ثبت پنج اثر طبیعی کردستان در فهرست میراث ملی  ایران

سرویس کردستان - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان، از ثبت 5 اثر طبیعی این استان در فهرست میراث طبیعی ایران خبر داد.

به‌ گزارش کرد پرس، یعقوب گویلیان گفت: این 5 اثر شاخص طبیعی استان شامل رویشگاه بنه (وه‌ندکان) روستای سالیان، درخت بنه کهنسال (قزقوان) روستای سالیان، باغ توت روستای گندی گله، درخت گردو پیربابا روستای شاهینی و جنگل کهنسال بلوط (برو) روستای مرانه است.

وی جذب گردشگران داخلی و خارجی را از مزایای ثبت این آثار عنوان کرد و افزود: امیدواریم بیش از پیش گام ‌های ارزنده ای برای حفظ مواریث طبیعی و ارزشمند استان برداشته‌ شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان اظهار کرد: حفاظت از میراث طبیعی وظیفه تک تک افراد جامعه بوده چرا که در صورت از بین رفتن غیر قابل جبران است.

گویلیان همچنین از ثبت ملی تعداد 3 مهر استوانه‌ای و استامپی مربوط به دوران مادها و مانا در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و ادامه داد: در جلسه شواری ملی ثبت منقول کشور که کارشناسان حوزه میراث فرهنگی استان نیز در آن حضور داشتند با ارائه مشخصات این سه اثر به اعضای شورا این آثار با اکثریت آرا ثبت ملی شد.

وی یادآور شد: این 3 اثر ارزشمند شامل مهراستوانه‌ای با نقش شترمرغ، مهر استوانه‌ای با نقش هاشور و مهر استامپی با نقش گوزن بالدار بوده که در نوع خود در سطح جهان کم نظیر است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان بیان کرد: تلاش و همت معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان این حوزه در استان در راستای شناسایی و ثبت آثار مختلف استان جای بسی تقدیر و تشکر دارد که امید است با تلاش بیشتر زمینه حفظ، صیانت و معرفی آثار استان بیش از پیش فراهم شود.

گویلیان افزود: کردستان مهد تاریخ، فرهنگ و هنر است و مردمان این دیار همواره در راستای حفاظت از این داشته های ارزشمند پیش قدم بوده اند که این موضوع نیز جای بسی خرسندی دارد.

کد خبر 24289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha