آیا اوجالان حق امید به آزادی را دارد؟

سرویس ترکیه - روزنامه نگار ترک نسبت به احتمال درخواست آزادی اوجالان از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا هشدار داد.

به گزارش کردپرس، احمد تاکان روزنامه نگار ترک نسبت به احتمال بررسی موضوع آزادی عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (PKK) از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) در آینده ای نزدیک هشدار داد.

احمد تاکان ستون نویس روزنامه «کُرکوسوز» امروز در مقاله ای با عنوان «آیا اوجالان حق دارد امید به آزادی داشته باشد؟» نسبت به بررسی موضوع آزادی اوجالان از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا هشدار داد و گفت که این موضوعی نیست که بتوان بی توجه از کنار آن گذشت اما گویا مسئولین چشمشان را بر روی این موضوع بسته اند.

در ترکیه مجازات حبس ابد تشدید شده درباره زندانیانی به کار می رود که حکم آنها اعدام است. در حبس ابد معمولی، فرد محکوم، امید به آزادی مشروط پس از 25 سال زندان را دارد، اما در حبس ابد تشدید شده امید به آزادی وجود ندارد. با این همه کنوانسیون حقوق بشر اروپا این مجازات را غیر انسانی می داند و از ترکیه خواسته است تا درباره برخی از قوانین از جمله این مجازات تجدید نظر کند.

با توجه به این که اوجالان در 15 فوریه 1999 دستگیر شده است و در 15 فوریه 2024 این 25 سال به پایان می رسد، این احتمال وجود دارد که پرونده اوجالان از سوی ECHR مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

پیشتر عمر فاروق امین آقا اوغلو، وکیل دادگستری و رئیس سابق اتحادیه قضات و دادستان ها (YARSAV) ادعا کرده بود که به احتمال زیاد موضوع آزادی عبدالله اوجالان حداکثر تا 15 فوریه 2024 در دستور کار ECHR قرار خواهد گرفت.

تاکان با یادآوری جمله امین آقا اوغلو، وکیل دادگستری، درباره احتمال بررسی موضوع حبس ابد تشدید شده درباره اوجالان از سوی ECHR، هشدار داد که در صورت درخواست برای آزادی اوجالان و عدم پذیرش این موضوع از سوی ترکیه، به احتمال زیاد ترکیه مجبور به پرداخت غرامت به اوجالان شده و تحریم های جدیدی نیز علیه ترکیه شکل خواهند گرفت.

کد خبر 23111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha