گذرگاه تل کوچر و مسئله امنیت اقتصادی و سیاسی در شمال سوریه

سرویس سوریه- منطقه شمال سوریه دو سال است به دلیل بسته ماندن گذرگاه تل کوچر با وتوی روسیه و چین از مشکلات شدیدی اقتصادی و کمبود کمک‌های بشر دوستانه رنج می‌برد.

به گزارش کُردپرس، یکی از مقامات اداره خودمختار شمال و شرق سوریه روز یکشنبه گفت که بسته شدن گذرگاه تل کوچر بار سنگینی را بر دوش اداره خودمختار از نظر کمبود کمک های توزیع شده بین ساکنان اردوگاه وارد کرده است.

حدود دو سال پیش، گذرگاه تل کوچر (العربیه) که در مرز سوریه و عراق قرار دارد و برای عبور کمک های سازمان ملل استفاده می‌شود با وتوی مسکو و پکن در شورای امنیت سازمان ملل بسته شد.

فاروق الماشی، رئیس مشترک اداره امور اجتماعی و کار در اداره خودگردان گفت، بسته شدن این گذرگاه بار سنگینی را بر دوش اداره خودمختار در توزیع کمک به ساکنین اردوگاه ها وارد کرده است.

الماشی در گفت‌وگو با رسانه‌های شمال سوریه، افزود: تأخیر و عدم توزیع کمک‌ها و کمبود تجهیزات اولیه مورد نیاز آوارگان، علاوه بر وخامت وضعیت بهداشتی و سلامتی بر وضعیت آموزشی در داخل اردوگاه‌ها نیز تاثیر گذاشته است.

اردوگاه‌های شمال شرق سوریه شامل آوارگان سوری است که از جنگ فرار کرده‌اند و خانه‌هایشان ویران شده یا به تصرف جناح‌های مخالف سوری وفادار به ترکیه درآمده‌اند.

در طول سال‌های جنگ در سوریه، اداره خودمختار چندین اردوگاه در مناطق تحت مدیریت خود در شمال شرق این کشور از جمله اردوگاه‌های «الهول، العریشه، نوروز، واشوکانی و روژ» افتتاح کرد.

پس از حملات ارتش ترکیه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به عفرین، گری‌سپی و سریکانی، اردوگاه‌های العوده، سردم، الشهبا، عفرین، گری‌سپی، المحمودلی و دو اردوگاه در شهر منبج افتتاح شد.

به گزارش کُردپرس، اخیراً شمال شرق سوریه شاهد جابجایی گسترده آوارگان از مناطق مجاورتحت تصرف جناح های مخالف سوری، به ویژه گری‌سپی بوده و اداره خودگردان از کمبود تدارکاتی که در اختیار آنها قرار دارد، رنج می‌برد.

الماشی از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که پرونده گشایش گذرگاه را مورد بررسی مجدد قرار دهد، زیرا این گذرگاه شریان اصلی منطقه محسوب می شود و از نظر عامل انسانی و ورود کمک های مورد نیاز آوارگان در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته سازمان امور اجتماعی، مصائب کمپ ها و کمبود تدارکات برای آوارگان این منطقه، شروع فصل سرما و نیاز به مواد اولیه مانند چادر، بخاری، لباس زمستانی برای کودکان و دارو را افزایش داده است.

در اواخر نوامبر سال گذشته، شیخموس احمد، رئیس دفتر آوارگان و پناهندگان در اداره خودمختار، گفت که اردوگاه ها در شمال شرق سوریه در وضعیت غم انگیزی به سر می برند و به دلیل مشکلات سیاسی و بسته شدن گذرگا‌ه‌ها با کمبود شدید کمک های بشردوستانه مواجه هستند.

کد خبر 24605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha