پس از این همه سال علوی ها و کردها نمی توانند در آرامش زندگی کنند

سرویس ترکیه - HDP در سالگرد قتل عام مرعش، با انتشار بیانیه ای خواستار افشاء و مجازات عاملان دولتی این کشتار شد.

به گزارش کردپرس، کمیسیون مردم و باورهای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با انتشار بیانیه ای به مناسبت چهل و سومین سالگرد کشتار نژادپرستانه علویان مرعش، بار دیگر خواهان افشاء و مجازات عاملان این کشتار شد.

در بخش هایی از این بیانیه که در سایت رسمی HDP و با امضای تولای حاتم اوغولاری نماینده HDP و رئیس مشترک کمیسیون باورهای این حزب منتشر شده، آمده است:

«43 سال پیش در فاصله 19 تا 25 دسامبر 1978، بیش از صد تن از علویان، کردها و اعضای گروه های چپ‌ گرا در یک قتل عام جان خود را از دست دادند، بیش از هزار نفر مجروح شدند، و صدها خانه و محل کار ویران شدند. بازماندگان این کشتار مجبور به مهاجرت شدند. مرعش با این کشتار تغییر جمعیتی یافت و علوی زدایی شد.

این همه سال گذشته است اما علویان هنوز نمی توانند در این کشور در امنیت و آرامش زندگی کنند. هنوز هم خانه‌های علویان علامت‌گذاری می شود و تبعیض و نفرت‌افکنی علیه هویت‌های مختلف اجتماعی ادامه دارد.

با گذشت 43 سال هنوز مسئولان دولتی این کشتار در دولت پنهان افشاء و مجازات نشده اند. حتی از بازماندگان این قتل عام دلجویی نشده است. قربانیان کشتار در گورهای دسته جمعی دفن شده اند و خانواده های آنها هنوز مزاری برای سوگواری ندارند.

حکومت ترکیه برای اجرای عدالت باید در وهله اول از مردم دلجویی کند. کمیسیون حقیقت و عدالت مجلس باید موارد نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت را در این پرونده افشاء کند. ترکیه نمی تواند بدون مجازات عاملان کشتار علیه علویان و دیگر گروه های اقلیت این سرزمین، به کشوری دموکرات تبدیل شود.

ما برای این که دیگر کشتارهایی نظیر این را تجربه نکنیم باید مانع تلاش حکومت برای به فراموشی سپردن این کشتارها بشویم.»

کد خبر 23631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha