مشکلی با ایران نداریم/بازگشت‌ به سال ۲۰۱۱ را نمی‌پذیریم

سرویس سوریه-مظلوم عبدی گفت:در صورت توافق شرق و غرب فرات، مشکلات سوریه حل می‌شوند و دولت سوریه باید نیروهای سوریه دموکراتیک‌ را به رسمیت بشناسد.

به گزارش کُردپرس، روز گذشته، ژنرال مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک به «موسسه مطالعات واشنگتن» گفت که اگر توافقی بین شرق و غرب فرات حاصل شود، مشکلات سوریه حل می‌شوند.

وی افزود: بازگشت به گذشته را قبول نداریم. اداره خودمختار ده سال است که وجود دارد و آنها باید طبق قانون اساسی آن را بپذیرند.

وی تصریح کرد: دولت سوریه باید نیروهای دموکراتیک سوریه و آسایش را به رسمیت بشناسد، اما آن‌ها هنوز برای این مرحله آماده نیستند.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به راه حل سیاسی تنها با اعمال فشار مداوم از سوی طرف های بین المللی بر دولت محقق می شود. ما معتقدیم در صورت توافق بین شرق و غرب فرات تحت نظارت بین المللی، همه مشکلات سوریه به صورت متوالی حل می‌شوند.

عبدی گفت: روابط ما با دولت مستمر است و قطع نشده است و می خواهیم به راه حلی برای اختلافات میان خود برسیم و اکنون به این نتیجه رسیدیم که دولت مرکزی در حال حاضر آماده دستیابی به راه حل نیست و دولت از موضع بالاتری صحبت می کند تا تصمیمات خود را تحمیل کند و به چیزی شبیه به سال ۲۰۱۱ بازگردد.

وی در گفتگو خود با این مؤسسه افزود: دولت در گفتگو و دستیابی به راه‌حل‌ها هنوز درگیر ایدئولوژی و سیاست حزب بعث سوسیالیست عربی حاکم در سوریه است که از پذیرش دیگران خودداری می‌کند.

عبدی در مورد مخالفان نیز گفت: روابط ما با مخالفان به ویژه پس از اشغال عفرین، گری‌سپی و سریکانی و وابستگی آنها با ترکیه و اشغال این مناطق خوب نیست.

وی اظهار داشت که آنها با برخی از احزاب مخالف خارج از کشور مانند پلاتفرم مسکو و قاهره ارتباط دارند و با چهره های سرشناس اپوزیسیون ارتباط دارند. عبدی گفت با این حال ما با اخوان المسلمین رابطه‌ای نداریم.

روابط منطقه ای

عبدی تاکید کرد که آنها هیچ مشکلی با اقلیم کردستان ندارند و با دولت اقلیم رابطه دارند و ما به دنبال ایجاد روابط با همه یعنی با همه احزاب و رهبران آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با این حال اختلافات در دوره اخیر افزایش یافته است، اما کُردها اختلافات خود را با گفتگو حل می کنند و ریختن خون کُردها حرام شده است.

عبدی در مورد ایران نیز گفت: برای ما همه چیز به نتیجه مذاکرات با ایالات متحده آمریکا مربوط می شود. ما نمی‌خواهیم منطقه ما بخشی از مناقشه و درگیری میان ایران و آمریکا باشد.

وی افزود: قرار بود ایران نقش مثبتی در پرونده سوریه ایفا کند زیرا بر دولت سوریه نفوذ دارد.

عبدی معتقد نیست که در صورت توافق هسته ای آمریکا با ایران، نقش ایران در سوریه کاهش پیدا کند و خاطرنشان کرد: مشکلات ما با ایران حتی قبل از ورود آمریکایی ها حل شده بود. در حال حاضر هیچ مشکلی با ایران وجود ندارد و اگر مشکلی وجود داشته باشد، دور از ما ظاهر می شود و روی ما تأثیری نمی گذارد.

عبدی به تحرکات دولت سوریه با کشورهای خلیج فارس پرداخت و گفت: ما مخالف روابط آنها با دمشق نیستیم اما این رابطه نباید به قیمت ما و مردم سوریه تمام شود.

وی افزود: اگر روابط آنها با دولت برای حل مشکلات باشد از آن حمایت می کنیم، اما وقتی دولت این روابط را دلیلی‌ برای قدرت و تهاجم بداند، آن وقت این روابط به چیزی منفی تبدیل می شود.

عبدی در خصوص مسئله ترکیه نیز گفت: ما به طور کلی می خواهیم اختلافات خود با ترکیه را از طریق گفتگو حل کنیم، زیرا به عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه بارها به صراحت اعلام کرده ایم که طرف جنگ ترکیه و PKK نیستیم.

وی تصریح کرد: «آنها آماده هر گونه دیداری با آنها هستند، اما مشکل اصلی در دولت فعلی آنکارا این است که نزدیکی فعلی بین حزب عدالت و توسعه و جنبش ملی به رهبری باغچلی با هدف جنگ علیه کُردها است. آنها حضور یک نهاد کُرد در سوریه را رد کردند و گفتند که اشتباه عراق را تکرار نخواهند کرد.

عبدی معتقد است این رویکرد تهاجمی دوام نخواهد داشت. در حال ضعیف‌تر شدن، هستند و در نهایت تحت فشار داخلی و بین‌المللی قدم بعدی (گفت‌وگو) را آغاز می‌کنند.

روابط بین المللی

ژنرال مظلوم عبدی گفت: می بینیم که هم روسیه و هم ایالات متحده آمریکا بازیگران اصلی منطقه هستند و معتقدیم در صورت توافق بین آنها می توانند در پرونده سوریه پیشرفت کنند.

وی افزود: ما معتقد نیستیم که نشست‌های بین‌المللی چه در ژنو، چه در آستانه و چه در سوچی بتواند راه حلی پیدا کند، زیرا طرف‌های حمایت شده از آنها جدی نیستند. نه دولت و نه اپوزیسیون نزدیک به ترکیه راه حلی نمی خواهند زیرا از ادامه درگیری منتفع می شوند.

وی تصریح کرد که آنها هماهنگی و روابط نظامی قوی و نقاط مشترک نظامی با روسیه دارند. روابط سیاسی ما وجود دارد و ادامه دارد و ما می خواهیم روسیه نقش خود را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد که روسیه نقش میانجی را بین ما و دمشق ایفا کرد و ما معتقدیم روس‌ها طرفی هستند که می‌توانند مستقیماً بر دولت سوریه تأثیر بگذارند.

فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک تاکید کرد که وضعیت در درعا و اینجا متفاوت است، درعا از نظر نظامی شکست خورد و سپس آشتی صورت گرفت. ما شکست نخوردیم و آشتی را نپذیرفتیم. ما توافقات سیاسی داریم و روسیه به این دلیل آمد که به خاطر دولت ترکیه از آنها خواسته بودیم این کار را انجام دهند.

او گفت: وضعیت اینجا پیچیده‌تر است و بیش از یک ضامن وجود دارد. بنابراین، انجام کاری مشابه برای روسیه دشوار است و به این منطقه نیاز دارد.

دیگر چیزی وجود ندارد که روسیه به ترکیه پیشنهاد دهد. به گفته ژنرال، روسیه موضع خود را روشن کرده و اعلام کرده است که نمی‌پذیرد که هیچ سرزمین جدیدی در سوریه توسط ترکیه اشغال شود.

عبدی در خصوص روابط با آمریکا گفت: ما در کوبانی با اوباما آشنا شدیم، علیه داعش همکاری کردیم و تا پایان حکومت او ادامه دادیم و با ترامپ ادامه دادیم، اما دولت ترامپ تعهدات خود در قبال دولت خودمختار را به از بین بردن داعش گره زد. نظامی که باعث این مشکلات بین ما شد و آنچه که دولت ترامپ انجام داد، به گفته عبدی، «به این منطقه آسیب رساند و دستاوردهایی را که ما و ارتش آمریکا با هم به دست آورده‌ایم، دچار مشکل کرد».

عبدی گفت: اکنون میان دولت دموکرات‌های فعلی و جمهوری سابق تفاوت وجود دارد. ما در حال حاضر تصمیمات را بیشتر نهادی می بینیم و احساس می کنیم که آنها با ما شفاف تر هستند، زیرا آنها در مورد موضوعات خاص منطقه، مسائل را با ما در میان می گذارند و بحث می کنند. آنها تعهدات روشنی دارند، از جمله ماندن در اینجا و عقب نشینی نکردن.

عبدی تاکید کرد که آنها نه می گویند که ارتش آمریکا برای همیشه اینجا بماند و نه اینکه از ما محافظت کنند.اما ما می گوییم که باید بمانند تا راه حل سیاسی حاصل شود. بله، ما داعش را شکست دادیم، اما جنگ علیه آن همچنان ادامه دارد. برای مقابله با داعش باید راه حل سیاسی پیدا کنیم. به طور خلاصه، ما می خواهیم اقامت آمریکا در اینجا را به زمینه ای برای دستیابی به یک راه حل سیاسی تبدیل کنیم.

سوریه به کجا؟

عبدی در مصاحبه با موسسه مطالعات واشنگتن گفت که شخصاً خوشبین است و دولت سوریه مجبور به تغییر مواضع خود است و شرایط داخلی، اقتصادی و بین المللی اجازه بازگشت به سال ۲۰۱۱ را نمی دهد.

قدرت‌های بین‌المللی احساس کردند که مشکل در سوریه باید حل شود و طرف‌هایی که خواهان گزینه جنگ هستند، مانند ترکیه و دولت سوریه، آینده‌ای ندارند و آن‌هایی که خواستار گفتگو هستند، کسانی هستند که در حال پیشرفت هستند.

وی افزود: اگر این گفت وگو را آغاز شود، در آن حضور خواهیم داشت، زیرا ده سال است که در اینجا یک واقعیت ملموس بوده ایم و معتقدم در سال ۲۰۲۲ آن مراحل آغاز خواهد شد و شاهد پیشرفت در روند سیاسی خواهیم بود.

کد خبر 24882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha