اتفاقات سال ۲۰۲۱ در گری‌سپی و سریکانی و مناطق تحت تصرف ترکیه

سرویس سوریه-براساس اخبارهای حقوق بشری در مناطق گری‌سپی و سریکانی که تحت تصرف ترکیه است در سال۲۰۲۱، ۱۵۰ مورد قتل از جمله ۱۵ کودک و ۲۵ زن ثبت شده است.

به گزارش کُردپرس، سال ۲۰۲۱ تحولات زیادی را در مناطق سریکانی و گری‌سپی که تحت کنترل نیروهای ترکیه و گروه های مخالف مسلح تحت حمایت این کشور در شمال سوریه است، به همراه داشت که مهمترین آنها افزایش تجاوزات انسانی است.

در طول سال گذشته، واشنگتن حملاتی را علیه رهبران گروه «داعش» در حومه سریکانی انجام داد که فعالان آن را دلیلی بر دخالت بیشتر ترکیه در حمایت از گروه‌های مخالف در سوریه می‌دانستند.

ترکیه با مشارکت گروه های مسلح سوری وفادار به خود، در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ پس از عملیات نظامی موسوم به "چشمه صلح" کنترل مناطق سریکانی و گری‌سپی را به دست گرفت و بنا به گزارش‌های حقوق بشری باعث آوارگی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر شد.

کشتار، آدم ربایی و انفجار

آمارها حاکی از افزایش تعداد قتل، آدم ربایی و غارت و وضعیت بد معیشتی و گسترش بیکاری است.گزارش اخیر دفتر اسناد در منطقه فرات (بخشی از اداره خودمختار شمال و شرق سوریه) که در ۴ دسامبر منتشر شد، اعدادی را فاش کرد که حاکی از افزایش تخلفات و حوادث امنیتی در شهر گری‌سپی در طول سال ۲۰۲۱ است.

فتاح کاردو، رئیس مشترک این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۵۰ مورد قتل از جمله ۱۵ کودک و ۲۵ زن از ابتدای سال گذشته میلادی ثبت شده است.

بر اساس گزارش های قبلی که توسط خبرگزاری شمال سوریه منتشر شده بود، شهر سریکانی نیز به نوبه خود شاهد بیش از ۵۰ کشته و بیش از ۷۵ زخمی غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان بوده است که بسیاری از آنها در نتیجه درگیری های داخلی بین گروه های مسلح در مناطق مسکونی، جان خود را از دست داده اند.

غیرنظامیان دیگر نیز در زیر شکنجه در زندان های جناح‌های مسلح جان خود را از دست دادند.در ماه سپتامبر گذشته کلیپی از جسد مرد جوانی به نام حکمت خلیل الضعار که اهل دیرالزور است در شبکه های اجتماعی پخش شد که آثار شکنجه بر بدنش مشخص بود.

اورهان کمال، یک فعال روزنامه نگار از شهر سریکانی، گفت، از زمانی که گروه های مسلح بر این دو شهر مسلط شدند، حداقل شش نفر در سریکانی و گری‌سپی زیر شکنجه جان باختند.

همچنین داعش با استفاده از نام‌ نیروهای سوریه دموکراتیک و ائتلاف بین المللی بیش از ۷۵ مورد دستگیری و آدم ربایی انجام داده است.

ارتش ترکیه نیز حدود ۴ نفر را در مقاطع مختلف سال به خاک خود منتقل کرده و آنها را به حبس هایی از ۵ تا ۳۶ سال محکوم کرده است.

کاردو گفت که جناح های مخالف وفادار به آنکارا ۱۵۰ نفر از جمله ۴۰ زن را در گر‌ی‌سپی دستگیر کردند که برخی از آنها در قبال دریافت باج آزاد کردند.

در فوریه گذشته، گزارش دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که «ترکیه و ارتش ملی سوریه دست‌کم ۶۳ شهروند سوری را به‌طور غیرقانونی از شمال شرق سوریه ربودند و برای محاکمه به ترکیه به اتهامات سنگینی که می‌تواند آنها را به حبس ابد محکوم کند، بازداشت و منتقل کرده‌اند».

بدتر شدن زندگی و امنیت

همچنین بیش از ده انفجار در این دو منطقه رخ داد که بزرگترین آنها در ماه مارس در نزدیکی مقر پلیس مدنی در سریکانی رخ داد که بر اثر آن ۱۱ نفر کشته و شش نفر دیگر با شدت های متفاوت زخمی شدند.

همچنین منابع محلی اطلاعاتی در مورد جناح های مخالف و نیروهای ترکیه منتشر کردند که با کمک کارشناسان ترکیه به حفاری و کاوش در تپه های باستان شناسی، به ویژه تل حلاف که قدمت آن به شش هزار سال قبل از میلاد می رسد، پرداخته اند.

در ماه مه، پلیس نظامی مخالفان مسلح به یک زن ۲۰ ساله اهل شهر رقه تجاوز کردند که به مدت سه ماه در زندان های این جناح زندانی بود.

این زن جوان در شهر گری‌سپی هنگامی که برای دیدار با بستگان خود از شهر رقه از طریق دروازه مرزی گری‌سپی آمده بود، به اتهام همکاری با نیروهای سوریه دموکراتیک، توسط پلیس ترکیه ربوده شد.

در سال ۲۰۲۱، مناطق سریکانی و گری‌سپی شاهد تظاهرات به شرایط بد معیشتی و گسترش بیکاری در میان فساد شوراهای محلی تأسیس شده توسط ترکیه بود.ساکنان منطقه تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه از شرایط سخت زندگی و قیمت سرسام آور تمام مواد اولیه رنج می برند.

با سقوط اخیر لیر ترکیه، قیمت هر بشکه گازوئیل در مناطق تل ابیض و سرکانیه به ۵۰۰ هزار لیر سوری رسید که بسیاری را بر آن داشت تا علیرغم خطرات برای سلامتی، به دنبال جایگزین هایی مانند هیزم و جمع آوری قطعات نایلون باشند.

سرقت های سیستماتیک

با توجه به این تخلفات، غارت توسط جناح های مخالف مسلح در مناطق تحت کنترل آنها به ویژه در شهر سریکانی و حومه آن ادامه دارد.

پس از سرقت محتویات شهرک صنعتی سریکانی که یکی از بزرگترین بازارهای صنعتی در منطقه جزیره سوریه محسوب می شد و فروش و انتقال آن به ترکیه، گروه‌های مسلح مردم را به اجبار از خانه هایشان بیرون می‌کنند و نیروها و خانواده‌های خود را جایگزین می‌کنند.

در اواخر نوامبر، شورای محلی سریکانی فروش شمش آلومینیوم را در یک مزایده عمومی به تجار اعلام کرد که فعالان محلی آن را قانونی کردن غارت و سرقت و تسهیل کالاهای مسروقه می‌دانستند.

به گفته انجمن «تازور» که گردهمایی روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و پژوهشگران سریکانی و گری‌سپی است، شمش های اعلام شده توسط مقامات محلی محصول ذوب آلومینیوم و سایر فلزات مسروقه برای فروش به تاجران وابسته به ترکیه است.

در سی ام همان ماه یکی از اکانت های نزدیک به اپوزیسیون در اپلیکیشن تلگرام، تصاویری از ادوات آبیاری و کشاورزی منتشر کرد که گفته می شد پس از برچیدن و غارت ایستگاه آبیاری روستای الاحراس بوده که توسط جناح رحمان انجام شده است.

شاید بارزترین رویداد در مناطق تحت کنترل نیروهای ترکیه در شمال سوریه در سال ۲۰۲۱ کشته شدن دو سرکرده القاعده و داعش که در سطح جهانی در زمره تروریست‌ها طبقه‌بندی می‌شوند در منطقه بین سریکانی و گری‌سپی باشد که اردوغان رئیس جمهور ترکیه مدعی ایجاد "منطقه امن" در آن است.

در ۲۳ اکتبر، فرماندهی ایالات متحده از کشته شدن "عبدالحمید مطر" رهبر القاعده با یک حمله هوایی در تقاطع اربید در شهر سلوک در ۲۰ کیلومتری شر گری‌سپی خبر داد.

فرماندهی ایالات متحده گفت، خلاص شدن از شر رهبر برجسته القاعده، توانایی سازمان تروریستی را برای برنامه ریزی و اجرای حملات جهانی بیشتر که شهروندان آمریکایی، شرکای ما و غیرنظامیان بی گناه را تهدید می کند، تضعیف خواهد کرد.

دو روز بعد، یک منبع آگاه به رسانه‌های شمال سوریه گفت، یک پهپاد که گمان می رود آمریکایی باشد، یکی از رهبران برجسته داعش به نام صباحی الابراهیم المسلح، ملقب به ابوحمزه الشحیل را در روستای آل ادوانیه در حومه سریکانی هدف قرار داد.

فرهاد شامی، مدیر دفتر رسانه‌ای نیروهای سوریه دموکراتیک در آن زمان در توییتی در توییتر نوشت که «الشحیل» یکی از اعضای مجلس شورا در داعش محسوب می‌شود و پس از آن از دیرالزور گریخت.

رهبران اپوزیسیون در لیست تحریم ها

در تحولی قابل توجه، وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۸ ژوئیه گذشته بسته جدیدی از تحریم ها را علیه نهادهای وابسته به سرویس های اطلاعاتی ترکیه و یک گروه سوری احرار الشرقیه وفادار به ترکیه اعلام کرد.

واشنگتن گروه "احرار الشرقیه" را که بزرگترین جناح افراطی است که کنترل سریکانی و گری‌سپی و حومه حلب را در دست دارد، به دلیل ارتکاب نقض جدی حقوق بشر توسط اعضا و رهبرانش، از جمله آدم ربایی، قتل و شکنجه تحریم کرد.

مرکز آمریکایی دفاع از دموکراسی تحریم های اعمال شده علیه جناح احرار الشرقیه توسط وزارت خزانه داری آمریکا را «دوران جدیدی از رفتار آمریکا با آنکارا به دلیل حمایت از افراط گرایان ارزیابی کرد.

کد خبر 24531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha