نقش اساسی «ظاهر سارایی» در ادبیات کُردی ایلامی انکارناپذیر است

سرویس ایلام - نویسنده و شاعر ایلامی در نشست نقد و بررسی دو کتاب شعر کُردی ظاهر سارایی که در انجمن ادبی کُردی هانا برگزار شد، عنوان کرد: نقش اساسی ظاهر سارایی در ادبیات کُردی ایلامی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمدعلی قاسمی گفت: ظاهر سارایی با تلاش‌های ادبی‌اش و خلاقیت و نوآوری در قالبهای کلاسیک مانند غزل، دوبیتی، رباعی، مثنوی و... استان ایلام را در حوزه ادبیات صاحب آوازه کرد و اکنون ایلام به کانون تولید ادبیات کردی جنوبی تبدیل شده است.

او گفت: داشته‌های ادبیات ایلام در حال حاضر پا به پای جریانهای ادبی معاصر و زبان پارسی جریان جدیدی در کشور و استان باز کرده است و امیدواریم بتوانیم در کمترین زمان یک خلأ تاریخی در حوزه ادبیات کردی را نیز در ایلام پر کنیم.

رئیس حوزه هنری استان ایلام ادامه داد: معیارهای کردی ایلامی در دوره نادری با شاکه و خان‌منصور و سپس با غلامرضا خان ارکوازی شکل گرفته و توسط دیگر شاعران تکرار شده است.

قاسمی افزود: اما از دهه ۶۰ به بعد با نگاه‌های علمی شعرای نوظهوری مانند ظاهر سارایی، انواع جدیدی از اشعار کردی در قالبهای غزل، دوبیتی و رباعی کردی تولید و مورد استقبال مردم قرار گرفت تا جایی که امروز استان ایلام مرکز تولید جریان ادبیات کردی جنوبی در کشور است.

کد خبر 23419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha