوگیری از پدیده فرونشست زمین و ایجاد فروچاله دانست./

کد خبر 23042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha