130 میلیون دلار محصولات کشاورزی از مرزهای کردستان صادر شد

سرویس کردستان – رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۰ میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از مرزهای استان صادر شده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، مهدی فتحی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات محصولات کشاورزی به دلیل اختلال در سامانه گمرک هنوز اعلام نشده است، گفت: براساس بررسی‌هایی که توسط کارکنان سازمان جهاد کشاورزی در مرزهای استان انجام شده از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای استان حدود یک میلیون تن به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار بود، افزود: پیش بینی‌هایی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی تا پایان امسال و همچنین سال آینده صورت گرفته ولی با توجه به خشکسالی اخیر و کاهش تولید در این بخش تحقق آن امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در چند روز اخیر برگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی ایران، موجب ایجاد سوالاتی در افکار عمومی شده است، ادامه داد: هیچ محصولی که مجوز آن در استان صادر شده باشد برگشت داده نشده است.

سپری یادآور شد: امسال یک محموله کشاورزی که مربوط به استان دیگری بود به دلیل نداشتن مشخصات قرنطینه‌ای از مرزهای استان برگشت داده شد.

وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای تضمین یک صادرات موفق، بکار بستن شیوه کشاورزی قراردادی است، بیان کرد: در این روش ضمن عقد قرارداد با کشاورزان، امکان تولید محصول مورد نظر با شرایط و استانداردهای کشور مقصد فراهم می شود لذا توصیه می شود صادرکنندگان این راهکار را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: صادرات یا واردات محصولات کشاورزی در هر کشوری تابع قوانین، مقررات و استانداردهای خاص خود بوده لذا صادرکنندگان محصولات کشاورزی لازم است قبل از صادرات، از همه مقررات و ضوابط کشور مقصد اطلاع یابند و بر این اساس نسبت به تهیه محصول و صادرات آن اقدام کنند.

سپری با اشاره به اینکه در سال های گذشته، تعداد ۱۶۵ قلم سم پرخطر از چرخه سموم کشور حذف شده است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد سموم کشور جزو سم‌های رده کم و متوسط خطر هستند که در اکثر کشورهای دنیا اجازه مصرف دارند و اگر در زمان مناسب و به مقدار مجاز مصرف شوند به سلامت جامعه آسیب نخواهد رساند.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته ۶۰ قلم آفت‌کش‌ بیولوژیک و زیستی وارد چرخه سموم کشور شده است، افزود: میانگین مصرف سموم شیمیایی در جهان به مقدار ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که در ایران این عدد ۲.۲ و در استان کردستان 0.650 کیلوگرم در هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: حدود ۱۲ درصد اراضی کشاورزی کردستان به صورت آبی است و ۸۸ درصد زمین های کشاورزی به صورت دیم است که در محصولات دیم، آفت و بیماری کمتر بوده و سم و کود کمتری مصرف می شود.

کد خبر 23384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha