عضو ارشد حزب دمکرات: انتخاب سران سه قوه عراق به صورت همزمان انجام می شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان - ماجد شنگالی نامزد برنده حزب دمکرات کردستان در انتخابات پارلمانی اخیر عراق گفت: انتخاب رئیس مجلس عراق به صورت مجزا و به دور از انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر نخواهد بود و در صورتی که دولت براساس توافق بین جریانات سیاسی تشکیل شود انتخاب مجدد سران کنونی عراق، تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

به گزارش کرد پرس به نقل از المعلومه، "ماجد شنگالی" در این باره گفت: در اولین نشست مجلس، رئیس آن انتخاب نخواهد شد و به نظر می رسد نشست برای دستیابی به یک راه حل توافقی درباره سران سه قوه، به مدت دو روز به تعویق خواهد افتاد. زیرا رئیس مجلس بدون توجه به سران سایر قوا، انتخاب نخواهد شد.

شنگالی افزود: در صورتی که دولت اکثریت تشکیل شود موضوع انتخاب سران سه قوه بسیار آسانتر از شرایط در دولت توافقی خواهد بود. در این صورت انتخاب مجدد سران سه قوه، از جمله محمد حلبوسی آسانتر خواهد بود. اما در صورتی که دولت توافقی تشکیل شود، شانس انتخاب مجدد آنها تقریبا صفر خواهد بود. این در حالی است که فشارها بر جریان صدر برای تشکیل دولت اکثریت فراگیر در جریان است.

عضو ارشد حزب دمکرات تصریح کرد: دراولین نشست مجلس، نمایندگان سوگند خواهند خورد و رئیس مجلس و دو نایب آنها انتخاب خواهند شد و پس از آن، ثبت نام نامزدهای پست ریاست جمهوری به مدت سه روز آغاز خواهد شد و درباره آن ها رأی گیری می شود. این در حالی است که حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان، هنوز درباره پست ریاست جمهوری یا حتی حضور در بغداد، توافقی نداشته اند. اما براساس مذاکرات و رایزنی های قبلی، قرار است چهار کمیته درباره این مسائل تشکیل شود.

کد خبر 24791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha