قرارگیری چالدران در یک بن بست ارتباطی/تلاش ها برای استفاده از ظرفیت مرزی

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به قرارگرفتن شهرستان چالدران در یک بن بست ارتباطی گفت: باید چالدران را در مسیر شمال غرب – جنوب شرق قرار دهیم و عقب افتادگی های این منطقه را در حوزه راه جبران کنیم که این امر با همراهی دولت و مجلس قابل انجام است.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در جمع مردم آواجیق چالدران افزود: چالدران نظیر دیگر شهرهای آذربایجان غربی، دارای مرز با ترکیه است و این مرز، ۱۴۴ کیلومتر طول دارد که می توان از این ظرفیت، بیشترین بهره را برد.

او با اشاره به بازدید خود از منطقه درنظرگرفته شده در خصوص بازارچه مرزی چالدران بیان کرد: تلاش داریم با توافقی که با ترکیه انجام می دهیم و با رفع مشکلات، از ظرفیت مرز در جهت معیشت مردم منطقه استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به سیاست گذاری و هدف گذاری دولت برای افزایش تراز تجاری و رسیدن به تراز ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه، نیازمند بازگشایی مرزهای جدید هستیم که امیدواریم مردم چالدران هم از این حوزه بهره مند شوند.

معتمدیان با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی چالدران طوری است که در بن بست واقع شده، اضافه کرد: چالدران را در مسیر شمال غرب – جنوب شرق قرار دهیم و عقب افتادگی های این منطقه را در حوزه راه جبران کنیم که این امر با همراهی دولت و مجلس قابل انجام است.

او گفت: توجه به مناطق کمتر برخوردار از برنامه های دولت سیزدهم است و مصمم هستیم که محرومیت ها و شکاف های بین مناطق برخوردار و غیربرخوردار را رفع کنیم. حضور در این سفر شهرستانی در چالدران نیز پیام روشنی دارد و نشان می دهد که با همه توان برای محرومیت زدایی از این شهرستان تلاش خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه حضور در شهرستان ها هدفمند خواهد بود، اضافه کرد: با وجود همه محدودیت ها تلاش می کنیم که با حضور میدانی و بررسی اولویت ها و مطالبات، روند توسعه را در استان شتاب ببخشیم.

معتمدیان با اشاره به لزوم توجه به توسعه گازرسانی به مناطق محروم چالدران بیان کرد: این امر را از طریق افزایش اعتبارات شهرستانی و گازرسانی به مناطق محروم پیگیری می کنیم.

او تاکید کرد: سرانه آموزشی چالدران، وضعیت خوبی ندارد که در صدد هستیم با استفاده از اعتبار استانی و کشوری، این روند را بهبود ببخشیم. با توجه به وجود مشکلات اعتباری در دولت، سعی خواهیم کرد با استفاده از ظرفیت نهادهایی نظیر بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی و همکاری خیران و نهادهای دولتی مختلف، جهشی در تکمیل پروژه ها در چالدران داشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت قابل توجه گردشگری در چالدران گفت: باید از این ظرفیت که شامل گردشگری تاریخی و طبیعی است استفاده کنیم که اجرای طرح های بوم گردی می تواند در این زمینه بسیار مثمرثمر باشد.

استاندار آذربایجان غربی امروز، پنجشنبه به چالدران سفر کرده است؛ این سفر، نخستین سفر معتمدیان به شهرستان های استان است.

به گزارش کردپرس، شهرستان مرزی چالدران علیرغم جاذبه های گردشگری جهانی، معادن غنی، ظرفیت های دامداری و مناظر بکر طبیعی کوه های آرارات و امکان توسعه اقتصادی با وجود دارا بودن یک چهارم مرز ایران با ترکیه، در محرومیت کامل است و هیچ بازارچه و معبر مرزی ندارد. این شهرستان با نرخ منفی جمعیت روبه است و تعدادی از روستاهای آن خالی از سکنه شده اند

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

چالدارانِ محروم، هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است

چالدران؛ آخرین نقطه غروب خورشید در ایران و طعم گس محرومیت!

اعتبارات استانی چالدران دوبرابر شد/خبری از ایجاد بازارچه های مرزی نیست!

کد خبر 24395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha