حکومت ترکیه با انزوای اجباری اوجالان به دنبال تغییر نقشه خاورمیانه است

سرویس ترکیه - عمر اوجالان انزوای اجباری اوجالان را قسمتی از برنامه ترکیه برای تغییر نقشه خاورمیانه دانست.

به گزارش کردپرس، عمر اوجالان نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، و برادرزاده عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) درباره اعمال انزوای اجباری حکومت ترکیه علیه اوجالان، آن را راهی برای از بین بردن تأثیر اوجالان بر افکار مردم خاورمیانه و تغییر نقشه این منطقه دانست.

اوجالان در گفتگو با خبرگزاری روژنیوز گفت: «عبدالله اوجالان الگویی را در پارادایم «مدرنیته دموکراتیک» در خاورمیانه مطرح کرد که به نفع همه مردم است. بر اساس الگوی طراحی شده توسط آقای اوجالان، همه مردم می توانند در کنار هم زندگی کنند. به همین دلیل است که حکومت انزوا را عمیق تر می کند.»

او افزود: «حکومت ترکیه برای تغییر نقشه و ساختار جمعیتی خاورمیانه برنامه ریزی هایی دارد و به همین ترتیب جنگ هایی را به راه انداخته است. به همین دلیل می خواهد نقش آقای اوجالان را در خاورمیانه از بین ببرد. هدف از انزوای اجباری جدا کردن مردم و آقای اوجالان از یکدیگر است.»

نماینده HDP با بیان این که محکومیت اوجالان به حبس ابد غیر قانونی است، گفت: «کمیته وزیران شورای اروپا درباره آقای اوجالان تصمیم گرفت. در قوانین ترکیه آمده است که فرد در زندان باید هر روز ساعت های هواخوری داشته باشد اما این قانون شامل آقای اوجالان و سایر زندانیان در ترکیه نمی شود. آقای اوجالان باید طبق قانون آزاد شود. این تصمیم کمیته وزیران شورای اروپا است که لازم الاجرا است و به تعویق افتاده است. حتی اگر تصمیمی گرفته شود، ترکیه رعایت نمی کند، قوانین نقض می شود.»

او ادامه داد: «تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره اوجالان از سال 2014 تا کنون توسط ترکیه و کمیته وزیران شورای اروپا اجرا نشده است. آنها در 2 دسامبر به این موضوع پرداختند که ترکیه هم در پاسخ گفت که اصلا تصمیم کمیته وزیران را به رسمیت نمی شناسد. با این همه این تصمیم برای کردها بسیار مهم است.»

عمر اوجالان درباره درخواست برای دیدار اوجالان گفت: «ما به شدت برای شکستن انزوای اجباری علیه آقای اوجالان تلاش می کنیم. میتینگ راه می اندازیم. من به عنوان نماینده HDP هفته ای دو بار برای ملاقات با او درخواست می دهم. وکلا و خانواده اوجالان هفته ای یک بار به دادگستری مراجعه می کنند. ما به نهادها و مؤسسات حقوقی مختلفی مراجعه کرده ایم. حکومت به درخواست ما پاسخ نمی دهد اما ما به تلاش خود ادامه می دهیم.»

اوجالان درباره تأثیر انزوای اجباری بر ترکیه گفت: «ترکیه در وضعیت فوق العاده به سر می برد. حکومت ترکیه از هر جهت دچار اضمحلال شده است. ترکیه وزن سیاسی و اقتصادی ندارد. در زمان روند مذاکرات صلح وضع اقتصادی ترکیه رو به بهبود بود اما اکنون هر روز بدتر می شود. همه بازداشت شده ها اکنون در انزوا هستند. در ترکیه هیچ حقی وجود ندارد. هیچ کس نمی تواند افکار و عقاید خود را بیان کند. اما اگر با آقای اوجالان مذاکره شود همه این مشکلات رفع خواهد شد.»

کد خبر 23619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha