اختصاص ٣ برابری آب به واحدهای صنعتی/ کاهش آب دریاچه ارومیه در نبود حقابه!

سرویس آذربایجان غربی- معاون محیط‌زیست زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: یکی از دلایل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته اختصاص نیافتن حقابه آن است می بایست طبق توافق، اول آب طبیعت، سپس آب سایر مصرف‌کنندگان تأمین شود که متأسفانه در مورد دریاچه ارومیه محقق نشد.

به گزارش کردپرس، گفته های معاون محیط‌زیست زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر اولویت تامین حق آبه دریاچه ارومیه بر سایر مصارف در حالی است که بر مبنای تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص راهبردهای توسعه بلندمدت منابع آب کشور مصوب سال ۱۳۸۲، اولویت تخصیص‌های جدید آب به ترتیب باید به مصارف شرب و بهداشت، صنعت و خدمات، باغداری و زراعت صورت گیرد. اما معاون محیط زیست معتقد است؛ «می بایست طبق توافق، اول آب طبیعت، سپس آب سایر مصرف‌کنندگان تأمین شود که متأسفانه در مورد دریاچه ارومیه محقق نشد».

اخیرا مسعود تجریشی، در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ارومیه با ارائه گزارشی از وضعیت دریاچه ارومیه که بر روی خروجی محیط زیست استان قرار گرفته است، گفت: بر اساس اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی با انجام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه ۱۳ درصد مصرف آب کشاورزی در سطح حوضه آبریز کاهش پیداکرده که این کار بزرگی بوده که توسط دستگاه‌های زی ربط و با کمک مردم انجام‌شده است.

او اظهار کرد: در این پروژه نه‌تنها کشاورزان کاهش تولید نداشته بلکه میزان تولید آنان با توجه به اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی میزان تولیدات کشاورزی ۱۲ درصد هم افزایش پیداکرده است. در اجرای این برنامه، نه تنها کشاورزان آسیب‌ندیده‌اند بلکه با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوب انجام‌شده برای معیشت آنان مشکلی ایجاد نشده حتی با کاهش مصرف آب هم روبرو شده‌ایم.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: هدف ما بیشتر شناسایی محل‌های بود که دارای مصرف زیاد آب هستند تا بتوانیم به‌منظور کاهش و تعدیل مصرف آب برنامه‌ریزی کنیم.

او افزود: در سال آبی گذشته طبق توافق با وزارت نیرو مقرر شد تا یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب آب از سهم آذربایجان غربی که توسط سدها و دریاچه‌ها تأمین می‌شود به دریاچه ارومیه وارد شود و با توجه به بسیاری از پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش بارش‌ها انتظار داشتیم این مقدار به ۶۵۰ میلیون مترمکعب برسد که متأسفانه محقق نشد.

او افزود: یکی از دلایل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته اختصاص نیافتن حقابه آن است، تاکنون ۳۲ درصد آب به دریاچه واردشده یعنی سیستمی از یک میلیارد دویست میلیون مترمکعب رسید به ۶۵۰ میلیون مترمکعب و نهایتاً به ۲۰۰ تا ۲۳۰ کاهش پیداکرده است که می‌بایستی طبق توافق، قانونا و عرفا که در سطح بین‌المللی انجام می‌ شود، اول آب طبیعت تأمین، سپس آب سایر مصرف‌کنندگان،که متأسفانه محقق نشد و ما شاهد کاهش شدید آب دریاچه ارومیه شدیم.

تجریشی گفت: در خصوص صنعت مشکل خاصی وجود نداشت، به واحد های صنعتی تقریباً سه برابر پیش‌بینی‌ها آب اختصاص داده‌شد یعنی سه برابر حد نیاز آنان.

کد خبر 24191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha