راه طولانی مهاباد تا رسیدن به مناسب‌سازی فضای شهری

سرویس آذربايجان غربى- ادارات سطح شهرستان مهاباد در مناسب سازی فضای اداری برای توانخواهان نمره ایی قابل قبول دریافت نمی کنند، فضای شهری هم تا کنون تنها ٢٠ درصد مناسب سازی شده است. در این وضعیت جلسات کمیته مناسب سازی شهرستان هم به تکرار مکررات بسنده کرده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، امروز ٢١ آذر ماه، دومین جلسه کمیته مناسب سازی شهرستان مهاباد با حضور تعدادی از مدیران اداری و بررسی فضای آن ادارات تشکیل شد.

رئیس اداره بهزیستی و دبیر کمیته مناسب سازی مهاباد در این جلسه با انتقاد از کم کاری ادارات سطح شهرستان گفت: با توجه به طرح شهید رجایی در خصوصمناسب سازی ادارات از چندین اداره، در سطح شهرستان بازدید و مشخص شد که هنوز تعداد زیادی از ادارات با نواقص جدی روبرو هستند و هنوز فضا برای حضور توانخواهان آماده نشده است.

مهران یوسفی تاکید کرد: ادارات بایستی قبل از اجرای عملیات مناسب سازی با کارشناسان بهزیستی مشورت کرده و در روند مناسب سازی از نقطه نظرات آنها استفاده کنند چرا که برخی از ادارات اقدام به مناسب سازی کرده و علیرغم هزینه صرف شده این اصلاحات ها با استانداردهای مورد قبول مطابقت ندارد.

او بیان کرد: اغلب ادارات فاقد ورودی مناسب هستند و در آنها بالابر یا آسانسور جهت رفتن به طبقات بالاتر تعبیه نشده است. همچنین فاقد سرویس بهداشتی مخصوص معلولین هستند و امکانات مناسب برای نابینایان را نیز ندارند.

یوسفی همچنین با اشاره به عدم مناسب سازی فضای بانک‌ها نیز گفت: متاسفانه بانک‌ها در این زمینه همکاری نمی کنند باجه های عابر بانک دارای پله هستند و با اختلاف سختی که با پیاده‌روی ایجاد کرده‌اند به هیچ وجه مناسب استفاده معلولان نیست.

رئیس بهزیستی با بیان اینکه شهرداری مهاباد تا حدودی نسبت به مناسب سازی فضای شهری در سال های قبل اقدام کرده است، ادامه داد: هنوز هم ورودی پارک ها برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند مناسب نیست. پارک ها سرویس های بهداشتی مخصوص معلولین ندارند و در بسیاری از معابر تردد برای این قشر با مشکلاتی چند همراه است و متاسفانه در شهر پارکینگ ویژه معلولین هم وجود ندارد.

او تصریح کرد: فضای شهر مهاباد برای معلولان هنوز با استاندارد فاصله زیادی دارد و لازم است شهرداری در این حوزه فعالانه اقدام کند.

در ادامه صلاح کردستانی، مشاور فرماندار مهاباد بیان کرد: سال های قبل هر سه ماه یکبار جلسه مناسب سازی فضاهای شهری برگزار می‌شد اما امسال تنها دو جلسه برگزار شده است. مصوبه های سال های پیشین اجرا نشده و ادارات متاسفانه این زمینه همکاری نمی کند.

او با انتقاد از روند فعلی، ادامه داد: هیچ‌کدام از مصوبات در حد قابل قبولی اجرایی نشده‌اند ادارات سطح شهرستان از مدیران ادارات کل خود مطالبه اعتبار نکرده‌اند تا بتوانند مصوبات مناسب سازی را انجام دهند و متاسفانه این جلسات به تکرار مکررات بسنده کرده است.

در پایان فرماندار شهرستان مهاباد نیز با اشاره به این‌که مناسب‌سازی ها در ٣ سطح در در ادارات مهاباد انجام شده است، گفت: قسمتی از ادارات هیچگونه اقدامی جهت مناسب سازی انجام نداده‌اند، بخشی از آنها به صورت ناقص بهاصلاح موارد تذکر داده شده اقدام کرده‌ و برخی هم تا حدودی توانسته اند به نمره مطلوب نزدیک شوند. امااین میزان کافی نیست و لازم است که استاندارد سازی در همه سطوح ادارات شهر انجام شود.

عارف خدرلو تاکید کرد: با توجه به میزان تردد به ادارات، باید شناسایی و اولویت بندی آنا انجام گرفته و این تعداد از ادارات با تأمین اعتبار از محل شهرستانی و استانی الگویی جهت مناسب‌سازی تبدیل شوند تا بتوانیم در عرض ۵ سال آینده کلیه ادارات سطح شهرستان را به سطح مطلوب برسانیم.

فرماندار مهاباد گفت: همچنین از شهرداری انتظار بیشتری داریم است باید سد معبر و مشکلات مبلمان شهری بر اساس نیازهای شهروندان توانخواه برطرف کند.

او با اشاره به وضعیت بانک‌ها نیز بیان کرد: ضروری که در بانک ها نیز مناسب سازی انجام بگیرد و دو ماه آینده باید وضعیت کلیه بانک‌های سطح شهرستان بررسی شود و جلسه آینده به مناسبت سازی فضای بانک‌ها اختصاص پیدا کند.

کد خبر 23180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha