دو کتاب شعر کُردی «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» و «هۊچ بی هچان» در ایلام نقد و بررسی شد

سرویس ایلام - دو کتاب شعر کُردی «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» و «هۊچ بی هچان» توسط دکتر بهروز سپیدنامه جامعه شناس و منتقد ادبی در کانون ادبی هانا در حوزه هنری ایلام نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سپیدنامه ضمن برشمردن انواع نقدهای ادبی، روش نقد معرفت شناختی را بررسی این دو اثر ظاهر سارایی انتخاب کرده و گفت: انسانی که مبانی جهان بینی و ایدئولوژیکش شکل گرفته باشد، نوع نگاهش به هستی تغییر می کند و برایش سؤالاتی مطرح می شود که شاید برای دیگران مطرح نباشد.

وی با بیان اینکه ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران و مخصوصا نزد شاعران جوان بیداد می کند، توضیح داد: هنرمند و شاعر کسی است که جهان را تفسیر می کند و مبانی و ایدئولوژی او شکل گرفته و لذا به سؤالات بزرگ جهان می تواند پاسخ بدهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: از این منظر و در دو مجموعه شعر «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» و «هۊچ بی هچان» با شاعری مواجهیم که هم مبانی هستی شناسی و هم معرفت شناسی او شکل گرفته است و او کسی است که هم سؤال دارد، هم دغدغه دارد، هم آرزو دارد، هم اندیشه دارد و هم توصیه دارد.

سپیدنامه داشتن سؤال را برای هنرمندان بسیار مهم دانست و گفت: سارایی در این دو مجموعه شعر سؤالاتی دارد که خیلی ارزشمند هستند منجمله سؤالات اجتماعی، فلسفی و هستی شناسی، هویت قومی و سؤالاتی در خصوص ارزش‌ها.

او به عنوان مجموعه دوبیتی «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» اشاره کرد و گفت: کلمه اساس هستی است و در اینجا کلمه معادل کبوتر است و به نوعی کلمه عامل رهایی است و می تواند انسان را رها کند.

وی با عنوان اینکه هر کسی با زبان مادری فکر می کند، خواب می بیند و اجتماعی می شود، افزود: وقتی زبان مادری از بین برود، همه چیزهای دیگر نیز از بین می رود و ما امروز در ایلام با دوزبانگی جامعه مواجهیم که دارد ساختار خانواده ها را از بین می برد و با نوعی بی توجهی به نغمات و موسیقی های بومی ایلام مواجهیم که باعث گرایش مردم استان به موسیقی کُردی دیگر نواحی شده است.

سپیدنامه ضمن تأیید قوام و مهارت ظاهر سارایی در شعر فارسی، دو غزل فارسی و کردی از این شاعر با مضمون عشق را با هم مقایسه و تاکید کرد: پرداخت مفهوم عشق در شعر فارسی ظاهر سارایی، محافظه کارانه و در لایه های بیرونی عشق قرار دارد اما در غزل کردی او شاعری بی پروا و بی تعارف است و در متن عشق رسوخ کرده است و از این منظر اهمیت زبان مادری قابل بررسی و تحقیق است.

او به آرزوهای شاعر در این دو مجموعه شعر پرداخت و گفت: سارایی در این اشعار آرزوی دنیایی را دارد که در آن شادکامی وجود داشته باشد و دنیا را زیبا و بهارگونه ترسیم می کند اما به خاطر ناملایمات نیز توصیه به قوی بودن و گرگ بودن نیز دارد.

این منتقد ادبی ریختن محتواهای مخصوص به رباعی در قالب دوبیتی های کردی را در این اشعار ستود و گفت: جدا از زبانی که شاعر به آن به عنوان اشعارش را سروده و شاید زبان معیار مدنظر او باشد، سارایی گاهی که از گذشته ها می سراید، به زبان گذشته و دایره واژگانی آن دوران اشعار قدرتمندی در این زمینه سروده است که نشان از توانمندی وی دارد.

کد خبر 23452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha