پیامدهای مناقشه مرزی اقلیم کردستان و اداره خودگردان شمال سوریه

سرویس جهان- برخی نهادهای امداد بین المللی نسبت به پیامدهای منفی مسدود شدن گذرگاه مرزی میان اقلیم کردستان و اداره خودگردانی کردی در شمال و شمال شرق سوریه بر ارسال کمک های بشردوستانه هشدار دادند.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان این هفته گذرگاه مرزی سمالکا-فیش خابور میان این منطقه و منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را در اعتراض به درگیر شدن معترضان هوادار اداره خودگردان با نیروهای پیشمرگ مسدود کرد. دیده بان حقوق بشر سوریه در گزارشی از متوقف شدن همه فعالیت ها در این گذرگاه مرزی خبر داده است.

برخی نهادهای امدادی بین المللی با اشاره به محدود بودن ارتباطات خارجی اداره خودگردان به گذرگاه های مرزی در اقلیم کردستان نسبت به پیامدهای تعطیل شدن این گذرگاه هشدار داده اند.

عملیات کمک رسانی و محافظت از غیرنظامیان اروپا موسوم به ای سی اچ او روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد بر اثر مسدود شدن این گذرگاه، امکان ارسال چندین محموله که برای کمک رسانی به کردهای سوریه تامین شده است وجود ندارد.

این نهاد هشدار داد تعطیل شدن این گذرگاه تاثیر منفی زیادی روی عملیات کمک رسانی به 1.8 میلیون نفر ساکن در شمال شرق سوریه خواهد داشت.

دولت اقلیم کردستان قول داده است برای فراهم ساختن امکان ارسال کمک های انسانی این گذرگاه را بازگشایی کند.

اما رودی امین، مسئول گذرگاه های مرزی اداره خودگردان کردی در سوریه به وی او گفته است اقلیم کردستان اداره خودگردان را در جریان امکان بازگشایی گذرگاه سمالکا قرار نداده است. او ابراز امیدواری کرده است دولت اقلیم کردستان گذرگاه را نه فقط برای انتقال کمک های بشردوستانه، بلکه به روی همه باز کند.

زارا صالح تحلیلگر مسائل کردها در لندن هشدار داد مناقشات سیاسی و اختلافات میان کردستان عراق و اداره خودگردان کردی در سوریه می تواند روی زندگی ساکنان شمال شرق سوریه تاثیر منفی بگذارد؛ این دو منطقه تحت کنترل کردها، باید برای حل اختلافات خود با هم مذاکره کنند.

کد خبر 23956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha