تحصن خانواده گلستان دوکو، دانشجو و فعال اجتماعی کُرد در مقابل دادگستری درسیم

سرویس ترکیه - خانواده گلستان دوکو، دانشجو و فعال اجتماعی کُرد با تحصن در مقابل دادگستری درسیم خواستار روشن شدن پرونده فرزندشان شدند.

به گزارش کردپرس، اعضای خانواده گلستان دوکو دانشجو و فعال اجتماعی کُرد اهل دیاربکر برای اجرای عدالت درباره دخترشان و پیگیری پرونده مفقود شدن او، در برابر دادگستری درسیم دست به تحصن زدند.

به نوشته مزوپوتامیا، گلستان دوکو دختر 21 ساله کرد اهل دیاربکر که در درسیم تحصیل می کرد، همچنین یک عضو فعال انجمن های حمایت از حقوق کردها و سایر اقلیت ها بود، دو سال پیش در درسیم ناپدید شد. از آن روز تا کنون خانواده دوکو و بسیاری از فعالان مدنی خواهان آغاز تحقیقات درباره دلیل ناپدید شدن فرزندشان هستند. روز گذشته مادر گلستان در میدان سید رضای درسیم در حالی که فریاد می زد و حکومت را خطاب قرار می داد خواستار پیگیری دستگاه قضائی برای اطلاع از سرنوشت دخترش شد.

خالد، بدریه، و آیگون دوکو، پدر، مادر و خواهر گلستان، با فرا رسیدن سالگرد ناپدید شدن او، تحصن در برابر ساختمان دادگستری درسیم را آغاز کردند. اعضای پلتفرم کار و دموکراسی درسیم نیز با تجمع در برابر ساختمان دادگستری از اعضای خانواده دوکو حمایت کردند.

چه بر سر گلستان دوکو آمد؟

گلستان دوکو دانشجوی جوان دانشگاه مونزور درسیم بود. او همچنین یک دانشجوی فعال در انجمن های حمایت از حقوق کردها و فرودستان بود و به شهادت دوستانش در تمام راهپیمایی ها و تجمعات اعتراضی شرکت می کرد. گلستان در روز 5 ژانویه 2020 وقتی که برای دیدن یک شهروند روس-آذری به نام زینال آباراکف رفته بود، دیگر به خوابگاه محل اقامت خود باز نگشت. جستجوی پلیس برای یافتن نشانی از او بی فایده بود. خانواده دوکو و فعالان اجتماعی اعتقاد دارند که پلیس هیچ تلاشی برای یافتن او نکرده است.

مظنون اصلی پرونده زینال آباراکف و آخرین کسی که گلستان را دیده بود نیز به طرز مشکوکی و تحت حمایت نیروهای امنیتی از ترکیه گریخت. پلیس برای بازداشت و بازجویی از آباراکف اقدامی نکرد. فیلم های به دست آمده از دوربین های مداربسته منطقه آخرین جایی را که گلستان دیده شده است، در حالی نشان می دهند که او برای دیدار آباراکف به کنار سد تونجلی رفته است. با این همه در گزارش های پلیس نوشته شده است که هیچ نشانه ای دال بر افتادن او در سد وجود ندارد.

در این میان افسر پلیسی که برخی اطلاعات پرونده از قبیل فیلم های دوربین های مدار بسته را با خانواده دوکو و رسانه ها در میان گذاشت نیز از کار معلق شد. او پس از چهار جلسه دادگاه نه تنها از کار در اداره پلیس اخراج شد بلکه دادگاه قرار بازداشت او را به عنوان مجرمی که اسناد حقوقی را به طور غیر قانونی بازنشر کرده است، صادر کرد.

خانواده گلستان و بسیاری از فعالان اجتماعی اکنون دو سال است که خواهان روشن شدن پرونده او و بازداشت و بازجویی مظنون اصلی پرونده هستند. بدریه دوکو مادر گلستان روز گذشته از دادگستری خواست که اگر فرزندش زنده است او را پیدا کند یا اگر جان باخته است استخوان هایش را به او بدهد.

گفتنی است پرونده گلستان یکی از ده ها پرونده ناپدید شدن فعالان سیاسی و اجتماعی کرد در ترکیه است. این پرونده ها معمولا بدون نتیجه با عنوان «عامل مجهول» بسته شده و به تارخ سپرده می شوند.

کد خبر 24523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha