چشم انداز رابطه آمریکا با کردهای عراق و سوریه در سال 2022

سرویس جهان- با این که در بودجه سال جدید آمریکا بیش از 300 میلیون دلار برای کردهای سوریه و عراق کنار گذاشته شده، اما هم کارشناسان مسائل کردها و هم برخی نمایندگان کنگره، از احتمال تغییر رویکرد دولت آمریکا نسبت به کردها متاثر از مخالفت های داخلی در آمریکا و عملکرد حاکمان کرد در عراق و سوریه تاکید دارند.

به گزارش کردپرس، دولت جو بایدن نیز مانند دولت های اوباما و ترامپ، در بودجه سال 2022 وزارت دفاع آمریکا مبلغ مشخصی برای حمایت از نیروهای کرد در عراق و سوریه کنار گذاشته است. با این حال تاکید شده است آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا باید در سال جدید گزارشی از دیدگاه دولت برای حل سیاسی بحران در سوریه ارائه کند. این مسئله بویژه در بخش اختصاص کمک مالی به نیروهای کرد سوریه مورد تاکید قرار گرفته است.

مقامات متعدد دولت بایدن در سال گذشته بر ادامه حضور نیروهای آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه تاکید کرده اند اما بخشی از قانونگذاران آمریکایی خواهان پایان دادن به این حضور هستند. به طور مشخص، جمال بومن، نماینده دموکرات اوایل امسال با ارائه لایحه ای خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شد. اگرچه این لایحه رای نیاورد اما حمایت قابل توجه جمعی از قانونگذاران را کسب کرد که به این معنی است لزوما همه در آمریکا خواستار ادامه حمایت از نیروهای کرد نیستند. استدلال آنها این است که دولت آمریکا رویکرد مشخصی در قبال بحران سوریه ندارد و تنها بهانه برای حضور در این کشور مبارزه با داعش عنوان شده است و با توجه به اعلام شکست این گروه در سوریه، ادامه حضور آمریکا در این کشور قابل توجیه نیست.

وبسایت تحلیلی المانیتور نیز در تحلیلی پیرامون دیدگاه آمریکا به کردهای در عراق و سوریه در سال جدید میلادی نوشت: قانونگذاران آمریکایی می خواهند برنامه هایی برای محول کردن مسئولیت های امنیت منطقه ای به نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها، شبه نظامیان مغاویر الثوره در پایگاه تنف و نیروهای امنیتی عراقی در طول مرز عراق و سوریه تدوین شود تا زمینه برای کاهش حضور نیروهای آمریکایی در این مناطق فراهم شود.

اما ادامه حضور نیروهای آمریکایی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در میان قانونگذاران آمریکایی طرفدارانی هم دارد. گریگوری میکس، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره به الماینتور گفته است جانفشانی صدها نیروی کرد-عرب سوریه مسئله مهمی در نظر آمریکاست و ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به نیروهای دموکراتیک سوریه در مقابله با تروریسم قوت قلب می بخشد.

از سوی دیگر، ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق و اقلیم کردستان نیز به همان اندازه مورد تردید قرار گرفته است. بر اساس توافق میان دولت های آمریکا و عراق و نیز تاکید مقامات ارشد آمریکا بویژه شخص جو بایدن، از فردا هیچ نیروی رزمی آمریکا در عراق وجود نخواهد داشت و تنها نیروهای مستشاری برای آموزش نظامی به نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگ در عراق حضور خواهند داشت. اگرچه در بودجه سال 2022 وزارت دفاع آمریکا حدود 250 میلیون دلار برای پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگ وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان اختصاص داده شده است اما ممکن است با توجه به عدم رضایت آمریکا و متحدان اروپایی از روند سازماندهی نیروهای پیشمرگ، این کمکها مورد بازبینی قرار بگیرد. کما این که این بودجه به مدت چند ماه به حالت تعلیق درآمده بود.

با این که مقامات آمریکایی، به حمایت کشورشان از کردهای سوریه و عراق در آینده ای نزدیک تاکید داشته اند اما برخی کارشناسان هشدار داده اند کردهای عراق و سوریه باید بر توافق با دولت های مرکزی در عراق و سوریه نیز توجه بیشتری داشته باشند.

دکتر توماس جفری مایلی از دانشگاه کمبریج و دکتر گونای یلدیز از موسسه خاورمیانه در مصاحبه با کردپرس، یکی از ضعف های اصلی دولت اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی در شمال سوریه را ناتوانی این دو منطقه در رسیدن به توافق با دمشق و بغداد و اتکای بیش از حد به بیرون، یا به عبارت بهتر به آمریکا برای تثبیت موقعیت خود دانستند.

انها تاکید کردند کردهای سوریه در کنار دریافت حمایت های آمریکا، باید راهی برای تعامل با جوامع محلی غیرکرد و نیز کشورهای اطراف خود بیابند و همه تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا قرار ندهند. آنها تاکید کردند که هیچ تضمینی برای ادامه حضور آمریکا در سوریه وجود ندارد.

این دو کارشناس مسائل کردها، کردهای عراق را در ایجاد توازن در رابطه خود با دولت مرکزی و نیز کشورهای همسایه ناموفق توصیف کردند و هشدار دادند ناتوانی حاکمان اقلیم کردستان در تثبیت موقعیت کردها، در طول سه دهه گذشته، می تواند رغبت آمریکا به حمایت از آنها را کاهش دهد.

در کنار این مسائل، انتقادها از وضعیت حقوق بشر در اقلیم کردستان و منطقه تحت کنترل کردهای سوریه افزایش یافته است. در سال گذشته انتقادات بی سابقه ای نسبت به حاکمان کرد بویژه در اقلیم کردستان در رسانه های جهانی منتشر شد که بدون شک می تواند در تغییر نگاه مثبت جهان غرب، از جمله آمریکا به کردها، بویژه پس از مقابله موفقیت آمیز آنها با تهاجم داعش تاثیر بگذارد.

کد خبر 24412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha